شهر رفیع و گشایش پنجاه و هفتمین مرکز کانون در خوزستان

کودکان و نوجوانان شهر رفیع در کنار تالاب هورالعظیم خوزستان شادمانه شاهد گشایش کتاب‌خانه‌ای در شهر خود بودند که کانون پرورش فکری برای آن‌ها تاسیس کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این کتاب‌خانه، پنجاه و هفتمین مرکز فرهنگی‌هنری کانون در استان خوزستان است که هم زمان با جشن‌های سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز 20 بهمن 1394 راه‌اندازی شد.
رفیع شهری در شهرستان دشت آزادگان، در 25کیلومتری غرب هویزه و 50 کیلومتری جنوب غرب سوسنگرد و در نوار مرزی ایران و عراققرار گرفته و فاصله آن از تالاب هورالعظیم حدود سه کیلومتر است.
این شهر آسیب‌دیده از تهاجم دشمن در سال‌های دفاع مقدس روز 20 بهمن شاهد افتتاح مرکزی بود که کانون با هدف خدمت‌رسانی فرهنگی به کودکان و نوجوانان در این منطقه مرزنشین ایران اسلامی راه‌اندازی کرده است.
در آیین گشایش این مرکز رضا قمرزاده مشاور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویژگی‌های متمایز کانون در پرورش فکر کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: مخاطبان در کانون کنش‌گرهایی هستند که در کل فرآیند یادگیری خودشان، حضور فعال دارند.
وی یکی دیگر از ویژگی‌های کانون را انتخاب آن از سوی کودکان و نوجوانان به شکلی آزاد و نه از روی اجبار بیان کرد و یادآور شد: آموزش‌هایی که مربیان کانون به بچه‌ها می‌دهند از روی عشق است و این نوع آموزش در کمتر جایی دیده می‌شود و این آموزه‌های مربیان در کنار آن‌چه کودکان و نوجوانان از مدرسه و معلمان خود فراگرفته‌اند، به رفتار تبدیل می‌شود.
در این مراسم هم‌چنین غلامرضا شنبدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان گفت: کانون استان خوزستان با انجام 42 فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مذهبی در مراکز خود افرادی هنرمند، خلاق، اجتماعی، مفید برای جامعه و شهروندانی مؤثر تربیت می‌کند.
وی با اشاره به این‌که در فضای باز کانون فکر بچه‌ها با هدایت مربیان پرورش داده می‌شود افزود: استعداد بچه‌ها در کانون شناسایی و پرورش داده می‌شود و مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی را با شرکت در فعالیت‌های گروهی فرا می‌گیرند.
این مدیرکل فرهنگی یکی از ویژگی‌های دیگر کانون را تقویت بنیه‌ی مذهبی کودکان و نوجوانان عنوان کرد و یادآور شد: در فعالیت‌های مذهبی کانون کودکان و نوجوانان به شیوه‌های جذاب با سیره‌ی علمی و عملی پیامبران و امامان معصوم علیه‌السلام آشنا می‌شوند و این آموزه‌ها به شکلی غیرمستقیم در بچه‌ها نهادینه می‌شود.
شنبدی کانون تازه تأسیس رفیع را متعلق به مردم این شهر دانست و از تمامی مسوولان خواست تا در خدمت‌رسانی بهتر به کودکان و نوجوانان این شهر، کانون را یاری کنند.
در این مراسم که با حضور مشاور مدیرعامل کانون، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، معاون فرماندار شهرستان هویزه، بخشدار رفیع و تنی چند از مسوولان این شهر و شهرستان هویزه برگزار شد، فرماندار هویزه با اهدا لوحی از تلاش‌ها و پیگیری‌های مدیرکل و کارشناس طرح‌های عمرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان قدردانی کرد.
گفتنی است: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفیع در زمینی به مساحت یک هزار و 500 مترمربع و در زیربنای 250 مترمربعی با هزینه 2 میلیارد ریال از اعتبارات استانی ساخته شده است و در آن فضاهایی چون سالن مطالعه و کلاس‌های آموزشی برای اجرای برنامه‌های مختلف ویژه‌ی کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده است.