پایان داوری آثار جشنواره رضوی کانون در پنج استان

داوری مرحله‌ی استانی آثار رسیده به کارگروه کودک و نوجوان جشنواره رضوی کانون پرورش فکری در چند استان دیگر به پایان رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آثار برگزیده استان‌های فارس، هرمزگان، خوزستان، اردبیل  و خراسان جنوبی برای داوری پایانی به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال شده است.

برترین‌های جشنواره رضوی فارس معرفی شدند

از میان 383 اثر رسیده به کانون فارس با موضوع رضوی، 89 اثر فرهنگی، هنری و ادبی به بخش کودک و نوجوان جشنواره رضوی راه یافت.
با خاتمه یافتن کار داوری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره رضوی در فارس، از 146 اثر رسیده در بخش نقاشی 28 اثر برگزیده و از 48 اثر رسیده در بخش کاردستی 10 اثربه عنوان برتر انتخاب شد.
همچنین در بخش نشریه‌نگاری از بین 38 اثر رسیده هشت اثر، در بخش داستان از بین 62 اثر رسیده 13 اثر و در بخش شعر از بین 30 اثر رسیده شش اثر به عنوان آثار بهترین هر بخش انتخاب شد.
در بخش خوش‌نویسی نیز از بین 38 اثر رسیده هشت اثر، در بخش معرفی شخصیت از بین هشت اثر رسیده دو اثر و در بخش قصه‌گویی از بین 13 قصه‌گو سه نفر به عنوان برترین‌ها برای حضور در جشنواره رضوی امسال انتخاب شدند.
گفتنی است 518 شرکت کننده شامل اعضای کودک و نوجوان و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون فارس، آثار منتخب برای جشنواره رضوی امسال خلق کردند.

اعلام برگزیدگان جشنواره رضوی استان هرمزگان
هیات داوارن چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام استان هرمزگان پس از بررسی آثار رسیده به دبیرخانه استانی اسامی برگزیدگان را اعلام کرد.
بر این اساس، پس از جمع‌بندی و داوری آثار، تعداد 143 اثر به عنوان برگزیده استانی (در دو بخش اعضا و مربیان) معرفی شدند.
هیات داوران جشنواره رضوی استان متشکل از کارشناس مسوول فرهنگی، هنری و ادبی، کارشناسان فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهش استان هرمزگان هستند.
گفتنی است آثار داوری شده و برگزیده به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد و قرار است از تمامی برگزیدگان استانی طی مراسمی تقدیر به عمل آید.

برگزیدگان استانی مسابقه «داستان کوتاه رضوی» در خوزستان
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزیدگان استانی مسابقه «داستان کوتاه رضوی» از مجموعه برنامه‌های ویژه‌ی کارگروه کودک و نوجوان چهاردهمین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام را معرفی کرد.
هیات‌داوران مرحله استانی مسابقه «داستان کوتاه رضوی» کانون خوزستان یکتا ملکی با اثر «کبوتر زائر» از شهرستان آبادان، مرضیه احمدزاده با اثر «بیا با من خرما بخور» از خرمشهر، نیوشا سپهری با اثر «هدیه» از بندر امام و علیرضا حبیبی با اثر «نذری برای خورشید»، پارسا مکی‌پور، امیرعلی سرور و حسین خانجانی همگی از رامهرمز را به‌عنوان نفرات برگزیده این جشنواره در گروه سنی 7 تا 10 سال معرفی کرد.
همچنین در این مسابقه فاطمه قربانی بندبال با اثر «قفس» و راحله کثیر با اثر «گل‌فروش» از شهرستان شوش، معصومه سینا با اثر «فرودی بر اوج» و فروغ عباسپور با اثر «نقش و طرح» از هندیجان، فاطمه علی‌نژاد با اثر «خورشید وسط» و خدیجه عادل‌فر با اثر «ارباب» از گتوند، امیررضا مکی‌پور با اثر «سفر آدم کوتوله» و رضا حاجی‌زاده با اثر «دعای یک گل» از رامهرمز، آیدا محمدزاده با اثر «مشرق کرامت» از بهبهان، دانیال حاجی‌کلایی با اثر «بازی دوستی» از اهواز و علی زیدانی با اثر «بن سفر» از امیدیه در گروه سنی 11 تا 13 سال برگزیده و به مرحله کشوری مسابقه «داستان کوتاه رضوی» کانون راه یافتند.
در گروه سنی 14 تا 16 سال نیز کیانا شوشی با اثر «کفشدار»، نازنین طهماسبی با اثر «دوچرخه‌ی آبی»، ملیکا خیاطان با اثر «کبوتر سبز»، زهرا عگبی با اثر «استجابت» و هانیه قربانی با اثر «زیر نور ماه» همگی از شهرستان شوش، مریم غبیشاوی با دو اثر «عطر اولین نماز» و «سفر» و بیتا نوری با اثر «من و کبوتر دلم» از بندر امام، نازنین زارع اصل با اثر «معدن سخاوت رضا» و شکیبا شاکر نسب با اثر «رضای گوهر نشان» از بهبهان، نازنین سعیدی با اثر «عصای سفید، دل بارانی» از اهواز، فاطمه حمزه خاتون با اثر «شفا یافته» از آغاجاری، زهرا آبادی با اثر «تله» و سوگند کوشکی با اثر «رویش زمان» از هندیجان و مهسا قنواتی از امیدیه عنوان نفرات برگزیده را به خود اختصاص دادند و مجوز حضور در مرحله‌ی کشوری را کسب کردند.
بر اساس این گزارش،33 اثر برگزیده استانی مسابقه داستان کوتاه رضوی کانون خوزستان از میان 165 اثر راه‌یافته از مرحله کتاب‌خانه‌ای با محورهای موضوعی امام رضا علیه‌السلام، متانت و سخاوت (از سیره اخلاقی امام رضا علیه‌السلام و معارف رضوی) با تکیه ‌بر شعار «شمس‌الشموس، خورشید متانت و سخاوت» در سه گروه سنی 7 تا 10 سال، 11 تا 13 سال و 14 تا 16 سال مورد ارزیابی قرار گرفت.

