تدوین شیوه‌نامه جشنواره نمایش عروسکی با بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسی

دیدگاه‌های کارشناسان و مربیان کانون سراسر کشور در تدوین، اجرا و طراحی ضوابط اجرایی هفدهمین جشنواره‌ی سراسری نمایش عروسکی موثر بوده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون، رییس هفدهمین جشنواره‌ی سراسری نمایش عروسکی کانون از ویژگی‌های این دوره از جشنواره سخن گفت. رضا قمرزاده بیان کرد که زمان‌بندی این جشنواره به درخواست مربیان کانون تغییر کرده است: «با اعلام فراخوان جشنواره در اردیبهشت ماه، همکاران در سراسر کشور نظرهای خود را به صورت شفاهی اعلام کردند. آن‌ها خواستار تغییر زمان‌بندی جشنواره و مهلت بیشتر بودند. در همین مسیر و با هدف احترام به درخواست این دوستان، زمان جشنواره تغییر کرد تا فرصت تمرین و کیفیت‌بخشی به آثار بیشتر شود. این نظرسنجی در دیگر بخش‌های جشنواره و البته نه به صورت مدون نیز رخ داد؛ به همین دلیل می‌توان اعلام کرد که نظرات کارکنان کانون کشور در این زمینه موثر بوده است.»
وی در پاسخ به برخی انتقاد‌ها نسبت به برگزاری این جشنواره در هفته اول مهر گفت: «همکاران کانون در جریان حجم فشرده‌ی کار در تابستان و به‌ویژه شهریور هستند. از سویی برگزاری این جشنواره نمی‌توانست هم‌زمان با ماه محرم باشد چون شیوه‌ی برگزاری آن تغییر می‌کرد. موکول کردن این رویداد به ماه آذر و دی نیز صدمه‌ی بیشتری را برای دانش‌آموزان در پی داشت. مسلما هفته اول مهر زمانی مناسب‌تر برای دانش‌آموزانی است که با حجم انبوه درس و امتحان روبرو نشده‌اند .طبعا در یک فعالیت ستادی انتقاداتی وجود دارد. خوشبختانه مدیرعامل کانون همواره پذیرنده‌ی انتقاد‌ها بوده‌اند و به طبع آن مدیران کانون نیز انتقادات منطقی را می‌شنوند. اما در این مورد باید گفت تغییر زمان با تقاضای همکاران کشوری صورت گرفته است. »
او با اشاره به اضافه شدن بخش پوستر و عکس به این دوره از جشنواره گفت: «در جشنواره‌های پیشین فعالیت‌هایی تکرار می‌شد اما هدف اصلی کانون ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی و هنری خود است. این مساله مطرح شد که چرا اعضای ارشد در این دوره همکاری نمی‌کنند. اما حضور عضو ارشد، اعضای نوجوان، مربیان و کارشناسان در این دوره از جشنواره نیز مشهود است. مربیان در بخش طراحی پوستر، عکاسی و حتی به‌عنوان یاری‌دهنده در بخش اجرای نمایش و طراحی دکور در کنار بچه‌ها هستند.»
معاونت فرهنگی کانون پررنگ بودن نقش نوجوانان با نیازهای ویژه را نکته قابل تامل این جشنواره خواند: «وجه ممتاز این جشنواره حضور اعضای فراگیر بود»
او ادامه داد: «سیاست کانون این است که بچه‌های با نیازهای ویژه از فرصت‌های کانون استفاده‌ی برابر داشته باشند. حضور تیم نمایش فراگیر که البته حاصل استعداد و توانمندی خودشان بود اجرایی شدن این سیاست را اعلام می‌کند. خوشبختانه این اعضا نیز از نوع رویکرد ما و رقابت برابر با دیگر اعضا راضی بوده‌اند.»
قمرزاده با طرح این سوال که آیا این ظرفیت قابل گسترش بوده و امکان سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش فرهنگ و هنر برای دانش‌آموزان غیر عضو نیز وجود دارد گفت: «تفاهم‌نامه‌ای بین کانون و آموزش و پرورش در حوزه مدارس استثنایی امضا شده است. مدیرعامل نیز برای تحقق این تفاهم‌نامه تلاش مستمری را صورت داده است.
این روزها پیش‌نویس مربوطه آماده شده است تا از ظرفیت‌های دوسویه در تحقق این فعالیت‌های فرهنگی‌هنری استفاده شود.»
رییس هفدهمین جشنواره‌ی سراسری نمایش عروسکی کانون سخنان خود را این چنین ادامه داد: «رقابت جشنواره‌ای در عرصه‌ی کودک و نوجوان باید اسباب رشد بچه‌ها و سبب میدان گشایی برای ورود به عرصه‌های جدی‌تر شود. به همین دلیل رویکرد این جشنواره را تقدیر از نفس حضور اعضا قرار دادیم و طبق طرحی قرار است با لوح‌های تقدیر از 473 گروه شرکت‌کننده تقدیر کنیم. آن دسته از اعضا و مربیانی که نتوانستند در جشنواره‌ی کشوری شرکت کنند باید بدانند رشد در مرحله‌ی نوشتن، ساختن و اجرا شکل می‌گیرد و جایزه جنبی‌ترین بخش یک جشنواره است.»
معاونت فرهنگی کانون سخنان خود را با پاسخ‌گویی به یک انتقاد پایان داد. او به اعتراض برخی مربیان نسبت به عدم اختصاص بودجه‌ی لازم در بخش نمایش گفت: «رویکرد کانون اجبار نیست. به همین دلیل بودجه‌ای که به هر استان تعلق می‌گیرد با تمرکز بر انجام تمام فعالیت‌های کتاب‌خانه نبوده و هدف اصلی ما تقویت فعالیت کتاب‌خوانی است، لذا هر استان با توجه به نیازها و شرایط خود بودجه را در اختیار برخی فعالیت‌های فرهنگی‌هنری می‌گذارد. رویکرد کانون موضوع‌بندی و بعد مواخذه در عدم انجام برخی فعالیت‌ها نبوده و نیست.»