امسال رکورددار هستیم

یکی از اعضای هیأت انتخاب نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: جشنواره امسال چه در زمینه فیلم‌های خارجی و چه داخلی رکورددار بوده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کیانوش عابدی توضیح داد: فیلم‌های خارجی از لحاظ کیفیت خوب بودند و آثار ایرانی به خصوص کارهای دانشجویی بسیار پیشرفت کرده و حتی در مواردی از بعضی کارها که در ایران است قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر بودند.
وی افزود: تداوم برگزاری یک جشنواره بدون وقفه بسیار مهم است. ما جشنواره‌ داشته‌ایم که نزدیک به 30 دوره برگزار شده، ولی به شکل نامرتب و در جاهای مختلف برگزار شد، به معنای دیگر نامنظم بودن برگزاری یک جشنواره اعتبار آن را کم می کند.
عابدی تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران 9 دوره به طور منظم در اسفند برگزار شده است و این از ارزش‌های یک جشنواره بوده و همین موضوع باعث می‌شود هر جشنواره‌ای قدرت و اعتبار بگیرد. از سوی دیگر این نظم و هماهنگی باعث می‌شود که داورها و کارگردان‌های خوب دنیا در این جشنواره هم مثل جشنواره‌هایی نظیر هیروشیما و... - که جزو جشنواره‌های معتبر دنیا است -  شرکت کنند.
این کارگردان پویانمایی افزود: وقتی با چند کارگردان خارجی که در جشنواره شرکت کردند و آثار فرستاده‌اند صحبت کردم متوجه شدم که آن‌ها به این رویداد به عنوان یک جشنواره معتبر بین‌المللی نگاه می‌کنند و حتی خیلی خوشحال بودند که اثرشان به این جشنواره راه پیدا کرده است، یعنی نشان دهنده آن است که جشنواره پویانمایی اعتبار لازم را در سطح دنیا دارد.
وی در ادامه عنوان کرد: انتخاب آثار از بین حدود 1300 فیلم خارجی که برای این جشنواره ارسال شده بودند، کار بسیار مشکلی بود، چرا که تنها 10 درصد کارها وارد جشنواره می‌شود. حتی بخش دانشجویی آثار خارجی هم بسیار عالی بود. در بخش داخلی هم کارهای دانشجویی چه به لحاظ ایده‌پردازی و چه به لحاظ تکنیک بسیار پیشرفت کرده بودند و قوی ظاهر شدند.
این عضو هیأت انتخاب تأکید کرد: به نظر من در بخش داخلی، بخش تلویزیون هنوز موفق نبودیم و آن پیشرفتی که در جاهای دیگر داشتیم در بخش تلویزیونی و کودک و نوجوان نمی‌بینیم. ولی آثار هنری و تجربی، پیشرفت قابل توجهی داشتند. به اعتقاد من جوان‌ها در هر دوره پیشرفت کرده و آثار خوبی تولید می‌کنند.
این کارگردان پویانمایی در مورد مشکلات تولیدات پویانمایی گفت: اولین مشکلی که وجود دارد بحث بودجه است و دوم این است که هدف‌گذاری نداریم. بودجه به تنهایی کافی نیست. تهیه‌کنندگان در کشورهای دیگر نظیر چین و هند از 10 سال قبل به جز سرمایه، هدف‌گذاری می‌کنند که مخاطب، بازار هدف، گروه سنی مشخص شود. در واقع می‌دانند که چه کاری می‌خواهند انجام دهند.
گفتنی است؛ نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند در هفت سالن برگزارمی‌شود.