صنعت فرهنگی ایران منطبق با فطرت و نیاز انسانی است

معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از نسل سوم عروسک‌های سارا و دارا دیدن کرد.

دکتر محمد اسحاقی ضمن حضور در اولین نمایشگاه و جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با آخرین دست‌آوردهای صنعت اسباب‌بازی کشور آشنا شد.
بنابر گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صبح سومین روز از برگزاری نمایشگاه اسباب‌بازی، اسحاقی به بیان ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های صنعت فرهنگ در ایران پرداخت، وی ضمن بازدید از دست‌آوردهای کانون در زمینه‌ی تولید سرگرمی گفت: «برگزاری نمایشگاه اسباب‌بازی حرکت مثبتی است و باید وجود آن را لازم و ضروری دانست. اما باید دانست که از مرحله طرح تا تولید حلقه‌ی مفقوده‌ای وجود دارد.
به گفته‌ی وی این نمایشگاه می‌تواند سبب شود که کنش‌گران و تولید‌کنندگان این عرصه به هم متصل شوند. از طرفی پژوهش بایستی در کنار این نوع جشنواره‌ها مدنظر قرار بگیرد. خلاءهایی وجود دارد و ظرفیت‌های ناشناخته‌ای، حتی ارتباط‌هایی وجود دارند که قطع شده یا ممکن است از بین برود، هدف نهایی این جشنواره باید شناسایی این آسیب‌ها باشد تا بتوان پس از آن بر طبق قوانین حرکت‌هایی حمایتی را در این زمینه آغاز کرد.»
اسحاقی به ضعف‌های صنعت فرهنگ اشاره کرد: «اسباب بازی هم فرهنگ ساز هستند و فرهنگ نیز اسباب‌بازی را می‌سازد. این روزها فرهنگ تبدیل به صنعت شده است. اما در کشور ما صنایع فرهنگی پایه‌ی قوی ندارد و فعالان این عرصه توسط بخش اقتصاد دیده نشده و نمی‌شوند. اگر نظام اقتصادی ما به ظرفیت نهفته توجه کند حتما این صنعت می‌تواند اقتصاد ملی را تقویت کرده و به اشتغال‌زایی بپردازد. سامان دهی مصرف ملی و تقویت هویت ملی دیگر دست‌آوردهای این سرمایه گذاری خواهند بود.»
معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایران را نیازمند سیاست‌های همگرا در بخش فرهنگ دانست چرا که توسعه ملی و علم و تکنولوژی بر پایه فرهنگ شکل می‌گیرد.
وی گفت: «اگر انسجام بیشتری بین فعالان عرصه اسباب‌بازی صورت بگیرد رهاورد خوب اقتصادی اولین دست‌آورد آن خواهد بود.»
اسحاقی در پاسخ به این سوال که سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با بهبود کیفی تولید اسباب‌بازی در کشور چیست، پاسخ داد:«طرح حمایت از نام‌ها و نشان‌ها با هدف حمایت از فکر و ایده به تصویب رسیده است. ما با چشم‌انداز برنامه ششم توسعه به پیش رفته‌ایم، حال زمان عمل است و نهادهای مرتبط باید با توجه به اقتصاد ملی در حوزه صنعت اسباب‌بازی فعالیت خود را آغاز کنند. اگر براساس اسناد راهبردی و برنامه توسعه جایگاه صنعت فرهنگی و نهادهای مسئول تعیین شود و تقسیم کارملی و حمایت‌ها مشخص شود قادر خواهیم بود صنعت فرهنگ را پویا کنیم.
او ادامه داد: ما ظرفیت‌های گسترده‌ای در این زمینه داریم و قادریم که در حوزه‌ی تمدن فارسی و بازار چند میلیاردی کشورهای مسلمان و حتی بازار جهانی پیشرو باشیم چرا که  پیام‌هایی که صنعت فرهنگی ما داشته و دارد بنابر فطرت و نیاز انسانی است.»
اسحاقی در پایان صحبت‌های خود ضمن آشنایی با تاریخچه‌ی عروسک‌های دارا و سارا از غرفه‌های مختلف نمایشگاه دیدن کرد.