آغاز برنامه‌ریزی هفته‌ی ملی کودک سال 95 با نگاهی به ماه محرم

اولین نشست برنامه‌ریزی هفته‌ی ملی کودک در سال 1395 با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای عضو شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده گفت: تمامی این برنامه‌ها و فعالیت‌های این هفته‌ با هدف جلب توجه بیشتر افکار عمومی و مسوولان کشور به موضوع کودکی و ایجاد جریان فکری برای پرداختن به مسایل این قشر از جامعه صورت گرفت.
وی پایه‌ریزی برای همکاری ‌جامع‌تر به منظور رسیدن به چارچوب منسجم و ساماندهی ارتباط‌‌های بین سازمانی و طرح مباحث فکری و نظری با نگاهی متفاوت به برنامه‌های سال آینده هفته‌ی ملی کودک با توجه به مصادف شدن با ماه محرم را از اهداف برپایی این نشست عنوان کرد.
مدیرعامل کانون در ادامه یادآور شد: تلاش ما بر این است که طی فرآیندی جامع در تمام طول سال برای کودکان و نوجوانان برنامه‌‌ریزی داشته باشیم و در هفته‌ی ملی کودک نتایج آن را به نمایش عمومی بگذاریم.
وی با اشاره به هفته‌ ملی کودک به عنوان یک فرصت مناسب برای استفاده از ظرفیت‌ تمام سازمان‌ها در کنار هم برای پرداختن به موضوع‌ها و مسایل کودکان افزود: به اعتقاد من در دو جهت‌گیری «برنامه‌ای» و «فکری و هم‌اندیشی» در این حوزه می‌توانیم مباحث این نشست‌ها را دنبال کنیم.
حاجیان‌زاده با بیان این‌که ما قصد ورود به ساختار و موضوع دیگری را نداریم و تنها به مناسبت هفته‌ی ملی کودک به محکم‌تر شدن ارتباط‌ها برای شکل‌گیری فرآیندی یک‌ساله و کار عمیق برای کودکان تلاش می‌کنیم اظهار داشت: قصد داریم در این نشست‌ها مباحث ستادی را مطرح و با هم‌فکری و کمک هم تصمیم‌‌گیری کنیم.
وی برپایی نشست‌هایی برای هماهنگی بیشتر، قرار دادن مخاطب کودک در دستور کار، ارایه طرح‌هایی که سازمان‌های مختلف در حوزه کودک دارند، پرداختن به موضوع‌هایی درباره‌ی کودک، اطلاع‌رسانی بهتر، توجه به مناسبت‌های ماه محرم در هفته‌ی ملی کودک سال95 و تلاش برای بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها به منظور هم‌اندیشی بهتر را از مباحثی عنوان کرد که نیاز به بررسی بیشتر و برنامه‌ریزی دارد.
مدیرعامل کانون هم‌چنین در ابتدای این نشست و پس از نمایش نماهنگی از فعالیت‌های هفته‌ی ملی کودک امسال گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این هفته‌ ارایه کرد و گفت: برنامه‌های امسال از روز 15 مهر با سوت قطار کودکی در تهران آغاز شد و در این حرکت نمادین بیش از 200 کودک و نوجوان به همراه نویسندگان و شاعران صاحب‌نام این حوزه در سفر کوتاه (تهران ـ کرج) به بحث و گفت‌وگو  نشستند.
وی با اشاره به برنامه‌های مشابه در سایر استان‌های کشور در قالب کارناوال‌های شادی افزود: در این هفته نمایشگاهی نیز با حضور بیش از 30 موسسه دولتی و غیر دولتی در مرکز آفرینش‌های کانون در خیابان حجاب تهران برپا شد که بسیار مورد استقبال خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان قرار گرفت.
حاجیان‌زاده با بیان این‌که استانداران و ائمه جمعه‌ در شهرهای مختلف از این رویداد مهم حمایت کردند، یادآور شد: در برخی از شهرها به مناسبت این هفته میدان‌ها و خیابان‌هایی به نام کودک نام گذاری شد و برنامه‌های متنوعی نیز برای کودکان و نوجوانان مناطق مرزی کشور به اجرا  درآمد.
وی عیادت از کودکان بیمار و بستری در بیمارستان‌ها، بازدید رایگان از موزه‌ها، برگزاری اردوهای داخل استانی، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و ویژه‌برنامه متمرکز جشن روز جهانی کودک در 16 مهر با حضور وزیر آموزش و پرورش در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون را از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این هفته عنوان کرد.
مدیرعامل کانون اجرای برنامه‌های فرهنگی‌هنری توسط مربیان کانون در خانه‌ی کودک شوش و خانه‌های فرهنگ، مشارکت در جشنواره سیمرغ سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی، جشن ملت کتاب‌خوان با همکاری بانک ملت، راه‌اندازی آزمایشی پرتال کودک و آی‌پی‌تی‌وی (IPTV) و برپایی نشست‌های تخصصی را از دیگر برنامه‌های صورت گرفته در هفته‌ی ملی کودک بیان کرد.
در این نشست نمایندگان ریاست جمهوری، وزارت دادگستری، شهرداری تهران، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، هلال احمر جمهوری اسلامی، میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی، سازمان محیط زیست، پلیس راهور ناجا و اعضای ستاد اجرایی هفته‌ی ملی کودک نیز حضور داشتند.
در اولین نشست برنامه‌ریزی هفته‌ملی کودک که روز 8 آذر 94 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد برخی از حاضران ضمن بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های صورت گرفته به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های خود در این باره پرداختند.