عروسک‌های نمایشی در شیراز به جنب و جوش افتادند

شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی ویژه مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ششم و هفتم اسفند در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرکل کانون استان فارس در نشست خبری شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون گفت: جشنواره نمایش‌ عروسکی کانون، از سال 1375 شروع به کار کرده و امسال به ایستگاه شانزدهم رسیده است.
وی در ادامه گفت: شیراز در سال 1378 نیز میزبان دوره سوم این جشنواره بوده است.
مجتبی حق‌پرست، با بیان این‌که فراخوان جشنواره در بهار سال 1392، به سراسر کشور ارسال شده است، افزود: گروه‌های نمایشی علاقه‌مند در مراکز فرهنگی‌هنری کانون، اقدام به ثبت‌نام در این جشنواره کرده‌اند.
وی افزود: تمایز این دوره با دوره‌های گذشته این است که در شانزدهمین جشنواره نمایش‌ عروسکی کشور مربیان و کارشناسان نیز در کنار هنرمندان کارهای خود را برای کودکان و نوجوانان ارایه می‌دهند که سبب ارتقای کیفیت این جشنواره شده است.
حق پرست گفت: در دوره‌های پیشین جشنواره، اعضای کودک و نوجوان با هدایت مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون در جشنواره نمایش عروسکی شرکت می‌کردند و در این دوره مربیان و کارشناسان و اعضای ارشد به رقابت خواهند پرداخت.
حق‌پرست تصریح کرد: از سال گذشته، 76 گروه در سطح کشور برای حضور در این جشنواره ثبت‌نام کردند و نمونه‌ کارهای خود را در قالب فیلم و لوح فشرده به اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون فارس ارسال کرده‌اند، از سراسر کشور 13 گروه به عنوان گروه‌های برتر انتخاب شدند که در روزهای ششم و هفتم اسفند در شیراز هنرنمایی و رقابت کرده و مورد داوری پاپانی قرار می‌گیرند.
وی در مورد بخش‌های مختلف این جشنواره بیان کرد: در بخش «نمایش‌نامه‌نویسی» از میان 142 اثر رسیده 7 اثر، در بخش «مقاله» از میان 20 مقاله رسیده 3 اثر و در بخش «نقد» از بین 11 اثر رسیده 4 اثر برگزیده اعلام شده است که در مراسم پایانی این جشنواره، تقدیر خواهند شد.
مدیر اجرایی شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون تصریح کرد: در این جشنواره به تئاتر کاغذی نیز توجه شده است.
حق‌پرست گفت: استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، تهران و چهارمحال‌ و بختیاری، خراسان رضوی، فارس، کردستان، گیلان، هرمزگان، همدان و یزد 13 استانی هستند که توانسته‌اند در یکی از چهار بخش جشنواره، برگزیده‌هایی داشته باشند.
وی با اشاره به این‌که آیین گشایش این جشنواره روز چهارشنبه ششم اسفند با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار می‌شود، اظهار داشت: شانزدهمین جشنواره نمایش‌های عروسکی کشور روز پنج‌شنبه هفتم اسفند در ساعت 15 با معرفی آثار برتر به کار خود پایان می‌دهد.
مدیرکل کانون فارس با بیان این‌که فرصتی برای تماشای برترین‌های نمایش عروسکی توسط کودکان و نوجوانان شیرازی در نظر گرفته شده است افزود: هر یک از گروه‌های نمایشی اجرای دومی نیز ویژه‌ی کودکان و نوجوانان شیرازی خواهند داشت.
مدیر اجرایی این جشنواره یادآور شد: در این خصوص، هماهنگی‌های لازم برای حضور دانش‌آموزان مدارس در دو مرکز فرهنگی هنری شماره 3 شیراز واقع در مجتمع فرهنگی هنری کانون فارس و مرکز فرهنگی هنری شماره یک شیراز واقع در چهارراه حافظیه صورت گرفته است.
مدیرکل کانون فارس هم‌چنین از برگزاری کارگاه‌های آموزشی، خوانش آثار برتر و برنامه‌های جانبی مانند زیارت حرم حضرت شاهچراغ (ع)، بازدید از حافظیه، سعدیه و باغ ارم در حاشیه این جشنواره خبر داد و اضافه کرد: برای ارایه اخبار مرتبط با جشنواره وبلاگ «فصل شانزدهم عروسکی» به نشانی 16-thnamayeshfars.blogfa.com طراحی شده است که علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از برنامه‌های این جشنواره به این وبلاگ مراجعه کنند.
شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی ویژه مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن آموزش و پرورش عشایر استان فارس، برگزار می‌شود.‌