عروسک‌های بومی خراسان‌جنوبی، دست‌سازهای زنان روستایی

عروسک‌های بومی خراسان‌جنوبی در حمایت از فعالیت‌های زنان روستایی در اولین جشنواره و نمایشگاه اسباب‌بازی به فروش می‌رسد.

پروژه بین‌المللی «ترسیب کربن» که با هدف بیابان‌زدایی، توسعه مدیریت مشارکتی، احیای منابع طبیعی، توسعه پایدار روستایی و.... فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، سعی دارد با کمک زنان روستایی عروسک‌های بومی خراسان‌جنوبی را احیا کند.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هم‌زمان با برگزاری اولین جشنواره و نمایشگاه اسباب‌بازی، پروژه «ترسیب کربن» با حمایت سازمان ملل و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی عروسک‌های متنوع دست‌سازی را به نمایش گذاشته که قرار است به تقویت خودباوری، تعامل افراد بومی و در نهایت صدور ارزش‌های فرهنگی بینجامد.
آمنه سیاری مسوول غرفه‌ی این نهاد در توضیح فعالیت‌های این گروه گفت: «این پروژه به عنوان میراث معنوی ناملموس به ثبت رسیده است. ما از 45 زن روستایی دعوت کرده‌ایم تا با ساخت عروسک‌های بومی که مدت‌های مدیدی به فراموشی سپرده شده بودند علاوه بر احیای فرهنگ استان اشتغال‌های خانگی ایجاد کنند. آنان با به ‌کارگیری پارچه‌های دورریز و کمترین امکانات، پوشش بومی وآداب و رسوم این استان را به نمایش گذاشته‌اند.»
عروسک‌های ارایه شده در این غرفه از تنوع پوشش و موضوع بهره‌مند هستند، تا آن‌جا که زنان روستایی بر روی هر عروسک نام گذاشته‌اند و داستان زندگی هر کدام از عروسک‌ها را بر روی پارچه‌ای نگاشته‌اند؛ این پارچه‌ها بر روی لباس عروسک‌ها دوخته شده تا خریداران با شیوه‌ی زندگی زنان روستایی و زندگی آنان، نام‌ها و آداب و فرهنگ خراسان آشنا شوند.
سیاری در پایان سایر دست‌آوردهای ساخت و ارایه‌ی این عروسک‌ها را در فضای استان خراسان چنین خواند:«این عروسک‌ها پس از توزیع در استان توانسته‌اند لالایی‌ها و خاطرات تاریخی استان را برای خانواده‌ها زنده کنند. ما بسیار خوشحالیم که توانسته‌ایم عروسکی را که در مقطعی از زمان به فراموشی سپرده شده بودند دوباره عرضه کنیم.»
در میان این عروسک‌ها می‌توان به عرضه‌ی عروسک حیوانات بومی نیز اشاره کرد. سیاری در پایان می‌افزاید:«قرار است زنان روستایی از این پس به ساخت عروسکی از حیوانات بومی نیز بپردازند.»