سطح آثار ارسال شده بسیار عالی است

دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: تلاشمان این بوده که در جشنواره امسال شرایطی ایده‌آل فراهم کنیم، از همین رو کارهای جدیدی در دوره نهم ارایه خواهیم داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، محمدرضا کریمی صارمی افزود: به دلیل این‌که دبیرخانه این جشنواره دایمی است حدود 16 ماه روی آن فکر کردیم تا حرف جدیدی برای ارایه داشته باشیم. کارهای جدیدی که در این دوره ارایه خواهیم داد. نمایشگاه بدون مرز (پویانمایی در هنر جدید) و همچنین گردآوری کتابی به نام «نگاره‌های خیال» است.
وی خاطرنشان کرد: این کتاب یک اثر  تخصصی در مورد شخصیت‌پردازی در انیمیشن است که در حال حاضر در دست ویراستاری است تا به چاپ برسد. این کار توسط دکتر احمد سفلایی و با همکاری ستاد جشنواره پویانمایی انجام خواهد شد.
کریمی‌صارمی گفت: سطح آثار ارسال شده به جشنواره به خصوص آثار ایرانی بسیار عالی است. امسال با خبر شدیم تمام شرکت‌های دولتی برای ارسال اثر به جشنواره، تیم داوری تشکیل داده‌اند، آثار را انتخاب کرده و برای ما فرستاده‌ا‌ند.
دبیر جشنواره نهم افزود: علاوه بر این‌که پویانمایی ایران همیشه در سینمای مستقل خود حرفی برای گفتن دارد، می‌توان گفت انیمیشنی که محصول سینمای دولتی است در برخی سازمان‌ها مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوب عمل می‌کند. شهرداری هم وارد این حوزه شده و کارهای خوبی ارایه داده است، نظیر فیلم‌های حرفه‌ای در بخش خدمات شهری که در چارچوب اهداف شهرداری است.
وی گفت: در حوزه فیلم بلند هم اتفاق‌های خوبی افتاده است. هر چند هیأت انتخاب فیلمی از آثار بلند سینمایی را حایز شرکت در جشنواره ندانست ولی فیلم‌های بسیار خوبی بودند و خیلی بهتر از دوره‌های قبل بود و این یعنی ما جهش خوبی در این حوزه داشته‌ایم.
کریمی‌صارمی اضافه کرد: ما همچنان در روند تولید پویانمایی تلویزیونی شاهد رکود هستیم چرا که هنوز به یک مدیای جدید در تولید و صرف هزینه‌ها نرسیده‌ایم. شرکت‌ها می‌توانند کارهای درجه یک و عالی انجام دهند، ولی متاسفانه به دلیل ضعف مالی که وجود دارد با حداقل امکانات و هزینه‌های اندک‌شان این فیلم‌ها را تولید می‌کنند. به نظر من عدم شناخت درست از وضعیت انیمیشن یکی از مشکلاتی است که امروزه پویانمایی با آن مواجه است. هنوز ضرورت حضور انیمیشن در جامعه احساس نشده و تمام آنچه درباره پویانمایی می‌گوییم در حد حرف باقی می‌ماند.
وی تأکید کرد: پویانمایی ایران امروز به یک ظرفیت و توانمندی رسیده که می‌تواند آثار فاخر تولید کند ولی نیازی نیست توجه مسوولین و نگاه اقتصادی‌شان هم در حد این آثار فاخر باشد. نمی‌توان کار فاخر را ارزان انجام داد. هنوز برای تولید در انیمیشن و رقم واقعی آن هیچ فکری نشده است. ما در حال حاضر می‌دانیم در سینمای زنده یک فیلم با سوپر استار چه‌قدر هزینه دارد و یا هزینه یک فیلم تاریخی چه‌قدر است و... ولی هنوز به این واقعیت نرسیده‌ایم که انیمیشن هم می‌تواند هزینه‌بر باشد.
وی در خصوص فیلم‌نامه‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی در جشنواره نهم گفت: در این جشنواره طرحی برای فیلم‌نامه‌های برتر داریم. ما در حوزه پویانمایی چهار دانشگاه در مقطع فوق‌لیسانس داریم که دکتر فاطمه شکیب به عنوان دبیر با دانشگاه‌ها مکاتبه کرده و از هر دانشگاه پایان‌نامه‌های دو سال گذشته در مقطع کارشناسی ارشد را گردآوری کرد و  به 20 پایان‌نامه رسید. یک تیم داوری در حال بررسی این پایان‌نامه‌ها است تا چهار پایان‌نامه برتر در طول ایام جشنواره، صبح‌ها از ساعت 10 تا 12 بررسی شود. امیدوارم از بین این آثار کتاب خوبی در سال‌های آینده برای جامعه انیمیشن گردآوری شود.
وی هم‌چنین در خصوص نمایشگاه بدون مرز (پویانمایی در هنر جدید) در جشنواره نهم گفت: امسال یک بخش جدید به نام «نمایشگاه هنر مدرن» به جشنواره اضافه شده است. نمایشگاه هنر مدرن همه هنرها را با هنر انیمیشن تلفیق می‌کند. در این نمایشگاه تابلوهایی را می‌بینید که در آن انیمیشن هم هست. تابلوهایی که مصور و متحرک هستند و برای اولین بار در جشنواره ارایه می‌شوند. این نمایشگاه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (روبروی موزه کودک) برگزار می‌شود.
نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند در هفت سالن برگزار می‌شود.