تاثیر قصه‌ در رشد اخلاقی و عاطفی کودک

قصه‌گویی در رشد اجتماعی و افزایش مهارت‌های زندگی و همچنین رشد اخلاقی و عواطف کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، لیلی همتی مربی فرهنگی مرکز شماره چهار کانون کرج که تجربه 10 ساله قصه‌گویی را در کارنامه خود ثبت کرده است،همچنین بر تاثیر قصه‌گویی در تحکیم نهاد خانواده تاکید کرد و افزود: بچه‌هایی که قصه گوش می‌کنند با اعضای خانواده‌هایشان مهربان‌تر هستند و احترام، هم‌دلی و دیگر فضایل اخلاقی مهم‌ترین آموزه‌هایی است که این بچّه‌ها در قصه‌گویی فرا می‌گیرند.
این قصه‌گوی راه یافته به هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در عین حال یادآور شد: هر چه قصه‌گو بتواند بر محتوا و مفهوم قصه خود بیفزاید و آن را با شیوه خلاق و زیبا اجرا کند تأثیر بیشتری بر مخاطب می‌گذارد.
همتی اضافه کرد: قصه‌گویی یک واسطه تربیتی است و قصه‌گو می‌تواند با هنر و مهارت خود پیام‌های تربیتی مورد نظر را در قالب قصه‌گویی به مخاطب خود عرضه کند.
این قصه‌گوی کرجی با اشاره به روی‌آوردن به متون کهن ادب فارسی، بازنویسی و بازآفرینی قصه‌ها، تصریح کرد: قصه‌گویی سبب می‌شود که قصه‌گو ‌به سراغ میراث گران‌بها و فاخر ادبی کشور - که سرشار از نکات اخلاقی، دینی و فرهنگی است - رفته و از این قالب جذاب و خلاق برای انتقال تعالیم عالیه دین و فرهنگ استفاده کند.
همتی در ادامه خاطر نشان کرد: در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هر قصه‌گو پیام‌آور و معرف فرهنگ یک منطقه است و شناخت فرهنگ‌های اقوام مختلف سبب رشد اجتماعی و افزایش همبستگی میان کودکان و نوجوانان می‌شود.
این قصه‌گو حضور قصه‌گویان خارجی را در جشنواره، فرصت مغتنمی دانست و گفت: تنوع در اجراهای قصه‌گویان داخلی و خارجی، روش‌های خلاقانه شروع و خروج از قصه‌ها و انواع ارتباط‌گیری‌های‌شان با مخاطب بسیار متفاوت و جذاب است و این مهم می‌تواند در رشد و خلاقیت قصه‌گویان ایرانی بسیار مؤثر باشد.
همتی ادامه داد: تاثیر جشنواره‌ها در رشد قصه‌گویی بسیار زیاد است چراکه دیدن قصه‌گویی سایر مربیان که هرکدام با شیوه‌های جدید سعی در اجرایی متفاوت دارند، می‌تواند برای هر مربی جذاب و آموزنده باشد.
وی با اشاره به تفاوت‌هایی که بین جشنواره هجدهم و دوره‌های قبل وجود دارد، گفت: در داوری این دوره، قصه‌گویان به دو گروه رقابتی و غیررقابتی تقسیم شده‌اند و این در حالی است که 10 قصه‌گوی بخش غیر رقابتی مورد داوری قرار نخواهند گرفت.
همتی یادآور شد: تفاوت دیگر در بخش ارتباط با داوران است که در سال‌های قبل این امکان وجود نداشت اما در جشنواره هجدهم امکان ارتباط تلفنی با داور محترم این دوره از جشنواره فراهم شده که اشکال‌ها و سوال‌های قصه‌گویان را به صورت تلفنی پاسخ می‌دهند که این امر بسیار مفید و تأثیر گذار است.
وی با اشاره به استفاده به‌جا از فضای مجازی و راه‌اندازی یک گروه تلگرامی برای ارتباط بیشتر قصه‌گویان با هم و با داوران و همچنین اطلاع‌رسانی سریع موارد خاص را بسیار مناسب دانست و تصریح کرد: این امر سبب تعامل و هم‌فکری قصه‌گویان و عوامل اجرایی در زمینه‌های مختلف می‌شود.
همتی در پایان یادآور شد: جشنواره قصه‌گویی در صورتی می‌تواند به فراگیر شدن قصه‌گویی در جامعه کمک کند که سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی مثل آموزش و پرورش و به ویژه صداوسیما در این زمینه با کانون مشارکت کرده و با پخش برنامه‌های قصه‌گویی در ترویج این فرهنگ به یاری کانون بیایند و اجرای قصه‌گویی در مکان‌های فرهنگی و عمومی شهر توسط قصه‌گویان در دوره‌های مختلف جشنواره‌های کشوری در فراگیر شدن قصه‌گویی و شناساندن اهمیت آن در جامعه بسیار تأثیرگذار است.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از 27 تا 30 بهمن در تهران با حضور 34 قصه‌گوی ایرانی و 11 قصه‌گوی خارجی برگزار خواهد شد.