جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در رشد روزنامه‌نگاران جوان موثر است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزاری جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان را در فرآیند رشد و بالندگی نسل جدیدی از روزنامه‌نگاران بسیار با اهمیت دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در آیین تجلیل از برترین‌های دوازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان با بیان این مطلب گفت: برخی از کسانی که در این دوره آثارشان بررسی شده و نامشان در میان برگزیدگان این جشنواره قرار گرفته است، در دوره‌های نخستین جشنواره، خود از مخاطبان نشریات کودک و نوجوان بوده‌اند.
وی افزود: شاید بتوان در این رویش و بالندگی، و البته در کنار حضور ارزنده‌ و پیش‌برنده‌یِ استادان و روزنامه‌نگاران باتجربه‌ی این حوزه، به نقش و تأثیرِ دیرپا و ماندگار این جشنواره نیز پی برد.
مدیرعامل کانون در ادامه یادآور شد: به نظر می‌رسد چنین رویدادهایی آرام آرام، در فرآیند رشد و بالیدن نسل جدیدی از روزنامه‌نگارانِ مطبوعات کودک و نوجوان اهمیت و تأثیر خود را بروز می‌دهند و هم‌چنان‌که از یک سو می‌تواند در ارتقای کیفیت و افزایش جذابیت آثار این نشریات مؤثر واقع شود، از سوی دیگر به شناخت نقاط ضعف و کاستی‌ها و مشکلات فعالیت این دسته از مطبوعات نیز کمک کند.
وی با ابراز خرسندی از حضور در آیین اهدای جوایز برگزیدگان دوازدهمین جشنواره مطبوعات کود و نوجوان و قدردانی از دست‌اندرکارن این رویداد فرهنگی رسانه‌ای خاطرنشان کرد: این جشنواره‌ اکنون پس از برگزاری دوازده‌ دوره، همانند درخت جوانی می‌ماند، که در عرصه‌ی فرهنگ کشور عزیزمان ریشه‌ دوانده، قد کشیده و توانسته است فعالان این حوزه را گردهم آورد.
حاجیان‌زاده هم‌چنین اظهار داشت ناگفته نماند، گرچه برگزاری دوازده دوره جشنواره گامی بسیار موثر در این عرصه است، اما می‌دانیم که هنوز برای رساندن روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان، به جایگاهی که باید در زندگی مخاطبان خود داشته باشد، راه درازی در پیش داریم و بی‌تردید بسیاری از آسیب‌ها، ضعف‌ها و کمبودهایی که گاهی در فرآیند رشد کودکان و نوجوانان مشاهده‌ می‌کنیم،  ریشه در کم‌توجهی به فرهنگ مطالعه و به‌ویژه ضعف پوشش نشریات و کم‌اعتنایی به نقش مؤثر ‌فعالیت و مشارکت کودکان و نوجوانان در این حوزه دارد.
وی ادامه داد کم‌توجهی به فرهنگ مطالعه‌ی نشریات و ارتباط و مشارکت در فعالیت‌های مطبوعاتی در دوره‌ی کودکی و نوجوانی، ضعف فرهنگی و مشکلاتی در آموزش سواد رسانه‌ای را در پی خواهد داشت و این مشکلات در بلند مدت، و با رشد نسلی که با مطالعه‌ی نشریات مأنوس نیست و راه درست مواجهه شدن با انبوه اطلاعات و اخبار و مطالب رسانه‌ای را فرانگرفته است، در ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی نمایان می‌شود.
مدیرعامل هم‌چنین بیان داشت امروز بیش از هر زمان دیگری لازم است توجه داشته باشیم که کودکان و نوجوانانی که تشنه‌ی تجربه‌ی خواندن و دریافت پیام مناسب سن خود‌ هستند، چنان‌چه پاسخی در خور نیاز خود دریافت نکنند، به احتمال زیاد جذب رسانه‌ها و آثاری خواهند شد که کمترین اشکال‌شان، عدم تناسب محتوای آنها با ویژگی‌های سنی این گروه از مخاطبان است.
وی اضافه کرد کودکان و نوجوانان، به‌ویژه در روزگار ما هم‌چنان‌که شیفته‌ی فرصت‌هایی برای کشف ناشناخته‌ها و تجربه‌ی هیجان‌ها هستند؛ تشنه‌ی دریافت توجه، تشنه‌ی برخورد مهربانانه و عادلانه، تشنه‌ی بهره‌مندی از سرگرمی‌های جذاب و تشنه‌ی کسب اطلاعات هم هستند.
حاجیان‌زاده در ادامه سخنان خود به بیان برخی از مهم‌ترین کارکردهای روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان در فرآیند رشد نسل آینده، پرداخت و گفت: روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان، می‌تواند مهم‌ترین عنصر برای نهادینه‌سازی تفکر انتقادی در مخاطبان خود باشد.
