نقش قصه‌ در ایجاد تعادل روحی و فکری جامعه

ابراهیم‌خلیل حاجی‌کریمی قصه‌گوی برگزیده جشنواره هفدهم از آذربایجان‌غربی معتقد است با قصه‌ها می‌توان برخی ناهنجاری‌ها را بر طرف کرد و جامعه را به تعادل روحی و فکری رساند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان، مربی مرکز فرهنگی‌هنری کانون شوط با بیان این مطلب گفت: با پیشرفت علم و ورود فن‌آوری‌های نوین به حریم خانواده‌ها و کم‌ شدن ارتباط‌های خانوادگی قصه و قصه‌گویی می‌تواند به عنوان دارویی برای این دردها استفاده شود.
وی افزود البته قصه‌گویی به تنهایی نمی‌تواند چاره‌ساز این همه مشکلات باشد اما تا حد زیادی می‌توان با احیای فرهنگ قصه‌گویی در خانواده‌ها و جامعه قدم در راه حل برخی معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی برداریم.
حاجی‌کریمی در مورد اهمیت حضور قصه‌گویان خارجی در جشنواره یادآور شد قصه و قصه‌گویی می‌تواند به عنوان پلی فرهنگ‌های مختلف ملل را به هم ارتباط دهد و به عنوان مجموعه‌ای از آداب، رسوم، دانش و معرفت بشری نقش مهمی در انتقال فرهنگ‌ها ایفا کند.
وی در پایان حضور قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای را در جشنوار مثبت دانست و خاطر نشان کرد یکی از مهم‌ترین انواع قصه‌گویی‌ها، کتاب‌خانه‌ای است چرا که این هنر از شاخص‌ترین فعالیت‌های تمامی مراکز کانون به ویژه در بخش کودکان است.
مربی آذربایجانی کانون تفاوت میان قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای و جشنواره‌ای را بیشتر در انتخاب قصه‌ها، آزادی عمل مربی و اهداف و جنبه‌های آموزشی آن‌ها عنوان کرد و گفت: در قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای مربی آزاد است با انتخاب خود متناسب با مخاطبان و اهداف تربیتی مورد نظر خود قصه‌گویی می‌کند در حالی‌که در جشنواره عکس این اتفاق روی می‌دهد.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا روز 30 بهمن در کرمانشاه ادامه می‌یابد.