معماری ایرانی در پازل‌های ایرانی

یک تولیدکننده‌ی پازل‌های سه بعدی در ایران با بیست عنوان اثر از بناهای تاریخی ایران در جشنواره‌ی اسباب‌بازی به معرفی و عرضه‌ی محصولات خود پرداخته است.

بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شرکت محصولات فکری آموزشی فرهنگ و تمدن با هدف شناساندن آثار تاریخی ایران، اقدام به طراحی پازل‌های چوبی کرده است.
ابوالفضل رحیمی مسوول این غرفه در ابتدای سخنان خود توضیحاتی درباره‌ی استانداردها و امکانات این پازل‌ها داد. وی گفت: «در طراحی و عرضه‌ی این محصولات، گروه‌های سنی و حداکثر مدت ساخت در نظر گرفته شده است. ضمن آنکه این پازل‌ها بر اساس مقیاس‌های واقعی - که سازمان میراث فرهنگی در اختیار ما قرار داده - ساخته می شوند. در ابتدا ما به طراحی ابنیه اصفهان پرداختیم و بعد شروع به ساخت پازل دیگر بناها کردیم. به تازگی نیز پازل حرم شاه عبدالعظیم حسنی توسط این شرکت رونمایی شده است. قرار است  به زودی نیز پازلی از برج آزادی و تخت جمشید داشته باشیم.»
رحیمی درباره‌ی ویژگی‌های این محصولات گفت: «از آن‌جا که این محصولات براساس مدل ساخته نمی‌شوند و بی‌نیاز از چسب هستند با استانداردهای جهانی برابرند.ضمن آن‌که همراه با سی دی آموزشی و دفترچه ارایه می‌شوند. از طرفی توضیحات محصول، سه زبانه است و مخاطبان امکان انتخاب پازل آسان تا سخت را دارند. از طرفی این پازل ها تنها پازل‌هایی است که براساس معماری ایرانی امکان هلالی شدن و کروی بودن را جهت ساخت گنبدها دارا هستند.»
وی در توضیح میزان استقبال عموم از محصولات داخلی گفت: «محصولات این شرکت اغلب در کنار بناها به فروش می رسند. متاسفانه خانواده‌ها تاکید زیادی بر روی محصولات خارجی دارند و خرید محصول ایرانی را یک ریسک محسوب می‌کنند. این پازل‌ها پس از اعتمادسازی توانسته‌اند مشتریان ثابت داشته باشند اما گمان می‌کنم که نهادهایی جهت جلب نظر مشتریان به سمت محصولات ایرانی شکل بگیرد.»