وی افزود: روزنامه‌نگاران آیینه‌داران واقعیت جاری، و نمایندگان افکار عمومی در برابر وقایع جاری، و رخدادهای روز هستند و چه راهی بهتر از روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان، برای پرورش شهروندانی مسئول، آگاه، اهل گفت‌وگو و منتقد می‌‌توان تصور کرد؟ بی‌تفاوتی و چشم‌بستن بر آسیب‌ها و کمبودهای اجتماعی از سوی بدنه‌ی جامعه، نتیجه‌ای جز جامعه‌ای خمود، و افزایش زمینه‌های آسیب و خطر در پی نخواهد داشت. روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان، می‌تواند حساسیت مخاطبان خود را، تا رسیدن به بلوغ اجتماعی و برعهده‌ گرفتن نقش خود، در مقام شهروندِ متعهد و تاثیرگذار، زنده نگه دارد.
مدیر عامل در بیان بند دوم از این کارکردها یادآور شد: کلمه و زبان، در درون هر تمدنی جای دارد، و مادرِ هر تغییر و تحول بنیادین در جوامع بشری است، رشد و پیشرفت هر تمدنی منوط و وابسته به جهان متنوع و رنگانگی است که ظرفیت‌های زبانی آن تمدن، پیش روی شهروندانش قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد البته ادبیات و شعر، به‌ویژه در قالب کتاب، مرزهای این افق را آشکار می‌سازد و گسترش می‌بخشند، اما سیاحت در ابعاد مختلف زبانی یک تمدن، آموزش کاربری زبان در میان کودکان و نوجوانان، نیازمندِ همراهیِ مستمرِ دوستی صمیمی است که به‌طور منظم، روزانه، هفتگی، و یا ماهانه همواره در کنار شهروندان نوپا و تازه‌وارد قرار گیرد، و آنان را به تماشای مناظر و کوچه‌ پس‌کوچه‌های آن سرزمین ببرد.
حاجیان‌زاده ادامه داد روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان، می‌تواند دوستِ همراه، و بلدِ راه کودکان و نوجوانان، در کشف زبانشان باشد. روزنامه‌نگار می‌تواند آن کسی باشد که دست مخاطب خود را می‌گیرد، و ظرفیت‌های زبان را، از طریق بالا بردن سواد خواندن، سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای او، پیش رویش به نمایش می‌گذارد.
وی هم‌چنین در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد در عصر حاضر، تک‌صدایی، خود رأیی، و این تصور که تمام حقیقت، یک‌جا و یک‌پارچه، در اختیار «من» است، آسیب مهمی است که زندگی بشر را با مخاطرات بسیار روبه‌رو ساخته است و به‌نظر می‌رسد روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان می‌تواند یکی از مهم‌ترین پادزهرهای این آسیب باشد.
مدیرعامل افزود مخاطب مطبوعات کودک و نوجوان، با خواندن مطالب متنوع و آشنا شدن با سلیقه‌ها و نظرهای متفاوت و مختلف، به‌تدریج یاد می‌گیرد که می‌توان از زاویه‌های گوناگون واقعیت‌ها را تماشا کرد و این واقعیت را تجربه می‌کند که از دل نگاه‌های متفاوت، برداشت‌ها و نظرهای متفاوت متولد می‌شود و در این مسیر آرام ماندن و تحمل کردن نظرهای دیگر را می‌آموزد.
وی گفت: بستر مطبوعات، امکان شنیدن هم‌زمان چندین آوا را برای مخاطب کودک یا نوجوان خود فراهم می‌کند، و این‌گونه است که نسلی اهل مطبوعات، و مأنوس با خواندن، قادر می‌شود هارمونی موجود در آواهای مخالف و حتی گاه متناقض را درک کند.
حاجیان‌زاده گذار از فرهنگ «یا این، یا آن» به فرهنگ «مواجهه‌ی نقادانه و گزینش‌گری از میان نظرهای گوناگون»، گذار از «تصلب و تعصب نابه‌جا»، به «گفت‌وگو و مدارا»، و گذار از «فقط من می‌دانم» به «می‌شنوم تا بدانم»،  را از مهم‌ترین موهبت‌هایی دانست که گسترش روزنامه‌نگاری و مطبوعات کودک و نوجوان، می‌تواند برای جامعه به ارمغان بیاورد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه به این‌که مسیری طولانی و دشوار پیش رو داریم، و لازم است آهسته و پیوسته در این مسیر قدم برداریم، تلاش کنیم تا با همراهی و همدلی روزها و روزگاری درخشان و طلایی برای مطبوعات و روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان رقم بزنیم.
آیین تجلیل از برگزیدگان دوازدهمین جشنوار مطبوعات کودک و نوجوان عصر روز 18 مرداد95 با حضور مسوولان، نویسندگان و اصحاب رسانه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار شد.