جشنواره رضوی خوشنویسی را گسترش می‌دهد

داوران مسابقه خوشنویسی رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معتقداند برگزاری این نوع جشنواره‌ها می‌تواند به گسترش و کاربردی‌کردن این هنر اصیل ایرانی کمک کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در حالیکه داوری این رویداد هنری در تهران ادامه دارد داوران این مسابقه در اظهارنظرهای جداگانه‌ای بر این موضوع تاکید کردند که نباید تنها به برگزاری جشنواره اکتفا کرد و این رویداد می تواند بستری برای تقویت میزان علاقه کودکان و نوجوانان به هنر خوشنویسی باشد و شرایطی را برای بازار کار آن‌ها در آینده فراهم کند.
در حال حاضر آثار شرکت‌کنندگان «خوشنویسی رضوی»، در دو گروه سنی اول، 10 تا 12 سال و گروه سنی دوم، 13 تا 17 سال توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفته است.
پروانه انصار داور این مسابقه در حاشیه داوری آثار رسیده مسابقه خوشنویسی رضوی گفت: مربیان باید چارچوب خوشنویسی را به اعضا آموزش داده و به کار آنان نظارت داشته باشند و اجازه بدهند خود، راه‌شان را انتخاب کنند و آثار به خود بچه‌ها تعلق داشته باشد.
او در عین حال پیشنهاد کرد مربیان این اعضای کودک و نوجوان نیز در داوری آثار مورد تشویق و تقدیر قرار بگیرند.
وی با بیان این که خوشنویسی به عنوان یکی از هنرهای ملی و مذهبی در کشور ما شناخته شده است افزود: بچه‌ها در هنر خوشنویسی باید روند دلخواه خودشان را در آثار داشته باشند و در انتخاب قالب، مانند ابعاد و سایز کاغذ، سایز قلم و توجه به بحث گرایش‌های نوین، آزاد باشند.
فوق ممتاز خوشنویسی تاکید کرد: در خوشنویسی فقط نگاه جشنواره‌ای نداشته باشیم و کاربردی به این مسابقه نگاه شود.
انصار گفت: تعداد برترها در این رشته 7 برگزیده است که باید این تعداد بیشتر شود. با توجه به گرایش‌های خوشنویسی مانند خط درشت، نسخ ثلث و نستعلیق و گرایش‌های نوین در هر رشته باید حداقل 3 برگزیده معرفی شود. انتخاب تعداد کم برگزیده باعث می‌شود هنرجو انگیزه‌اش را از دست بدهد.
مجید حسینی مدرس انجمن خوشنویسان ایران، و دیگر داور این مسابقه رضوی نیز، گفت: کیفیت آثار قلم مرکب و نقاشی خط نسبت به سال گذشته بهتر شده است. کیفیت آثار برخی از استان‌ها هم خوب و قابل توجه بود.
حسینی افزود: مربیان باید برای بچه‌ها کارگاه یک روزه هنری برگزار کنند و تبادل تجربه و تکنیک داشته باشند و مربیانی که کیفیت آثار شاگردانش بهتر می‌شود مورد تشویق قرار گیرد.
وی ادامه داد: هنرجویان خوشنویسی را با کارهای نمایشگاهی و آموزشی آشنا کنیم. نگاه کردن به آثار دیگر مدرسان این هنر و مشق نظری را در بین نوجوانان اشاعه دهیم.
این مدرس خوشنویسی تصریح کرد: بهتر است مربیان نوجوانان را با صنعت خوشنویسی هم آشنا کنند و از تکرار پرهیز کرده و به خلاقیت روی آورند تا از این طریق بچه‌ها با بازار کار و رقابت آشنا شوند و نگاه نوجوانان به این هنر تخصصی‌تر، جدی تر و کاردبردی تر شود.
مهرداد صالحی ممتاز خوشنویسی، و دیگر داور این مسابقه نیز گفت: در این داوری‌ها مشاهده می‌کنیم که بچه‌ها علاقه بیشتری به خط ثلث نشان داده‌اند. خوشنویسی تمرکز می‌خواهد همین که بچه‌ها خط نستعلیق نوشته‌اند جای تشویق دارد چون خوشنویسی حوصله می‌خواهد.
این داور خوشنویسی با اشاره به این که خط، یک نیاز روزمره جامعه است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد افزود: خوشنویسی ضرورتی است که باید به آن اهمیت داد و  تبلیغات و اطلاع‌رسانی هم برای این مسابقه رضوی بیشتر شود.