جشنواره رضوی برآیندی از فعالیت‌های جاری و کتاب‌خانه‌ای کانون باشد

مدیرعامل کانون گفت: جشنواره رضوی باید برآیندی از فعالیت‌های جاری و کتاب‌خانه‌ای کانون باشد نه این‌که مانند یک ضمیمه به فعالیت‌ها و جریان کار عادی کانون الصاق شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در نشست رابطان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا (علیه‌السلام) با بیان این مطلب گفت: دین و ارزش‌های دینی در شالوده همه کارها و فعالیت‌های کانون قرار دارد. پایه فکری کانون مسایل دینی و انقلاب اسلامی است.
وی با بیان این‌که تفکر اسلامی در همه فعالیت‌های کانون وجود دارد، افزود: نیروی انسانی مؤمن و دین باور در کانون تاثیر ویژه‌ی خود را در خروجی اعضای کانون که انتظار می‌رود نوجوانانی مؤمن باشند نشان می‌دهد.
حاجیا‌ن‌زاده گفت: مفاهیم دینی مانند صداقت، عدالت، مهربانی، نظم، ایثار، گذشت، شجاعت واین قبیل مفاهیم که در دین ما سفارش شده است باید در تولیدات و فعالیت‌های کانون وجود داشته باشد.
مدیرعامل کانون ادامه داد: در ترویج مبانی دینی یکی از روش‌ها روش غیر‌مستقیم است یعنی استفاده از همان مفاهیم یاد شده در تولیدات و فعالیت‌ها. وی یادآور شد در بحث ترویج دین نباید از جلوه ظاهری هم غافل شویم در انجام فعالیت‌ها برای کودکان کار مستقیم دینی هم باید انجام دهیم و کار دینی به نمایش گذاشته شود.
وی تصریح کرد: در فعالیت‌های قرآنی، حدیث و تبیین سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع)‌، مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان و روز غدیر از این فرصت‌ها استفاده می‌کنیم و جلوه‌های ظاهری دین را نمایان می‌سازیم.
مدیرعامل کانون گفت: در فعالیت‌های کانون می‌توانیم فرهنگ عاشورایی، فرهنگ رضوی، فرهنگ علوی و مهدویت را بیشتر مد نظر قرار دهیم و در جشنوار رضوی در واقع می‌خواهیم فرهنگ ائمه اطهار که همه آن‌ها نور واحد هستند را ترویج دهیم و نگاه بچه‌ها را با ولایت گره بزنیم. نور رضوی در کانون تابیده شده است با این نگاه به مساله ولایت و عترت، می‌خواهیم فرهنگ ولایی را در بین بچه‌ها ترویج دهیم.
وی با اشاره به این‌که با عنوان رویکرد دینی در کانون کارگروهی تشکیل داده‌ایم افزود: تلاش می‌کنیم بچه‌ها را با روش‌های خلاقانه با فعالیت‌های رضوی و فرهنگ عاشورایی آشنا کنیم.
وی با بیان این‌که کارگروه‌ی نیز تشکیل‌شده تا نیازهای کودک و نوجوان را بررسی ‌کند یادآور شد: لازم است در کانون سیستمی تهیه شود تا از سراسر کشور نظرات بچه‌ها را جمع‌آوری کند که چه دوست دارند و در کنار این نیازسنجی نگاه کارشناسی نسبت به نیازهای بچه‌ها هم باید داشته باشیم و جمع این‌ها ما را به یک منشور نیازهای فرهنگی امروز کودکان و نوجوانان می‌رساند.
حاجیان‌زاده افزود: با تهیه منشور نیازهای کودک و نوجوان‌، نویسنده بر اساس نیازهای مشترک بچه‌ها کتاب می‌نویسد و فیلم‌ها، تئاترها، اسباب‌بازی‌ها و همه فعالیت‌ها از نظر محتوا و روش می‌تواند بر همین اساس بازنگری شود.
مدیرعامل کانون تاکید کرد: در این بازنگری‌ها اصولی که در کانون داریم مثل خلاقیت محور بودن و کتاب محور بودن فعالیت‌ها را نباید از دست بدهیم.
وی با بیان این‌که فضای مجازی نباید جایگزین فعالیت‌های کانون شود افزود: کانون باید به فضاهای مجازی هم وارد شود چون بچه‌ها درگیر فضای مجازی شد‌ه‌اند باید این فضاها را مدیریت کنیم محتوا بدهیم واز این طریق بچه‌ها را به طرف فعالیت‌های حضوری و گروهی سوق دهیم.