انتخاب نفرات برگزیده‌ی جشنواره رضوی استان اردبیل
هیات داوران چهاردهمین جشنواره‌ی رضوی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل نفرات برگزیده‌ی استان را معرفی کرد.
بر این اساس، پس از بررسی و داوری 616 اثر ارسالی به دبیرخانه‌ی استانی جشنواره، هیات داوران در بخش‌های نشریه‌نگاری، خوشنویسی، قصه‌گویی، کاردستی، داستان‌نویسی، شعر سرایی و نقاشی، 121 اثر را انتخاب و به دبیرخانه‌ی کشوری ارسال کردند.
در بخش قصه‌گویی مربیان، 25 اثر به دبیرخانه‌ی استانی رسید و پس از داوری توسط شهرام پوردنیا، حسین یوسفی و سیدجلیل صفوی 5 اثر به دبیرخانه‌ی کشوری ارسال شد.
بر این اساس، محسن وظیفه با قصه‌ی «دعای باران»، شکر سیف‌الهی با قصه‌ی «ویلچر»، پروین قلی‌زاده با قصه‌ی «نجات غلام نقال نی‌نواز»، باب‌الله عزیزپور با قصه‌ی «چرا ما بابانوئل نداریم» و حبیبه‌سادات کریمی با قصه‌ی «یک فانوس روشن» برگزیدگان استانی بخش قصه‌گویی هستند.
در بخش داستان‌نویسی 112 اثر به دبیرخانه‌ی استانی رسید که پس از داوری توسط حسین قربانزاده، حسین یوسفی و مریم علایی، دو اثر انتخاب و به دبیرخانه‌ی کشوری ارسال شد.

آثار 45 عضو کانون خراسان جنوبی به جشنواره کشوری رضوی راه یافت
از میان 610 اثر تولید شده در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی ویژه جشنواره رضوی، 35 اثر از 45 عضو مراکز فرهنگی هنری کانون خراسان جنوبی به همراه یک قصه‌گویی بخش مربیان به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) راه یافت.
با انتشار فراخوان مسابقه‌های کارگروه کودک و نوجوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام)، 660 عضو مراکز فرهنگی هنری کانون خراسان جنوبی با شرکت در 8 موضوع کاردستی، شعرسرایی، خوش‌نویسی، نقاشی، داستان‌نویسی، معرفی شخصیت، قصه‌گویی و نشریه‌نگاری و تولید 607 اثرفرهنگی، هنری و ادبی توفیق شرکت در این جشنواره معنوی را یافتند.
در این میان، بخش قصه‌گویی رضوی به مربیان کانون و بخش آزاد اختصاص داشت که پس از داوری 9 قصه‌گویی، قصه‌ی یک مربی کانونی به مرحله پایانی داوری راه یافت.
داوری این جشنواره در بخش استانی طی دو مرحله انجام شد و در مرحله اول مربیان، در سطح مراکز شهرستانی به داوری نشستند و از مجموع 610 اثر 172 اثر که به هنرمندی 199 عضو تولید شده بود، به دبیرخانه استانی ارسال کردند.
همچنین در مرحله استانی ویدا بزّی کارشناس آفرینش‌های ادبی در بخش «داستان نویسی و شعر سرایی»، فریده سلامیان کارشناس فرهنگی و رابط رضوی استانی در بخش «نشریه نگاری و کاردستی»، عذرا شهریاری کارشناس آموزش و پژوهش و فریده سلامیان در بخش «قصه گویی» و محدثه تقدیری کارشناس هنری در بخش «نقاشی» به داوری آثار پرداختند و در مجموع 35 اثر اعضا و یک قصه گویی مربی کانونی را برای داوری پایانی به دبیرخانه ستادی جشنواره کودک رضوی در تهران ارسال کردند.
تقویت پرورش حس دینی و اخلاقی کودکان و نوجوانان در کنار آشنایی با سیره عملی زندگی امام رضا(ع) از اهداف برپایی این جشنواره دینی برای کودکان و نوجوانان است.