کتاب‌های کانون منابع اقتباسی مناسب برای فعالیت‌های هنری است

هم‌زمان با برگزاری جشنواره دوسالانه نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ داستان «تو می‌دونی من کی هستم ؟» از رفسنجان به ساری رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گروه نمایشی مرکز دو رفسنجان با عروسک‌های نمدی خود به روایت داستان کرم شب‌تابی می‌پردازند که در جستجوی هویت و چیستی خود سفری را آغاز می‌کند.
به گفته‌ی فاطمه زمانی نمایش‌نامه‌ی این اثر، اقتباسی است از منابع مکتوب کانون؛ «این اثر با الهام از نمایش‌نامه‌های کانون ساخته شده است.»
این کارگردان با بیان این‌که در سال‌های اخیر در تهیه و دسترسی به منابع با محدودیتی روبرو نبوده است؛ عنوان کرد: «در این سال‌ها متن‌ها یا توسط خود من نوشته شده است یا با اعضای گروه نمایش یکی از آثار انتشارات کانون را انتخاب کرده‌ایم. این منابع آن قدر غنی بوده‌اند که ما با هیچ مشکلی روبرو نبوده‌ایم و به سادگی توانسته‌ایم از آنها بهره ببریم.»
او درباره‌ی شیوه‌ی آماده‌سازی این اثر برای اجرا در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون گفت: «اعضای گروه شش نفر هستند. پس از اعلام فراخوان و انتخاب متن؛ تمرین‌های دورمیزی را آغاز کردیم. هم‌زمان ساخت عروسک‌ها نیز شروع شد. پس از این مرحله تمرین‌هایی داشتیم تا اعضا بتوانند به راحتی عروسک‌ها را حرکت بدهند. هنگامی که تسلط آن‌ها بر عروسک‌ها اثبات شد مرحله‌ی ساخت دکور را آغاز کردیم.»
وی گفت: «تکنیک تاب تیبل و استفاده از عروسک‌های نمدی ایده‌ی اولیه‌ی ما بود. دوخت این عروسک‌ها ساده است. پس از اجراهای فراوان درزهای این عروسک‌ها باز نمی‌شود و از طرفی برای افرادی که تجربه‌ی زیادی در جان بخشی به عروسک‌ها ندارند سبک و راحت هستند.»
زمانی که از عدم حضور یکی از اعضای گروه در جشنواره خبر داد اضافه کرد: «متاسفانه زمان و مکان برگزاری جشنواره نامناسب است. به همین دلیل یکی از اعضای گروه نتوانست ما را همراهی کند. سفر ما از رفسنجان تا ساری طولانی بود و جاده‌ها نیز پرخطر از طرفی هفته‌ی اول مهر مرخصی گرفتن برای بچه‌ها از مدارس کاری بس دشوار است؛ به همین دلیل گروه ما با مشکلاتی روبرو شد. همان‌طور که می‌دانید هزینه‌ی جابجایی دکورها نیز سنگین است به همین دلیل پیشنهاد من این است که جشنواره‌ها از این پس در شهرهای مرکزی برگزار شوند تا دسترسی همه‌ی استان‌ها به آن‌ها راحت باشد.»
هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی کانون از 6 تا 8 مهر در ساری در حال برگزاری است.