قصه راه و رسم زندگی را به کودک می‌آموزد

وقتی برای کودک قصه می‌گوییم یعنی به او کمک می‌کنیم با کشف معنی واقعی زندگی، هویت خود را پیدا کند و راه و رسم زندگی را بیاموزد.

به گزارش اداره‌‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از سخنان طاهره سادات سجادی مربی فرهنگی مجتمع کرج است که حضور در جشنواره‌های متعددی را تجربه کرده است و یکی از قصه‌گویان هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه است.
سجادی با بیان این‌که خداوند در قرآن با زبان قصه بندگان خود را به سوی روشنی‌ها هدایت کرده است، گفت: وقتی برای کودک قصه می‌گوییم در واقع به او الگو می‌دهیم و قصه‌گو با مهربانی او را در کشف تجربیات گذشتگان، پرورش قدرت تفکر، اندیشه و کشف هویت کمک می‌کند.
قصه‌گوی منتخب بخش کتاب‌خانه‌ای این جشنواره بر این باور است که انتخاب متون کهن توسط قصه‌گویان در کنار انتخاب شیوه مناسب برای قصه‌گویی، کودکان را عاشق ادبیات کهن و فرهنگ  ملی کشورشان می‌کند.
وی روایت قصه‌ها را از زبان قصه‌گویان خارجی که از کشورهای مختلف میهمان ایران و جشنواره کانون هستند، فرصتی برای آشنایی قصه گویان ایرانی با آداب و رسوم ملل مختلف و انتقال فرهنگ می‌داند. 
سجادی در عین حال حضور قصه‌گویان بخش کتاب‌خانه‌ای را از نکات مثبت جشنواره هفدهم ارزیابی کرد و گفت: مربیان زیادی هستند که در کتاب‌خانه‌های کانون فعالیت قصه‌گویی را با اشتیاق برای اعضای کودک و نوجوان انجام می‌دهند و حضور آنان در این جشنواره پاسخی به نیاز همیشگی مربیان یعنی تجربه و آموختن است.

قصه‌ روایت‌گر تفکر و اعتقادات بشریت در طول تاریخ است
زهرا مرادی دیگر قصه‌گوی استان البرز و برگزیده بخش پایانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: قصه و قصه‌گویی قدمتی به دیرینگی طول عمر انسان‌ها دارد و قصه‌ها در طول تاریخ به وجود آمدند تا بتوانند تفکر، اعتقادات بشر را برای نسل‌های آینده روایت کنند.
مربی فرهنگی کانون شماره سه کرج قصه را ارزان‌ترین و در عین حال مؤثرترین شیوه در تربیت اجتماعی و یادگیری کودکان دانست.
وی اضافه کرد: قصه‌گو تنها با بیان -روزی بود و روزگاری بود- مخاطب را به زمان‌های دور می‌برد و از تلاش برای رسیدن به خوبی‌ها و مبارزه انسان با پلیدی‌ها می گوید و این همان ارایه پیام به صورت غیر مستقیم است.
مرادی با بیان این‌که کودکان در سنین 2 تا 7 سالگی علاقه‌مند شنیدن قصه هستند، خاطرنشان کرد: محفل‌های خانوادگی و محیط خانه بهترین مکان برای قصه‌گویی است و بیان داستان‌های عامیانه، حماسی، افسانه‌ها، سرنوشت اجداد و نیاکان از جمله موضوع‌های مناسب برای قصه‌گویی در خانواده به شمار می‌رود.

از کرامات امام رضا (ع) بیشتر برای کودکان بگوییم
فرزانه بدر‌پور یکی دیگر از قصه‌گویان استان البرز که به عنوان برگزیده بخش رضوی در هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شرکت کرده است، با بیان این مطلب گفت: قرار گرفتن حرم مطهر امام رضا « علیه‌السلام» در کشور ایران نعمت بزرگی است و مربیان باید با بهره گیری از شیوه‌های مختلف فرهنگی، هنری هم‌چون قصه‌گویی کودکان و نوجوانان را با سیره عملی زندگی آن بزرگوار آشنا کنند.
مربی فرهنگی مرکز مجتمع کرج تصریح کرد: در انتخاب قصه‌های رضوی، شایسته است از تکرار داستان‌هایی که روایت‌های مشهوری دارند، پرهیز کرده و داستان‌هایی از کرامات امام رضا (علیهم السلام)  که کمتر گفته شده است، بیان کنیم.
وی با اشاره به تأثیر قصه در تربیت کودکان گفت: قصه‌گویی در خانواده علاوه بر ایجاد فضایی سرشار از مهر و محبت، موجب تقویت ارتباط عاطفی بین والدین و فرزندان می‌شود.
بدرپور که تاکنون موفقیت‌های زیادی را در جشنواره‌های قصه‌گویی کسب کرده است، خاطرنشان کرد: فرهنگ بومی، محلی هر منطقه را با تأکید بر گویش محلی آن‌جا  به وسیله قصه باید حفظ شود، زیرا با هجوم رسانه‌های مجازی به ویژه از سوی غرب و بازی‌های کامپیوتری نقش قصه‌گویی در خانواده‌ها، تعلیم و تربیت و ادبیات ملی بسیار کم‌رنگ شده است.
این قصه‌گو حضور قصه‌گویان خارجی را در جشنواره به دلیل تنوع اجرا و آشنایی با روش‌های قصه‌گویی در غرب با ارزش خواند و گفت: در جشنواره هفدهم وقتی رقابتی وجود ندارد، قصه‌گویان شرقی با آرامش و اعتماد به نفس بیشتری قصه‌هایشان را روایت می‌کنند.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه از 27 الی 30 بهمن با حضور قصه‌گویان برگزیده ایران و جهان به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.