معرفی برترین‌های دوازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در 10 بخش «تیتر و خبر»، « سرمقاله، مقاله و یادداشت»، «گفت‌وگو»، «گزارش»، « داستان»، «شعر»، «عکس»، «گرافیک مطبوعاتی»، «آثار مخاطبان» و « نشریه برتر از نگاه مخاطبان» معرفی شدند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بخش «تیتر و خبر» هیات داوران متشکل از احمد توکلی، علی‌اکبر قاضی‌زاده و حمیدرضا بشارتی‌نیا دیپلم افتخار تیتر در بخش کودک را به «بهاره جلالوند» به خاطر دعوت به تلاش و کوشش، ضرب‌آهنگ خوب، نگاه انسانی و ایهام مناسب، در «دختری که با یک پا به سمت موفقیت می‌دود» از نشریه‌‌ی همشهری بچه‌ها  اهدا کرد.
هم‌چنین لوح تقدیر هیأت داوران برای بخش نوجوان به تیتر «آقای کلاه‌قرمزی، پسر خاله باش!» اثر میثم اکبرزاده از نشریه‌ی پیشگامان، به ‌دلیل داشتن پیام اخلاقی پنهان، روان بودن، ضرب‌آهنگ مناسب و استفاده از عناصر شناخته ‌شده‌ی دنیای نوجوانان تعلق گرفت.
در همین حال در بخش خبر هیأت داوران پس از بررسی‌های بسیار، هیچ یک از آثار رسیده را به عنوان برگزیده انتخاب نکرد.
بر اساس این خبر در بخش «سرمقاله، مقاله و یادداشت» هیات داوران متشکل از علی‌اکبر کسائیان، ایرج رستگار و کیوان امجدیان برگزیدگان بخش کودک و نوجوان را در هر سه حوزه به صورت جداگانه معرفی کردند.
 بر همین اساس دیپلم افتخار بخش سرمقاله‌ کودک مشترک به شهرام شفیعی  و مرجان فولاوند برای آثار «از گل بیاموزیم» در نشریه‌ی رشد دانش‌آموز به خاطر نثر روان‌ و  صمیمی بودن، نتیجه‌گیری و تیتر مناسب و «یک کمی دیوانه‌بازی» در نشریه‌ی همشهری بچه‌ها، به دلیل سوژه و نتیجه‌گیری خوب، شروع مناسب و نثر روان، اهدا شد.
در بخش سرمقاله نوجوان هیأت داوران، دیپلم افتخار را به اثر «یک لیوان تصمیم خنک» اثر حبیب یوسف‌زاده از نشریه‌ی رشد جوان، به دلیل نثر ساده و روان، موضوع و پیام مناسب، تقدیم کرد.
اما در بخش مقاله‌ کودک هیأت داوران دیپلم افتخار این بخش به مقاله‌ی «دلقک دریایی» نوشته‌ی طاهری ایبد منتشر شده در نشریه‌‌ی  پوپک، به خاطر  نثر روان، نگاه جذاب به یک مقوله‌ی علمی و نتیجه‌گیری مناسب اهدا کرد.
هیأت داوران هم‌چنین دیپلم افتخار بخش مقاله نوجوان را به مقاله‌ی «حاشیه‌های یک تور مسافرتی» اثر پروانه پارسا در نشریه‌‌ی سلام ‌بچه‌ها، به دلیل نگاه علمی به مقوله‌ی نقد، نثر روان و جذابیت متن، تقدیم کرد.
هیأت داوران بخش یادداشت نیز در دو بخش کودک و نوجوان به ترتیب لوح تقدیر را به «دروغ گفتن» اثر محمدرضا میرزایی در نشریه‌ی امیدان، به دلیل ارایه مثال قابل لمس، ادبیات نوشتاری روان و پیام مناسب، «باید آماده سفر باشی» نوشته‌ی یاسمن رضاییان در نشریه‌ی دوچرخه، به دلیل متن منسجم، ساده و دلنشین،‌ پیام مناسب و معنوی، تقدیم کردند.
در بخش گفت‌وگو هیات داوران متشکل از امیدعلی مسعودی، محمدحسین دیزجی و مهدخت بروجردی علوی لوح زرین و دیپلم افتخار بخش کودک را به آزاده جلالوند به خاطر اثر «دختری که با یک پا به سمت موفقیت می‌دود» منتشر شده در نشریه‌ی همشهری بچه‌ها، به دلیل سوژه عالی، تیتر و مقدمه‌ی خوب،  تأثیرگذاری و امیدآفرینی برای مخاطب، تقدیم کرد.
