آیا در ایران «صنعت اسباب‌بازی» داریم؟

جایگاه طراحی و ایده‌های نو در توسعه‌ی صنعت اسباب‌بازی در کنار اصول و روش‌های این کار، موضوع محوری دو نشست از سمینار یک‌روزه‌ی اولین جشنواره‌‌ی ملی اسباب‌بازی خواهد بود.

بر اساس اعلام اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز دوشنبه 12 مرداد هم‌زمان با افتتاح اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی، سه نشست در قالب سمیناری یک‌روزه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری برای عموم کارشناسان و علاقه‌مندان برگزار می‌شود که طی آن، ایده‌پردازی، تولید و اقتصاد و صنعت نشر در سه محور اصلی بررسی می‌شود.
در اولین نشست ساعت 10 صبح، دکتر بهزاد سلیمانی عضو هیات‌علمی دانشگاه الزهرا، مهندس لاله دارایی هماهنگ‌کننده‌ی ملی تسهیلات کوچک محیط زیست و مسعود ناصری دریایی مدیر موزه‌‌ی عروسک‌های ملل با موضوع جایگاه طراحی و ایده‌های نو در توسعه‌ی صنعت اسباب‌بازی نظرات خود را ارایه می‌دهند.
در بخش دوم سمینار یک‌روزه، از ساعت 13:30 قاسم یزدان‌پناه مدیرعامل صنایع آموزش، طراحی و تولید تجهیزات آموزشی، امیرحسین سلام‌زاده سرپرست مرکز سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون و جوانشیر بنیاب، طراح پیش‌کسوت اسباب‌بازی و همکار مرکز تجربه‌های نو، اصول و روش‌های تولید اسباب‌بازی را مورد چالش قرار می‌دهند.
بررسی اسباب‌بازی‌ها از منظر اقتصاد و کارآفرینی نیز موضوع نشست سوم این سمینار است که از ساعت 15:30 با حضور سیاوش ملی‌فر عضو کارگروه نظام نوآوری فرهنگی دبیرخانه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیرعامل اندیشکده‌ی آصف، محمدحسین فرجو دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی و علی اصحابی معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید برگزار خواهد شد.
این نشست‌ها طوری طراحی شده که پس از سخنرانی اعضا و گفت‌وگوها و جمع‌بندی‌های نهایی، بخش پرسش و پاسخ نیز پذیرای علاقه‌مندان است.
تمامی این نشست‌ها درحالی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود که این مجموعه از دوشنبه 12 تا جمعه 16 مرداد پذیرای اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی در قالب نمایش طرح‌ها، فروش و عرضه‌ی دست‌آوردهای داخلی تولیدکنندگان و نمایشگاه عروسک‌های بومی‌آیینی کشور است.