قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در جشنواره

هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از فردا به مدت سه روز در تهران برگزار می‌شود تا قصه‌گویان برجسته‌ای از ایران و جهان علاوه بر قصه‌گویی به تبادل شیوه‌ها و تجربیاتشان با یکدیگر بپردازند.

با محسن حموله، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره این جشنواره و تاثیرات آن گفت‌وگویی انجام دادیم.

جشنواره قصه‌گویی از چه زمانی آغاز شده است؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1376 نخستین جشنواره قصه‌گویی را برگزار کرد. این جشنواره اکنون به هجدهمین دوره خود رسیده است. البته فعالیت قصه‌گویی در کانون محدود به برگزاری جشنواره نبوده و در تمام ایام سال این فعالیت را به‌منظور ارتباط با کودکان اجرا می‌کند. تجربه سال‌ها قصه‌گویی مربیان کانون برای بچه‌ها در جشنواره قصه‌گویی در معرض دید مردم قرار گرفته است.

قصه‌گویی برای نسل ما اتفاق شیرین و آشنایی است. با توجه به تغییر مناسبات زندگی و گذر زمان این پدیده نیک کمرنگ شده است. برگزاری جشنواره قصه‌گویی می‌تواند به فرهنگسازی در این خصوص بینجامد و رابطه خانواده‌ها را با قصه‌گویی محکم‌تر کند؟

قصه‌گویی به دلیل تنوعی که دارد یکی از فعالیت‌های شنیدنی و جذاب برای مخاطب است که تکنیک‌ها و روش‌های متفاوتی دارد و جزو علاقه‌مندی‌های مربیان ما در کانون پرورش فکری است و یکی از موثرترین ابزارها در جهت ترویج کتاب، کتابخوانی و مطالعه است.

همچنین زمینه‌ای برای معرفی کتاب، بحث ترویج کتاب و مطالعه است. فعالیتی است که در شرایط متنوع و با حداقل امکانات انجام می‌شود. در فعالیت‌هایی چون نقاشی، کاردستی، معرفی کتاب و نمایش خلاق قابل اجرا بوده و برای همه گروه‌های سنی نیز مناسب است. از سوی دیگر زمینه‌ساز و ترغیب‌کننده مربی‌ها نیز برای مطالعه کتاب است. همچنین امکان اجرای آن با گویش‌های محلی هم وجود دارد.

در این دوره از جشنواره چند قصه‌گو حضور دارند؟

جشنواره هر دوره، از اختتامیه دوره قبل و با انجام آسیب‌شناسی‌ها شروع می‌شود. در این دوره هم همین اتفاق افتاد، جشنواره دوره هفدهم آسیب‌شناسی و فراخوانش برای مراکز و همه کتابخانه‌های ما ارسال شد.

قصه‌گویی می‌تواند به تغییر سبک زندگی نیز منجر شود. در این خصوص هم کاری انجام داده‌اید؟

در این دوره برنامه‌های جنبی داشتیم. امسال محور برنامه‌های ما در ایام سال، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بودند. شهریور امسال 530 جشن قصه‌گویی با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها داشتیم و در این جشن 3810 نفر قصه‌گو شرکت کردند. 1780 نفر از استان‌ها مورد تجلیل قرار گرفتند و 29 هزار و 110 نفر هم مخاطب این قصه‌ها بودند. غیر از این 31 جشنواره استانی داشتیم که منتخبان آنها (316 نفر) به ستاد معرفی شدند. در مرحله داوری نهایی 30 نفر انتخاب شدند که 20 نفر در بخش رقابتی حضور پیدا کرده و ده نفر مورد تجلیل قرار گرفتند. در مرحله نهایی هم سه پدربزرگ و مادربزرگ به قصه‌گویی می‌پردازند.

قصه‌گوهای خارجی از چه کشورهایی در جشنواره حضور دارند؟

علاوه بر این از 11 کشور جهان قصه‌گوهای برجسته داریم. از جمله کشورهای اسکاتلند، اسپانیا، آمریکا، آلمان، شیلی، کنیا، هند، لبنان و استرالیا.
منتشر شده در روزنامه جام جم 26 بهمن 1394