حضور میهمانان خارجی در جشنواره قصه‌گویی، نوعی جهانگردی فرهنگی

برگزیده‌ی ایلامی ‌هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، حضور فرهنگ‌های مختلف در جشنواره را نوعی جهانگردی فرهنگی و داستانی دانست و از آن به عنوان فرصتی برای آشنایی با شیوه‌های مختلف قصه‌گویی و نظریه‌های این هنر جهانی یاد کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی‌ و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌، علیرضا آقایی با بیان این مطلب افزود: حضور فرهنگ‌های مختلف برای قصه‌گویان خارجی نیز اهمیت دارد و از این نظر که با فرهنگ دیرینه و پیشینه‌ی قصه‌گویی در این کشور باستان آشنا می‌شوند برایشان جالب توجه است. 
آقایی در ادامه عواطف و احساسات در قصه‌های شرقی را پر رنگ‌تر از قصه‌های غربی ارزیابی کرد و گفت: نقش دین و مسایل مذهبی و اعتقادات را عامل دیگر در این تفاوت می‌توان برشمرد.
وی هم‌چنین گفت: قصه‌گویان غربی در بخش اجرا تمایل و گرایش خاصی به سمت نمایشی بودن اجرا دارند در حالی‌که در قصه‌گویی ایرانی معمولاً قصه‌گو بیان خود را در راس اجرا قرار می‌دهد.
این قصه‌گوی ایلامی‌ قصه را برای تمامی‌گروه‌های سنی جذاب دانست و افزود: قصه به سبب کشش قوی و حضور قهرمان در آن همیشه برای هر دوره‌ی سنی دارای جذابیت خاص خود بوده است و همذات پنداری شنونده با قهرمانان نقطه‌ی عطفی شده تا او مشتاقانه قصه را تا پایان همراهی کند.
آقایی ادامه داد: ‌این موارد از نگاه نیاکان ما دور نبوده است و آن‌ها از این هنر بهره می‌گرفتند تا بتوانند مسیر تربیت فرزندانشان را به سمت کمال سوق دهند. تربیت درست کودکان از طریق قصه‌های خوب‌، پایه‌ی اساسی تحکیم خانواده است چرا که فرزند در چرخه‌ی خانواده از اولویت‌ برخوردار است و آگاهی و روشنی ذهن کودکان و نوجوانان اشاعه دهنده‌ی آگاهی و روشنی ذهن خانواده است.
آقایی روند برگزاری جشنواره قصه‌گویی را نیز مناسب دانست و جشنواره را فرصتی برای دیدن‌، شنیدن‌، تفکر و یادگیری خواند و گفت: این تنها جشنواره‌ی با قدمت قصه‌گویی در نهادینه کردن فرهنگ قصه‌گویی در مخاطبان غیر کانونی است و توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از 27 تا 30 بهمن در مجتمع فرهنگی و هنری آفرینش واقع در سه راه 22 بهمن کرمانشاه در حال برگزاری است.