احساس، نقطه‌ی آغاز شعر است

محمود پوروهاب در نشست ادبی دو پنجره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، احساس را پایه و اساس شعر دانست.

به ‌گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هم‌زمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی هفتمین نشست ادبی دو پنجره در کانون رشت، با حضور محمود پوروهاب، شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان ‌برگزار ‌شد.
در این نشست که با حضور کودکان، نوجوانان و هم‌چنین جمعی از اعضای کارگاه‌های ادبی برپا شد، کتاب «سکوت‌ خیسِ درختان» سروده‌ی این شاعر گیلانی مورد نقد ‌و بررسی قرار ‌گرفت.
پور‌وهاب در این برنامه اهمیت احساس در شعر را مورد توجه قرار داد و در پاسخ به دلایل سرشار بودن اشعار خود از احساس و عاطفه اظهار ‌کرد: احساس اساس شعر است و چنانچه شاعر ‌از احساس بهره‌مند نباشد، شاعر موفقی نخواهد ‌بود.
شاعر «صدای سازِ باران» در ادامه لزوم بهره‌گیری از تجربیات و نقطه ‌نظرهای سازنده را مورد‌ تاکید ‌قرار داد و به‌ کودکان و نوجوانان توصیه ‌کرد تا از دیدگاه‌های صاحب‌نظران عرصه ‌ادبیات استفاده‌ کنند.
این شاعر و نویسنده‌ی گیلانی هم‌چنین به تشریح نگاه سنتی و دیدگاه‌های امروزی پرداخت و افزود: در گذشته نظرات‌‌ به‌ویژه نگاه کوچک‌تر‌ها کمتر مورد قبول و پذیرش قرار می‌گرفت و در واقع کم‌تر اجازه اظهار نظر به‌ دیگران ‌داده می‌شد؛ اما امروز فرصت ‌ارزش‌مند استفاده از تمامی دیدگاه‌ها وجود دارد.
پوروهاب در همین زمینه آثار خود را شاهد این امر دانست و گفت: تمامی 30 عنوان کتاب و 10 دفتر شعر که از من به‌ چاپ ‌رسیده، حاصل جویا شدن از نظر دیگران است و هیچ اثری وجود ندارد که درآن از نظرهای دیگران استفاده نکرده‌ باشم.
شاعر مجموعه‌ی «سکوت خیسِ درختان» به آغاز ورود خود به عرصه‌ی ادبیات به‌ویژه شعر پرداخت و گفت: این علاقه از کودکی در من وجود داشته؛ شعر و آواز از فعالیت‌های مورد علاقه‌‌ام بوده است و چون این حرکت در موسیقی ادامه پیدا نکرد، تمامی تلاشم معطوف به این بوده و هست که با شعر صدایم را به ‌گوش‌ مخاطبان برسانم.
وی در پایان به کودکان و نوجوانان توصیه ‌کرد از نگاه‌‌های سازنده دیگران استفاده ‌کنند و از شکست نترسند و هم‌چنین با مطالعه‌ی گسترده و در سایه‌ی عشق و تلاش، بستر‌های مناسب برای ارتقای قابلیت‌های خود‌ ایجاد ‌کنند.

شاعر نیازمند آشنایی با فضا‌های تازه است
علی پورحسن مدیرکل کانون استان گیلان نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور این شاعر و نویسنده در گیلان گفت: یکی از اهدافی که باید مورد توجه قرارگیرد، شناخت و آگاهی از پیشینه و پیشینیان است.
وی هم‌چنین به بزرگان شعر و ادبیات کشور در قبل و بعد از انقلاب اشاره و حضور چشم‌گیر شاعران گیلانی در حوزه‌ی دفاع مقدس را قابل‌ تقدیر عنوان ‌کرد.
پورحسن در ادامه سخنان خود به ارایه‌ی تعریفی از شاعر با بهره‌گیری از چهار‌ مقاله‌ی نظامی عروضی پرداخت و مطالعه گسترده، به‌روزرسانی آگاهی‌ها و آشنایی با فضا‌های تازه را از اهدافی برشمرد که باید مد نظر کودکان، نوجوانان و دیگر فعالان عرصه‌ی ادبیات ‌قرار گیرد.
وی درعین حال به زبان روان و صمیمی پوروهاب در آثارش اشاره‌ کرد و درباره‌ی کتاب «سکوت خیسِ درختان» گفت: نکته‌ قابل توجه، عنوان کتاب است که دارای موسیقی است و در جذب مخاطب تاثیر ‌فراوانی دارد.
پورحسن هم‌چنین زبان ساده و ارایه‌ی تصاویر روشن را از دیگر ویژگی‌های بارز این کتاب عنوان ‌کرد.
بر این اساس، در این نشست، اعضای کانون به بیان پرسش‌ها و ارایه‌ی دیدگاه‌های خود درباره‌ی کتاب «سکوت خیسِ درختان» پرداختند که با پاسخ‌های شاعر این اثر همراه ‌شد.
اجرای نمایش که به‌معرفی شخصیت و کتاب‌های میهمان برنامه ‌می‌پرداخت، خوانش شعر از سوی میهمان برنامه و پخش نماهنگ از دیگر ‌برنامه‌های هفتمین نشست ادبی دو پنجره در کانون گیلان بود.
گفتنی است طرح دو پنجره در طی سال در مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور برگزار‌ می‌شود اما در هفته کتاب حضور این نویسندگان و شاعران در بین بچه‌ها پررنگ‌تر است.