آویز کتاب‌های کودک بر شاخه‌های یک درخت

رضا فیاضی چهره نام‌آشنای سینما و تئاتر با اعضای یک مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران به گفت‌و‌گو پرداخت و با حضور در یکی از پارک‌های تهران، کتاب‌هایی را به رسم سنت جاگذاری، بر روی شاخه‌های یک درخت آویزان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این هنرمند و کارگردان مطرح تلویزیون، سینما و تئاتر کودک و نوجوان ‌هم‌زمان با بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران میهمان اعضای مرکز شماره 9 کانون واقع در محله وحیدیه تهران بود.
وی که سال‌ها در مرکز شماره 15 کانون تهران و برخی از مراکز کانون شهرهای سمنان و دامغان به مربی‌گری و آموزش هنری به کودکان ونوجوانان اشتغال داشته است در این برنامه به تجلیل از فعالیت‌های کانون پرداخت و گفت: در کتاب‌خانه‌های کانون سراسر کشور انسان‌های بزرگ و هنرمندان شاخصی رشد کرده‌اند و به موقعیت‌های خوبی دست یافته‌اند.
نویسنده نمایشنامه «لولو آوازه‌خوان» در پاسخ به پرسش یکی از کودکان که چرا بیشتر کارهای شما برای بچه‌هاست؟ کارکردن با کودکان را افتخاری در کارنامه کاری خود دانست و افزود: من عاشق بچه‌ها هستم و رویاها و دوران گمشده کودکی خودم را در این مسیر پیدا می‌کنم؛ راستش را بخواهید من خیلی این دوران را تجربه نکردم و همراه با درس خواندن و کتاب‌خواندن به کار در مغازه مشغول بودم. اکنون دوست دارم بچه‌ها این دوران را تجربه کنند.
فیاضی بر لزوم فعال‌تر شدن مراکز کانون تاکید کرد و گفت برای آموزش بچه‌ها آمادگی دارم و هر کاری از دستم بربیاد انجام می‌دهم.
او در این نشست به معرفی برخی آثارش به کودکان پرداخت که از جمله‌ی آن باید به نمایشنامه‌های «عصا، عصای کارگشا»، «ت مثل تئاتر»، «چیستان» و «این پرتقال مال کیه؟» همچنین چند عنوان کتاب شعر اشاره کرد.
این هنرمند در عین حال از معرفی نمایشنامه «لو لو آوازه خوان» در مرکز شماره 9 کانون ابراز خوشحالی کرد و گفت: از این معرفی و خواندن کتابم احساس غرور کردم و این نشان‌دهنده عشق و لطف شماست از صمیم قلب خوشحالم که رفقایی مثل شما دارم که کتاب‌ها و نمایش‌نامه‌های من را می‌خوانید.
فیاضی به بچه‌ها توصیه کرد که مطالعه کتاب را جدی بگیرند و در عین حال به انتقاد از وضعیت کتاب ‌و کتاب‌خوانی در ایران پرداخت.
وی تصریح کرد: برای کشور حافظ و فردوسی با این همه سابقه کتاب‌خوانی و فرهنگ، این سطح از مطالعه بسیار بد است شاید باورتان نشود زمانی تیراژ کتاب‌های ما 5هزار جلد بود اما امروز این عدد گاهی  به  200 تا 300 جلد می‌رسد؛ امیدوارم همت کنیم تا کتاب در سبد خانواده‌ها قرار بگیرد.
این نویسنده، کارگردان و بازی‌گرمجموعه‌های خاطره انگیز تلویزیونی برای کودکان به بچه‌ها توصیه کرد که به اطراف خود و رفت‌و‌آمدهای‌شان به کتاب‌خانه کانون توجه بیشتری داشته باشند و سوژه‌های‌شان را برای نوشتن از دور و بر خود پیدا کنند.
فیاضی در دفتر یادداشت مرکز شماره 9 کانون تهران نیز نوشت: «جایی برایم نوشته بودند عشق کاشتیم رضای حق برداشتیم و چه قدر احساس غرور کردم اکنون که در کنار شما عزیزان هستم. افتخار می‌کنم که یکی از اعضای کوچک کانون و عاشق و دوست دار کتاب‌خانه‌های کانون‌ام. برای شما همکاران شریف آرزوی موفقیت و کامیابی دارم.» 
بر اساس این گزارش این برنامه روز 26 آبان 1394 برگزار شد و ناصر آویژه کارگردان نمایشنامه‌های کودکان و برنامه‌های تلویزیونی نیز در آن حضور داشت.
در ابتدای این برنامه «مهتاب شهیدی» مربی مسوول این مرکز به میهمان برنامه خیر‌مقدم گفت و در ادامه خواندن نمایشنامه «لولو آوازه‌خوان» از سوی کودکان و نوجوانان، اهدای جایزه به کتاب‌خوان‌ترین اعضا و مربیان کتابدار، همچنین اهدا جایزه به گروه نمایش عروسکی مرکز - که در جشنواره قامت دوست کانون استان تهران برنده شده‌اند - از دیگر بخش‌های برنامه بود.
سه عضو برتر کتاب‌خوان مرکز شماره 9 کانون در آماری قابل توجه به ترتیب 950، 870 و 550 کتاب را طی یک سال مطالعه کرده بودند.
در پایان برنامه نیز بچه‌ها و مربیان این مرکز همراه میهمانان برنامه به پارک تسلیحات تهران رفتند و با استفاده از شیوه جاگذاری کتاب، تعدادی از کتاب‌های اهدایی را با حضور فیاضی به شاخه‌های یک درخت آویزان کردند.