هم‌چنین دیپلم افتخار بخش نوجوان به «دم طنز گرم» و «مهمان‌ ناخوانده‌ای به نام جنگ» آثار زیتا ملکی در نشریه‌ی سلام‌ بچه‌ها، به دلیل انتخاب سوژه‌ی مناسب، مقدمه‌ی خوب، طرح سئوال‌های خلاقانه، انسجام و جذابیت نهایی و طرح سئوال‌های ثانویه، تعلق گرفت.
گروه داوری بخش گزارش دوازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوانان متشکل از فریدون صدیقی، یونس شکرخواه و لیلا رستگار دیپلم افتخار بخش کودک را به اثری با عنوان «کارهای بزرگ و قدم‌های کوچک» نوشته‌ی علی سیف‌الهی در نشریه‌ی همشهری بچه‌ها، به دلیل داشتن ایده‌های خوب برای سوژه، نگاه و پرداخت و قالب مناسب، نثری ساده و روان اختصاص دادند.
 هم‌چنین لوح تقدیر گزارش در بخش نوجوان به نیلوفر نیک‌بنیاد نویسنده «روزهای خوب کودکی لحظه‌های خوب زندگی» در نشریه‌ی کوله‌پشتی، به دلیل تصویرسازی خوب، چند منبعی ‌بودن اثر، تفکیک ساختاری خوب و ارتباط خوب تصویر و متن و دیپلم افتخار این بخش نیز به مطلبی با عنوان «به دنیای ما خوش آمدید» اثر ملیکا افشار در نشریه‌ی نیمکت شاگردها، به دلیل سوژه‌ی مناسب، به حرکت در آوردن سوژه‌ها، ورود خوب و پرداخت جذاب تقدیم شد.
 در عین حال در بخش گزارش با موضوع محیط زیست در مطبوعات نیز هیأت داوران لوح تقدیر را به اثر «گاهی به آب فکر کن» نوشته‌ی نفیسه مجیدی‌زاده در نشریه‌ی دوچرخه، به دلیل اطلاعات کاربردی، نثر روان در بیان یک پدیده‌ی علمی و تأکید بر مشارکت جمعی اهدا شد.
در بخش داستان گروه داوری که متشکل از محمدرضا شمس، حبیب یوسف‌زاده و عزت‌اله الوندی بود لوح تقدیر بخش کودک و خردسال را به مجموعه «دوست خوب خدا» اثر مسلم ناصری در نشریه‌ی ملیکا، به دلیل تلاش برای نوشتن خلاق در حوزه‌ی قصه‌های قرآنی، تقدیم کرد.
هم‌چنین، دیپلم افتخار این بخش به مهدی میرکیایی نویسنده «رودخانه پاک است؟» در نشریه‌ی رشد دانش‌آموز، به دلیل ساختار مناسب، نثر سالم و روان و نگاهی تازه به جنگ،‌ تعلق گرفت.
در همین حال در بخش داستان با موضوع محیط زیست در مطبوعات، هیأت داوران، لوح زرین به همراه دیپلم افتخار را به اثر «آقای پلنگ و آقای آدم» در نشریه‌ی رشد نو‌آموز، به دلیل تناسب زبان و تخیل و توجه جدی به محیط زیست به افسانه موسوی‌گرمارودی، تقدیم کرد.
اما در بخش داستان نوجوان هیأت داوران، لوح زرین به همراه دیپلم افتخار این بخش را به فرهاد حسن‌زاده نویسنده اثر‌ «ساعت عقرب» در نشریه‌ی رشد نوجوان، به دلیل ساختار و موضوع مناسب، نثر و لحن صمیمی و بهره‌گیری از زبان طنز در پرداخت داستان اهدا کرد.
داوران بخش شعر متشکل از محمود پوروهاب، مهدی طهوری و افسانه شعبان‌نژاد دیپلم افتخار بخش کودک و خردسال را به شکوه قاسم‌نیا سراینده شعر «اسم من» منتشر شده در نشریه‌ی رشد کودک، به دلیل نگاه تازه به یک موضوع کودکانه، سلامت و روانی زبان و پایان‌بندی خوب، تقدیم کرد.
هم‌چنین، لوح زرین به همراه دیپلم افتخار این بخش به اثر‌ «قچ قِچ» در نشریه‌ی کیهان بچه‌ها (شاپرک)، به دلیل موضوع تازه، صمیمیت کلام و استفاده از زبان معیار به طیبه شامانی تقدیم شد.
هیأت داوران دیپلم افتخار بخش شعر نوجوان را مشترکاً به اثر «دلخوشی» اثر مریم رزاقی در نشریه‌ی دوچرخه، به دلیل رعایت ایجاز، توجه به روحیه‌ی مخاطب و استفاده درست از امکانات زبان روز و شعر «از تو گفت» سروده‌ی اسماعیل الله‌دادی در نشریه‌ی رشد نوجوان، به دلیل استحکام ساختاری، به کارگیری خلاقانه‌ی عناصر خیال و توجه به نیایش در فرمی تازه، اهدا کردند.
