قصه آینه تمام‌نمای فرهنگ بومی و محلی است

در قالب قصه می‌توان قهرمانان ملی، آداب، رسوم و باورها و عقاید را به شیوه‌ای جذاب به کودکان و نوجوانان معرفی کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فاطمه غفاری یکی از قصه‌گویان راه یافته به بخش رقابتی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معتقد است، کودکان و نوجوانان در قصه‌ها به ریشه‌های مشترک اقوام ایرانی دست می‌یابند و همین امر زمینه‌ی صلح و دوستی را فراهم می‌کند.
مربی مرکز فراگیر کانون بندر عباس، قصه‌گویی را مهم‌ترین ابزار تربیتی برای آموزش غیرمستقیم مفاهیم اخلاقی و تربیتی دانست و اضافه کرد: در واقع شنیدن قصه تجربه بی‌بدیلی است که کودک برای رشد شخصیتی خود به آن نیازمند است.
مراکز فراگیر، کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه را شامل نابینایان، ناشنوایان و معلولان جسمی و حرکتی در کنار سایر اعضا تحت پوشش فعالیت‌های کانون قرار می‌دهد.
غفاری قصه را آینه تمام‌نمای فرهنگ بومی و محلی دانست و گفت: روایت قصه‌ها با گویش محلی امکان آشنایی کودکان و نوجوانان با این گویش‌ها را فراهم می‌کند.
  این قصه‌گو که قرار است قصه‌ی «سگی که قار قار می‌کرد» را در هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روایت کند، تصریح کرد: متون کهن به لحاظ داشتن قصه‌های ارزشمند بسیار غنی است  و به همین دلیل مربیان علاقه‌مند به روایت این داستان‌ها هستند.
وی اضافه کرد: نوجوانان نیزعلاقه زیادی به شنیدن قصه‌های تاریخی و اسطوره‌ای دارند و تمایل دارند با شخصیت‌ها و قهرمانان داستان هم‌ذات پنداری کنند.
غفاری تصریح کرد: حضور قصه‌گویان از کشورهایی با فرهنگ‌های متفاوت و گوناگون روند تبادل تجربه در جشنواره را غنی‌تر می‌کند و چهاردهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بندرعباس بهترین گواه بر این ادعا بود.
وی بر این عقیده است که غنای فرهنگ مشرق‌زمین سبب شده تا قصه‌گویان شرقی قصه‌های زیباتری را روایت ‌کنند و اظهار نظر می‌کند: «شرقی‌ها به لحاظ این‌که خونگرم‌تر هستند، مهارت بیشتری در استفاده از زبان بدن دارند.»
این قصه‌گوی مرکز فراگیر با بیان این‌که جشنواره آخرین مرحله از فرایند قصه‌گویی است که برگزار می‌شود، اظهار داشت: این جشنواره‌ها بیشتر در راستای پرورش و توان‌مندسازی قصه‌گویان بوده تا ترویج فرهنگ قصه‌گویی البته در سال‌های اخیر اقدامات مؤثری هم‌چون برگزاری جشنواره‌ها در مراکز و یا اعزام قصه‌گویان به مدارس و مکان‌های عمومی انجام شده که موجب خروج قصه‌گویی از انزوا شده است.
غفاری که تجربه سه دوره حضور در جشنواره رضوی را دارد، با اشاره به سطح برگزاری این دوره از جشنواره، گفت: از جمله محاسن این دوره بازنگری در فرم‌های ارزیابی بود که نگاه بهتری به قصه‌گویی مربیان در مراکز فرهنگی هنری کانون داشت.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در روزهای 27 تا 30 بهمن 1394 در تهران با حضور قصه‌گویان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.