یادگیری برای کودکان باید لذت بخش باشد

جریان یادگیری در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید با شکلی از اختیار و بازی همراه شود و برای بچه‌ها همیشه لذت بخش باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در میانه‌ی آخرین ماه سال 1393 گردهم‌آیی مدیران کل کانون استان‌های سراسر کشور در تهران برگزار شد و بخشی از آن به کارگاه‌هایی آموزشی اختصاص داشت که مشاور عالی مدیرعامل کانون مسوولیت اداره آن را بر عهده گرفته بود.
محمدعلی شامانی در این فضای کاملا آموزشی، دیدگاه‌های خود را با مدیران کل کانون درمیان گذاشت و تازه‌ترین یافته‌های حوزه‌ی مدیریت و تعلیم و تربیت کودکان، درعین حال بخشی از دیدگاه‌های کلان مدیریت عالی کانون را برای آنان بازگو کرد.
او در یکی از این کارگاه‌ها تصریح کرد که گاهی یک عضو می‌تواند جامعه‌ای را تغییر دهد و برای این رسیدن به این نقطه باید صبور باشیم.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: وقتی در کانون از ادبیات دینی سخن می‌گوییم باید نگاه ما به این عرصه متفاوت باشد و جریانی را به وجود آوریم که یادگیری کودکان و نوجوانان با لذت بخشی، بازی و اختیار همراه شود.
شامانی یادآور شد این دیدگاه که «لذت بخشی بد است» اساسا از پایه و مبنای دینی و اعتقادی برخوردار نیست و بچه‌ها باید از زندگی لذت ببرند.
مشاور عالی مدیرعامل کانون با بیان این که لذت‌بخش نبودن متون و فضاهای آموزشی باعث فاصله گرفتن کودکان و نوجوانان از مدرسه شده است، خاطرنشان کرد که بازی سهم مهمی در لذت بخشی به آموزش دارد و تفکر، زندگی و رشد کودک از این مسیر تحقق پیدا می‌کند.
وی اضافه کرد: وقتی در سرود سازمانی ما از کانون به عنوان کانون مهربانی یاد می‌شود باید توجه کنیم که این مهربانی از نگاه مدیران، کارشناسان و مربیان به سوی اعضای مراکز جریان پیدا کند.
شامانی با طرح این موضوع که برای کانون مهم است که بداند جامعه درباره‌ی ما چه گونه فکر می‌کند و فکرها و حرف‌های تازه چیست؟ پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده همچون برخی کشورهای جهان آموزش‌های خانگی نیز برای دانش‌آموزان شکل بگیرد و در این راه کانون می‌تواند به خانواده‌ها به ویژه در حوزه‌‌ی توسعه سواد خواندن کمک کند.
توصیه‌های دیگر شامانی به مدیران کل کانون بر اساس نظریه‌های علمی، مدیریت تعاملی بود و او تصریح کرد که تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون باید هدف‌دار، تعاملی و مفرح باشد.
وی همچنین با بیان اهمیت گسترش همکاری‌های مشترک با سازمان‌ها و نهادها در استان‌ها در عین حال هشدار داد که سهم هریک از طرف‌های این مشارکت باید به صورت دقیق مشخص باشد و کانون نباید بدون توجه به مخاطبان خود و تنها برای خوش‌آیند مسوولان استانی، با آنان همکاری و به عنوان مثال نمایشگاه برپا کند.
مشاور عالی مدیرعامل کانون در ادامه گفت: کانون می‌تواند از مسیر این همکاری‌ها فضا را به نفع بچه‌ها به خدمت بگیرد و فرهنگ مطالعه را در میان آنان گسترش دهد.
وی توصیه کرد که احیای فرهنگ قصه‌گویی در میان خانواده‌ها و بهره گرفتن از پیران قصه‌گو و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در کانون، حس ناکارآمدی آنان را از بین می‌برد در عین حال دایره‌ی مخاطبان و فعالیت‌های کانون را در جامعه وسعت می‌دهد.
شامانی همچنین بر مشارکت دادن خانواده‌ها و پدر و مادرها در برنامه‌های کانون نیز تاکید کرد: دعوت از آنان، فرستادن کارت دعوت و گفت‌و‌گو با آن‌ها باعث می‌شود که اعضای کانون احساس بزرگی کنند و آن گاه به نیازهای شما پاسخ می‌دهند و مشارکت‌شان در فعالیت‌ها افزایش پیدا می‌کند.
مشاور مدیرعامل کانون در یک کارگاه آموزشی دیگر به طرح نظریه‌ی «پنجره شکسته» - به عنوان یک نظریه‌ِی اجتماعی که در حوزه‌ِی جرم شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد – پرداخت و توضیح داد که ترمیم و بازسازی نکردن پنجره‌های شکسته ممکن است بنای هر ساختمانی را به مخروبه تبدیل کند.
وی با بیان این موضوع یادآور شد که در مدیریت فرهنگی هم می‌توانیم با پنجره‌های شکسته‌ای روبرو شویم که نیازمند ترمیم است.
شامانی به عنوان مثال دیر رسیدن مدیران به جلسات درون سازمانی، بی‌نظمی، اهمیت قایل شدن برای مسایل کم اهمیت، بدقولی، رعایت‌ نکردن عدالت در میان تمامی مراکز سطح استان‌، فقدان اطلاعات و دانش کافی در حوزه‌های فرهنگی و هنری و روزآمد نبودن را از جمله پنجره‌های شکسته‌ای دانست که مانند چاله‌های درون خیابان‌ها روند حرکت سازمان را کند می‌کند.
او تاکید کرد که آگاهی و دانایی عناصری است که به مدیر اقتدار می‌بخشد وگرنه با بخش‌نامه و اخراج نمی‌شود به اقتدار دست یافت و بر قلب‌ها حکومت کرد.
توصیه‌های پایانی شامانی به مدیران کل برای ترمیم برخی پنجره‌های شکسته مدیریت، تشویق پس از هر نقد، وقت گذاشتن برای گفت‌و‌گو با همکاران، بازکردن فضا و فرصت‌سازی برای کارکنان با رفع تبعیض بود.
گردهم‌آیی مدیران کل کانون سراسر کشور در روزهای 12 و 13 اسفند در تهران برگزار شد و اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بخشی از اخبار آن را پیش‌تر منتشر کرد اما با توجه به تعدد برگزاری جشنواره‌های مختلف کانون در اسفند و حجم وسیع اخبار سایت، انعکاس بخشی از مطالب این رویداد به پایان سال موکول شد.