ساخت عروسک‌های بومی از سوی مربیان کانون

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شیوه‌ی ساخت عروسک‌های بومی ایران آشنا شدند.

در حاشیه برگزاری اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی 35 نفر از مربیان مراکز کانون ضمن بازدید از نمایشگاه اسباب‌بازی در کارگاهی یک روزه ساخت عروسک‌های دهتولوک، دتوک و قورجوق را تجربه کردند.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صبح روز 15 مرداد این مربیان پس از آشنایی با اقوام ایرانی طی نشستی با شیوه‌ی آموزش عروسک‌سازی به کودکان آَشنا شدند. مسعود ناصری دریایی مدیر موزه عروسک‌های بین‌الملل در بخش دوم این نشست به آموزش عروسک‌سازی به این مربیان پرداخت.
مهدیه یکه‌خانی از مربیان حاضر در این کارگاه ضمن خرسندی از تجربه‌ی ساخت عروسک‌های بومی، انتقال مفاهیم فرهنگی را وظیفه‌ی مربیان و معلمان دانست و عنوان کرد: «‌تجربه‌ی ساخت عروسک با دانستن پیشینه تاریخی آن‌ها سبب می‌شود تا کودکان نسبت به گذشته‌ی خود کنجکاو شوند اما مساله‌ی پیش رو گریز خانواده‌ها از اصالت و فرهنگ خود است، تا زمانی که خانواده‌ها اصلیت فرهنگی خود را پنهان می‌کنند نمی‌توان از کودکان توقع داشت که از اسباب‌بازی‌های بومی و محلی استقبال کنند.به همین دلیل وظیفه‌ی بزرگی بر عهده‌ی مربیان و معلمان است که در حل و فصل این مساله بکوشند و در این راه ضروری است که مورد آموزش‌های مداوم قرار بگیرند.
او در ادامه، برگزاری کارگاه ساخت عروسک‌های بومی را بسیار مفید دانست و به استقبال خوب دیگر مربیان از این آموزش‌ها اشاره کرد.
خسروی نیز که از بخش سرگرمی‌های سازنده در این کارگاه حضور داشت با اشاره به نیاز کودکان به تولید گفت:« اگر امکانات و زمان کافی جهت آموزش به کودکان وجود داشته باشد، به سادگی ساخت اسباب‌بازی‌های بومی می‌تواند جایگزین سایر کاردستی‌ها باشد. کودک نیازمند تولید است و اگر این تولیدات منجر به شناخت وی از فرهنگ و تاریخ خود شود قطعا گام‌های موثری در این زمینه برداشته خواهد شد.»
او در انتها ابزار امیدواری کرد که این دوره‌های آموزشی ادامه داشته باشند.
در این کارگاه ابزار لازم برای ساخت سه عروسک بومی ترکمن، بلوچ و جنوبی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت. آنان پس از آشنایی با تاریخچه این عروسک‌ها، ساخت آنان را آغاز کردند.
این کارگاه بعدازظهر روز پنج‌شنبه به کار خود پایان داد.