پرواز را بیاموز

در کارگاه یک‌روزه «آشنایی با علوم هوافضایی مدل» بچه‌ها و بزرگ‌ترها هواپیماهای دست‌ساز خود را پرواز دادند.

در این کارگاه که به سرپرستی کاپیتان جاوید مقدمی، عضو آکادمی ملی هواپیمایی مدل ایران برگزار شد، علاقه‌مندان از گروه‌های سنی مختلف درباره‌ی پرواز چیزهای زیادی یاد گرفتند و مهارت خود را در ساختن هواپیمای کاغذی بیشتر کردند. جاوید مقدمی که امسال یکی از داوران بخش مسابقه‌ی اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی است، از سال‌ها ‍پیش به‌صورت خاص در صنعت اسباب‌بازی فعالیت می‌کند. او همچنین در مراکز کانون برای کودکان و نوجوانان دوره‌های هوافضا برگزار می‌کند.
کارگاه «آشنایی با علوم هوافضایی مدل» در روز چهارم نمایشگاه و جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد. در این کارگاه ابتدا اطلاعاتی دربار‌ی علم هوافضا همراه با فیلم‌های آموزشی ارائه شد و درباره‌ی اهمیت و جایگاه این علم در ایران و جهان سخن گفته شد. جاوید مقدمی در این کارگاه برای شرکت‌کنندگان توضیح داد که متاسفانه گرایش‌های کاربردی در زمینه‌ی هوافضا در ایران چندان شناخته‌شده نیستند و این در حالی است که علاوه بر جذابیت محتوایی، ظرفیت‌ اشتغال‌زایی بالایی در این گرایش‌ها وجود دارد. به همین خاطر برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه در حوزه‌ی هوافضا برای دانش‌آموزان باید در دستور کار قرار گیرد. هم‌چنان که در بسیاری از کشورها این آموزش‌ها را از مهدکودک‌ها آغاز می‌کنند تا ارتقای سطح علمی و مهارتی شهروندان را به‌صورت زیرساختی ‍میسر سازند.
اما جذاب‌ترین بخش کارگاه یک‌روزه «آشنایی با علوم هوافضایی مدل» ساختن هواپیماهای دست‌ساز بود. آموزش ساخت دو نوع هواپیمای کاغذی و چوبی باعث شد در طول کارگاه افراد زیادی به جمع شرکت‌کنندگان اضافه شوند. هریک از شرکت‌کنندگان هواپیماهای خود را با راهنمایی کاپیتان مقدمی ساختند و بعد از چندبار پرواز دادن و رفع ایرادها، در تیمچه‌ی مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون با هم رقابت کردند.