آموزش بازنویسی متون نمایشی، نیاز مربیان کانون

برگزاری دوره‌هایی برای آموزش بازنویسی متون نمایشی، پیشنهاد یک کارگردان راه‌یافته به مرحله نهایی هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی به مسوولان کانون است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ساغر لطفی‌نژاد با بیان این‌ پیشنهاد توضیح داد که در بیشتر موارد مربیان کانون براساس کتاب‌های داستانی موجود در کتاب‌خانه‌ها دست به بازنویسی‌ می‌زنند که اغلب این تجربه‌ها نیز چندان موفق نبوده است.
کارگردان نمایش «شلبی تنها نرو» از مرکز شماره 10 کانون تهران معتقد است آن‌چه که مراکز را در تولید یک اثر نمایشی دچار مشکل می‌کند انتخاب متن مناسب برای مخاطب کودک و نوجوان است و تنها مربیانی که توانایی نگارش متون نمایشی را دارند، می‌توانند متنی متناسب با جشنواره‌های کانونی را بنویسند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت متن نمایش‌نامه و این‌که نمایش عروسکی تلفیقی از هنرهای مختلف هم‌چون مجسمه‌سازی و نقاشی است و پیوند محکمی با ادبیات دارد، افزود: متن خوب و ارزشمند نمایشی می‌تواند بر روی کیفیت آثار تولید شده تاثیر مستقیم داشته باشد. متن‌های نمایشی مناسب برای مخاطب کودک و نوجوان و هماهنگ با اهداف و موضوع‌های مورد توجه کانون بسیار سخت یافت می‌شود.
وی در مورد شیوه‌ی برگزاری این جشنواره نیز گفت: عضو محور بودن یکی از بحث‌های مهم جشنواره‌ی نمایش عروسکی است و این موضوع می‌تواند نقاط مثبت بسیار زیادی داشته باشد. اما زمان در این شیوه نقش سازنده‌ای دارد چراکه کمبود وقت مربی فعالیت نمایش عروسکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند روند روبه‌ رشد این شیوه‌ی ارزشمند را با مشکلاتی همراه سازد.
کارگردان نمایش عروسکی «شلبی تنها نرو» یادآور شد: یکی از تکنیک‌های مورد علاقه مراکز، به دلیل کتاب‌خانه‌ای و کم‌ هزینه بودن در ساخت دکور و عروسک، «بن‌راکو»ی رومیزی است.
به گفته‌ی وی تئاتر کاغذی نیز به دلیل در دسترس بودن ابزار، خلاقیت بالا در اجرا، کم هزینه و کتاب‌خانه‌ای بودن بسیار مورد توجه مراکز است.
وی در پایان یادآوری کرد: آن‌چه در تولید آثار نمایشی در استان تهران مدنظر قرار گرفته است نگاهی فرای تربیت بازیگر است و تلاش می‌شود در فرایند تولید نمایش در مراکز اعضا پیش از گذشته خود را برای زندگی اجتماعی آماده کنند، با کتاب بیشتر انس بگیرند و به کار گروهی علاقه‌مند شوند.
نمایش «شلبی تنها نرو» از مرکز شماره 10 کانون تهران، داستان لاک‌پشتی مهربان و بی‌اعتماد به نفسی را بیان می‌کند که کنار برکه با دوست خیالی‌اش زون و دو مرغابی زندگی می‌کند اما به خاطر کند بودنش «اکی» و «کواک» همان دو مرغابی، همیشه سر به سرش می‌گذارند و این تمسخرها باعث شده شلبی از خودش راضی نباشد و سر خورده شود.
گفتنی است هفدهمین جشنواره‌ی نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 6 تا 8 مهر 1395 در شهر ساری مازندران برگزار می‌شود.