هم‌چنین دیپلم افتخار بخش شعر با موضوع محیط زیست در مطبوعات به «کبوتر می‌شناسد عطر و بو را» سروده‌ی سید سعید هاشمی در نشریه‌ی سلام بچه‌ها، به دلیل بیان موضوعی تازه در قالب کلاسیک با زبانی شفاف و صمیمی، تعلق گرفت.
بر اساس این گزارش اسماعیل عباسی، محمد ستاری و ساتیار امامی داوری بخش عکس دوازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوانان را برعهده داشتند که در این داوری‌ها در بخش کودک دیپلم افتخار را به دلیل تهیه گزارش تصویری و ارائه مستمر آن و مجموعه‌ گزارش‌های تصویری «من ایرانی‌ام» چاپ شده در نشریه‌ی پوپک، به علی‌محمد محمدی تقدیم شد.
هم‌چنین در بخش نشریات کودک و خردسال هیأت داوران، دیپلم افتخار این بخش را به دلیل بهره‌گیری هنرمندانه از عکس و استفاده صحیح از عکس‌های خلاق در پشت جلد و ذکر نام عکاس، به نشریه‌ی ملیکا اهدا کرد.
در بخش نوجوان نیز هیأت داوران، دیپلم افتخار این بخش را برای تهیه عکس‌های روی جلد و فتورمان چاپ شده در نشریه‌ی نیمکت شاگردها به دلیل نوآوری در تهیه عکس‌های روی جلد و به‌کارگیری خلاق عکس در بیان داستان، به آرش عاشوری‌نیا اهدا شد.
 اما در بخش نشریات نوجوان دیپلم افتخار این بخش به خاطر استفاده از عکس‌های مناسب همراه با ذکر نام عکاس و رعایت حقوق هنرمند، به نشریه‌ی دوچرخه تقدیم شد.
در همین حال هیات داوران بخش گرافیک مطبوعاتی متشکل از کوروش پارسانژاد، سعید رزاقی و مهنوش مشیری در بخش کودک و خردسال لوح تقدیر تصویرسازی جلد را برای تصویرسازی جلد نشریه‌ی کوشش، به دلیل سیالی نگاه به سوژه و دقت نظر در موضوع، به نرگس دلاوری تقدیم کرد.
هم‌چنین، لوح زرین به همراه دیپلم افتخار این بخش نیز برای تصویرسازی جلد رشد نوآموز، به ‌دلیل استفاده‌ی به جا از مواد غیرکاغذی و شناخت درست بافت‌ها، به شیرین شیخی اهدا شد.
در بخش طراحی گرافیک(صفحه‌آرایی) نیز هیأت داوران، دیپلم افتخار این بخش را به طراحی گرافیک نشریه‌ی کوشش به دلیل طراحی با نظم و آکادمیک و پرهیز از استفاده‌های رایج و نادرست از رایانه، مشترکاً به مهشید مهاجر و مریم رحمتی‌اوینی اهدا کردند.
در عین حال لوح زرین به همراه دیپلم افتخار این بخش نیز به طراحی گرافیک نشریه‌ی رشد کودک به دلیل شناخت گروه سنی مخاطب و پرهیز از ازدحام فرم و متن به میترا چرخیان، تقدیم شد.
اما در بخش تصویرگری، هیأت داوران دیپلم افتخار را به دلیل آثار متنوع در نشریات گوناگون، مشترکاً به حدیثه قربان و رضا مکتبی تقدیم کردند.
هم‌چنین، لوح زرین به همراه دیپلم افتخار این بخش نیز به دلیل حضور جدّی و مستمر و رو به رشد در نشریات گوناگون کودک، مشترکاً به سحر حقگو و سیدمیثم موسوی اهدا شد.
هیأت داوران بخش گرافیک مطبوعاتی در بخش کاریکاتور و پی‌نما (کمیک استریپ) دیپلم افتخار بخش کاریکاتور را به مجید صالحی به خاطر مجموعه آثار نشریه‌ی سه‌چرخه به دلیل ایده‌های مناسب، همراه با تکنیک قوی اهدا کرد و لوح زرین و دیپلم افتخار این بخش نیز برای مجموعه آثار نشریه‌ی سه‌چرخه، به دلیل نگاه جذاب و قابل فهم برای مخاطب همراه با بازیگوشی‌های کودکانه به لاله ضیایی اهدا شد.
هم‌چنین هیأت داوران، لوح زرین و دیپلم افتخار بخش پی‌نما (کمیک استریپ) را به علیرضا اسدی برای مجموعه آثار نشریات پوپک و قلک، به دلیل نگاه درست و متوالی تصاویر، نگاه بومی و کودکانه، تقدیم کرد.
