اسباب‌بازی زمینه‌ساز بالندگی شخصیت کودک است

یک مقام معاونت علمی ریاست جمهوری معتقد است توجه به حوزه‌های فرهنگی نمی‌تواند بدون توجه به حوزه‌ی اسباب‌بازی محقق شود. اسباب‌بازی زیربنای کار فرهنگی در کشور است که کمتر به آن توجه شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدمحمد حسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه‌ی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جشنواره‌ی ملی اسباب‌‌بازی، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و مرغک آن، یادآور خاطرات شیرینی برای ما است. این سرمایه‌ی اجتماعی باید بتواند بیش از گذشته با نوآوری و خلاقیت، مسیر شکوفایی را برای کودکان این سرزمین ایجاد کند.
وی با تاکید بر این پیام که موضوع کودکان ایران و شکوفایی و خلاقیت آن‌ها و آینده برآمده از خاطرات کودکی است، افزود: این موضوع از موضوعات مورد توجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به حساب می‌آید.
سجادی نیری با اشاره به این موضوع که در بحث علم و فناوری همه‌جنبه‌های آن در نظر گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: زمانی‌که صحبت از علم و فناوری می‌شود اغلب به موضوعات پرطمطراق مانند بیوتکنولوژی یا نانوتکنولوژی توجه می‌کنند. اما حوزه‌ی نرم و هویت‌ساز اگر اهمیتی بیشتر از حوزه‌های نانو یا بیوتکنولوژی نداشته باشد، اهمیتش کمتر هم نیست.
وی درباره‌ی مفهوم فناوری‌های نرم و هویت‌ساز توضیح داد: منظور از فناوری‌های نرم و هویت‌ساز فناوری‌هایی است که محل اثر آن‌ها عقل و روح انسان است، برعکس نانو یا بیوتکنولوژی که محل اثر آن‌ها طبیعت است. فناوری‌های نرم و هویت‌ساز قرار است به کیفیت روح و زندگی بشر کمک کنند.
دبیر ستاد توسعه‌ی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز ادامه داد: زیر شاخه‌های فناوری‌های فرهنگی مانند صنایع دستی، انیمیشن، سینما، اسباب‌بازی و ... زیربنای صنایع فرهنگی و خلاق هستند که در دهه‌های گذشته مورد توجه کشورهای توسعه‌یافته بود.
وی با تاکید بر این‌که اسباب‌بازی مقوله‌ای است که می‌تواند باعث شود سایر زیرشاخه‌های فرهنگی به بالندگی برسند، گفت: دلیل این امر این است که شهروندان هر کشوری از سنین پایین با اسباب‌بازی سروکار و از آن خاطره دارند. از همین‌روی کاراکترهای اسباب‌بازی سال‌های سال در ذهن کودک باقی می‌مانند.
سجادی نیری با اشاره به این‌که اسباب‌بازی باعث می‌شود سایر حوزه‌های فرهنگی هم درآمدزا شود، افزود: مساله‌ی دیگر این است که اسباب‌بازی باعث بالندگی شخصیت کودک می‌شود اما می‌تواند اثرات مخربی نیز داشته باشد. از این روی توجه به حوزه‌های فرهنگی نمی‌تواند بدون توجه به حوزه‌ی اسباب‌بازی محقق شود. اسباب‌بازی زیربنای کار فرهنگی در کشور است که کمتر به آن توجه شده است.
وی با تاکید بر این‌که در عصر حاضر شرکت‌های خلاق و نوآور موفق هستند اظهار کرد: خلاقیت و نوآوری از سنین کودکی باید مورد توجه قرار بگیرد، از این روی باید به شکوفایی خلاقیت کودک توجه شود تا کشور به نوآوری برسد.
سجادی‌نیری در پایان ابراز امیدواری کرد با توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز بتوانیم از اقتصاد وابسته به نفت و خام‌فروش رها شویم و به اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان ورود کنیم.
در مراسم اختتامیه‌ی دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کشور، برترین تولیدات و محصولات طراحی‌شده معرفی و تقدیر شدند.
مدیرعامل کانون در این مراسم از آغاز به کار دبیرخانه‌ی دایمی این جشنواره خبر داد.
دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کشور از 18 تا 22 مرداد 1395در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون دایر بود.