هدف از طراحی اسباب‌بازی اقتصادی است یا آموزشی؟

مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی در تشریح مراحل طراحی و تولید یک اسباب‌بازی، تعیین هدف، نوع محصول و رویکرد آن را اولین قدم از کار می‌داند و تاکید می‌کند که اول باید تعیین شود که آیا اسباب‌‌بازی آموزشی است یا فقط جنبه‌ی تجاری و اقتصادی دارد.

قاسم یزدان‌پناه در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی کانون در حاشیه‌ی اولین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی، در تشریح ‌مراحل طراحی می‌گوید: توجه به مخاطبان و استفاده‌کنندگان از محصول از اولین قدم‌هاست؛ کودکان و بزرگ‌سالان یا هر دو ممکن است از اسباب‌بازی آموزشی و علمی استفاده کنند. سن، جنسیت، سطح رشد و استعدادها و توانایی‌های افراد، زمینه‌های تجربی قبلی مصرف‌کنندگان، و سایر موارد باید در طراحی رعایت شود.
وی ادامه می‌دهد که توجه به شرح وظایف افراد مختلف در تولید محصول نیز مهم است: برای تولید یک اسباب‌بازی آموزشی به ظاهر ساده، افراد گوناگونی با تخصص‌های مختلف نیاز است. در تولید اسباب‌بازی‌ها نیازمند روان‌شناسان، کارشناسان طراحی و تولید، و...هستیم. شرح وظایف افراد مختلف باید به صورت روشن مشخص شود.
هزینه‌های تولید محصول هم بخش دیگری بود که آقای یزدان‌پناه به آن اشاره می‌کند: باید همه‌ی هزینه‌ها را از قبل پیش‌بینی کنیم. هزینه‌ی طراحی، مواد، قالب‌های مورد نیاز، نمونه‌سازی، زمان، نیرو و...باید در ابتدا مورد توجه قرار گیرد.
 توجه به ابعاد و حجم تولید،  توجه به محصولات مشابه و رقیبان و مقایسه‌ی کیفیت، قیمت، ظاهر، و کارآیی محصولات مشابه نیز از مراحل دیگری است که هنگام طراحی باید بر آن تاکید داشت. این کارشناس حوزه‌ی اسباب‌بازی و تجهیزات آموزشی می‌گوید: ما در شرکت خودمان پس از طراحی، تولید نمونه‌ی اولیه، و تهیه‌ی محصول نهایی با استفاده از نیروهای متخصص و قوی در حوزه‌ی بازاریابی و فروش و با توجه به مشتری‌های خاص به توزیع محصول می‌پردازیم. در این مورد به این‌که مشتری ما والدین‌اند، یا مرکز کودکان استثنایی و مهدکودک‌ها و مدارس، و یا فروشگاه‌های بزرگ توجه می‌کنیم.
به عقیده‌ی این مسوول در حوزه‌ی سرگرمی و آموزش، جمع‌آوری بازخوردها، توجه به ایمنی محصول، توجه به جنس و مواد و رنگ طبیعی و غیر سمی در محصولات از دیگر دقت‌نظرهایی است که در کار باید در نظر گرفت.
او به بازیافتی‌بودن و نبودن، آتش‌زا بودن و نبودن و .. هم اشاره داشته و می‌افزاید: اسباب‌بازی کودکان باید ترجیحا قابل شست‌وشو باشد. درصورت وجود قطعات ریز، هشدار لازم برای والدین داده شود یا برای کودکان زیر 3 سال ممنوع باشد. استفاده از نخ‌های بلند ممنوع باشد، نخ‌ها نباید بیش از 30 سانتی‌متر باشند. اسباب‌بازی‌ها نباید دارای لبه‌های تیز و برنده باشند.
قاسم یزدان‌پناه، به تجربه‌ی کشور چین در زمینه‌ی تولید اسباب‌بازی اشاره می‌کند و تصریح دارد که با توجه به هزینه سربار و دست‌مزد تقریبا گران در ایران، تمرکز تولید نباید در اولویت باشد و بایستی به جای آن برون‌سپاری به شیوه‌ی صحیح و با کنترل مناسب در دستور کار قرار گیرد.
او می‌گوید: در زمینه‌ی تولید اسباب‌‌بازی داخلی، برون‌سپاری می‌تواند شامل کار در منزل به صورت اجرتی باشد، البته با آموزش صحیح و سخت‌گیرانه‌ی پرسنل. مدیران ابتدا باید روش صحیح استفاده از این راه‌کار را آموزش ببینند تا بتوانند آن را در شرکت خود جاری سازند.
آشنایی مدیران این حوزه با روش‌های مدرن تولید در تولید اسباب‌بازی‌هایی با تکنولوژی بالا، استفاده از نیروهای خلاق و نوآور در تحقیق و توسعه‌ی این حوزه، بازدید از کارخانه‌های موفق ساخت اسباب‌بازی در دیگر کشورها و شرکت در دوره‌های خاص کاهش هزینه و خطاناپذیری، از جمله تجربه‌های این شرکت بوده که به عقیده‌ی مسوول آن، می‌تواند الگوی دیگر تولیدکنندگان نیز قرار گیرد.
امسال 80 شرکت تولیدی عمدتا  خصوصی، در اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی از 12 تا 16 مرداد در خیابان حجاب تهران آخرین دست‌آوردها و محصولات خود را ارایه می‌کنند.
30 طراح داخلی نیز ایده‌های جدید خود را در روز اول این نمایشگاه در معرض دید عموم می‌گذارند.