هیأت داوران هم‌چنین در بخش نوجوان لوح زرین و دیپلم افتخار طراحی روی جلد را برای طراحی مجموعه جلدهای نشریات نیمکت شاگردها و کوله پشتی به دلیل استفاده به‌جا از عکاسی و ایده متناسب با مخاطب امروز به سهیل نوری اهدا کرد.
در بخش طراحی گرافیک (صفحه‌آرایی) نیز دیپلم افتخار بخش نوجوان به طراحی گرافیک نشریه‌ی رشد جوان به دلیل انضباط بصری در چینش عناصر تصویری و نوشتاری و انطباق با گروه سنی به ایمان اوجیان تعلق گرفت.
هیأت داوران طراحی گرافیک (صفحه‌آرایی) در بخش نوجوان در حوزه تصویرگری و کاریکاتور هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه ندانست.
در بخش پی‌نما (کمیک استریپ) لوح تقدیر به مهیار چاره‌جوی برای مجموعه آثار در رشد جوان و پویندگان، به خاطر داشتن طنز موقعیت، اغراق‌های جذاب و استفاده از ترکیب‌بندی مناسب رنگ اهدا شد.
هم‌چنین، لوح زرین و دیپلم افتخار این بخش نیز به سام سلماسی برای مجموعه مهارت‌های زندگی در رشد نوجوان سال 92، به دلیل نگاهی جذاب همراه با توالی تصاویر برای بیان داستان علمی، تقدیم شد.
گروه داوری بخش آثار مخاطبان متشکل از محمدحسن حسینی، ، عباس تربن و و معصومه یزدانی در بخش شعر کودک لوح تقدیر را به اثر «لواشک» اثر مهدیه بازرگانی در نشریه‌ی پوپک، به دلیل نگاه شیطنت‌آمیز و بیان ساده‌ی تجربه‌ی کودکانه، و در بخش نوجوان، لوح تقدیر  را به «اختیار جبر»  اثر سیده زینب حسینی در نشریه‌ی دوچرخه، به دلیل غنای اندیشه و ارایه‌ی نقد اجتماعی و خلق یک رباعی سالم، اهدا کردند.
هم‌چنین در بخش داستان لوح تقدیر به «مارپله» اثر اسما سادات رحمتی در نشریه‌ی دوچرخه، به دلیل داشتن تعلیق، ریتم تند و خلق داستانی پرکشش اهدا شد.
در همین حال در بخش یادداشت آثار مخاطبان، داوران لوح تقدیر را به «ای کاش همه‌ی این‌ها خواب بود» نوشته‌ی سبا احمدی در نشریه‌ی همشهری بچه‌ها، به دلیل روایت صمیمی و متفاوت از حادثه‌ی «شین‌آباد» و جلب توجه‌ مخاطبان به قربانیان معصوم این تراژدی اهدا کردند.
در عین حال لوح تقدیر بخش محیط زیست در مطبوعات، نیز به «دشمن آلودگی هوا» اثر علی زکی‌زاده در نشریه‌ی همشهری بچه‌ها، به دلیل ترویج فرهنگ احترام به محیط زیست با نگاهی کودکانه، غیر شعاری و بهره‌گیری از آرایه‌ی تشبیه تعلق گرفت.
هم‌چنین در بخش نوجوان هیأت داوران لوح تقدیر را به «موبی‌دیک، والی که متوقف نشد» نوشته‌ی شادی کردبچه از نشریه‌ی دوچرخه، به دلیل نگاه میان‌رشته‌ای به مسئله‌ی محیط زیست، پرهیز از نتیجه‌گیری مستقیم و رعایت حوصله‌ی مخاطب اهدا کرد.
انتخاب نشریه برتر از نگاه مخاطبان که بخش جدیدی است که در این دوره از جشنواره از سوی داوران کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار گرفت و برگزیدگان آن در بخش‌های کودک و نوجوان در بیانیه‌ای از سوی داوران این بخش معرفی شدند.
 بر اساس این گزارش در بخش نشریات کودک هیأت داوران، دیپلم افتخار این بخش را به دلیل تصاویر زیبا و مناسب، داستان‌های طنز و جالب، طرح جلد خوب، هدیه‌های ویژه برای هر شماره، راهنمایی کردن و مشاوره دادن، توجه به محیط زیست و مسابقه‌ی «سودوکو»، همراه پی‌نما (کمیک استریپ) به نشریه همشهری بچه‌ها اهدا شد.
هم‌چنین در بخش نشریات نوجوان دیپلم افتخار این بخش به خاطر توجه خاص و ویژه به دغدغه‌های نوجوانان، تنوع مطالب در تمامی زمینه‌ها، ارتباط دوسویه با مخاطبِ نوجوان، تصاویر جذاب، چاپ آثار نوجوانان به صورت مداوم و برگزاری مسابقات مناسبتی به نشریه‌ی دوچرخه تقدیم شد.