پیشینه‌ی اقدام پژوهی در کانون بررسی شد

در نشست تخصصی «اقدام پژوهی در مراکز فرهنگی هنری کانون»، کارشناسان به بیان تاریخچه‌ای از این فعالیت پرداخته و نیازمندی‌های آن را عنوان کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط ‌عمومی و امور‌ بین‌الملل کانون، دکتر نرگس شیخ‌سفلی در نشست تخصصی «اقدام‌پژوهان مراکز فرهنگی هنری کانون» از اهداف آینده مرکز آموزش و پژوهش در این بخش سخن گفت.
معاون آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: «پس از اقدام‌های پنج ساله این مرکز در مسیر اقدام‌پژوهی ضروری بود که اهداف آتی آن تعریف و اجرایی شود. بنابراین اهداف شش گانه‌ای تعریف شد و قرار است به زودی اجرا شود.»
توسعه و به‌کارگیری انگیزه‌ی بیشتر مربیان، تقویت نهاد اقدام پژوهی، بومی‌‌سازی فعالیت‌های آموزشی، گریز از مرکزگرایی، ‌توسعه‌ توانایی‌های آموزشی و نشر دست‌آوردها اهدافی بود که در این برنامه از آنان سخن گفته شد.
شیخ‌سفلی از برقراری امکان وب‌کنفرانس در این بخش خبر داد و گفت: «یکی از ضعف‌های این بخش فواصل زیاد برگزاری کارگاه‌های آموزشی بود. با توجه به وجود محدودیت‌های مالی روش وب‌کنفرانس جایگزین آن شد. با این روش می‌توانیم به تعامل فکری مربیان امیدوار باشیم.»
او در بخش توسعه‌ی توانایی‌هایی آموزشی با اشاره به عدم تمرکز اقدام‌پژوهی در پایتخت از مربیان خواست تا در سطح منطقه‌ای با دیگر فعالان این عرصه وارد تبادل نظر شوند و فعالیت‌های خود را فراتر از کانون دنبال کنند.
شیخ‌سفلی این فعالیت‌ها را نیازمند مستندسازی خواند و ادامه داد: «دست‌آوردهای زیادی که در این سال‌ها به دست آمده، نیازمند ثبت و نگه‌داری است. بنابراین ما در پی آن هستیم که مجموعه‌ی اقدام‌پژوهی‌ها را طبقه‌بندی کنیم و در اختیار دیگر مربیان قرار دهیم تا نمونه کارهای علمی و استاندارد در دسترس همگی آن‌ها باشد.»
این کارشناس با تاکید دوباره بر تدوین دانش سازمانی و لزوم پرورش آن بالندگی این فعالیت‌ها را نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت و اجرایی کردن این برنامه‌ها خواند و ابراز امیدواری کرد که در نخستین گام به چشم‌اندازهای کوتاه، جامع عمل پوشانده شود.
در ادامه‌ی این نشست ناهید مظفری کارشناس مسوول مرکز آموزش و پژوهش کانون به مرور فعالیت‌های پنج ساله‌ی گروهی از مربیان کانون در این زمینه پرداخت. این کارشناس گفت: «جین مک‌نیف در کتاب اقدام‌پژوهی می‌گوید که اقدام‌پژوهی؛ پژوهشی است که به شما کمک می‌کند هر کجا که هستید محیط کارتان را بهبود ببخشید و وظایف شغلی‌تان را بهتر انجام دهید.»
او در بیان اهمیت این فعالیت عنوان کرد: «فایده‌ی نخست این فعالیت برای خود اقدام‌پژوه است چرا که اقدام‌پژوهی خود آغازگر یک مساله است، مساله را حل می‌کند و قابل تعمیم نیست و هر کسی بنابر نوع درگیری خود با مساله راه حلی برای آن می‌یابد.»
این کارشناس آغاز طرح اقدام‌پژوهی را سال 1947 و ورود آن به ایران را با پنجاه سال تاخیر عنوان کرد. او با بیان این‌که این فرآیند از دهه هشتاد وارد کانون شده است، اداری و دستوری نبودن آن را عامل موفقیت کانون در این امر خواند.
مظفری در ادامه به بیان مراحل شکل‌گیری فعالیت‌های مدون در این زمینه پرداخت. وی با تشریح توسعه اقدام‌پژوهی در کانون از سال 90 تدوین آیین‌نامه، تعیین مدرس، انجام گردهم‌آیی‌ها را نخستین گام‌های موثر برای شکل‌گیری این همایش عنوان کرد.»
در ابتدای این برنامه روند کمی اقدام‌پژوهی در کانون با نمایش تصاویر و نمودارها مورد بررسی قرار گرفت. مربیان و مخاطبان این برنامه با مفاهیمی همچون اقدام‌پژوهی و مراحل آن آشنا شدند. بررسی کارگاه‌های ایده‌یابی برگزار شده نیز بخشی از این نشست بود.
در ادامه این برنامه مربیان توانستند در کارگاه عملی این نشست شرکت کنند.
گفتنی است 15 نفر از برگزیدگان هشتمین جشنواره پژوهش کانون نیز در این کارگاه حضور داشتند.