برنامه‌های 5 ساله  کشور به فردای کودکان بیاندیشند

برنامه‌های پنج ساله دولت‌ها به فردای کودکان فکر نکرده‌اند. تصور جهان بدون فردا و جهان بدون کودکی و جامعه‌ای که برای کودکانش برنامه‌ریزی نمی‌کند، تصوری دردناک است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بخشی از صحبت‌های صریح مشاور عالی مدیرعامل کانون است که در هشتمین جشنواره پژوهش کانون عنوان کرد و افزود: مثلث «سیاست‌مداران»، «نظام رسمی تعلیم و تربیت» و «پدران و مادران» برای فردای کودکان فکر نکرده‌اند و همه ما به ویژه مربیان و پدر و مادرها هم در این مساله مقصر‌یم.
محمدعلی شامانی به بهانه هفته پژوهش و در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون، پرسش را جان آدمی خواند و تصریح کرد که انسان بدون پرسش در مسیر عادت‌ها راه می‌رود و همه ما سخت به این عادت‌ها، عادت کرده‌ایم.
او با بیان این‌که از دل عادت نوآوری خلق نمی‌شود، این روحیه را تلخ‌ترین وجه زندگی آدمیان عنوان کرد و یادآور شد: شگفتی‌های پیرامونی، ما را هیجان‌زده می‌کند و کشف تازه‌ها می‌تواند ما را با زندگی آشتی دهد چراکه زندگی بدون کشف، خنثی است.
مشاور عالی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: زندگی به تعبیری عبور از میدان‌های مین و کشف آن، ایمنی‌آفرین است. در حالی که ما به ندانستن دل‌خوشیم و این مساله نادانی پیوسته‌ای را رقم می‌زند زیرا دانایی رنج‌آور و دردآور است. در جهان ما یک هوشیاری جهانی در حال شکل‌گیری است و این سو، گاهی خود را به غفلت، خواب‌آلودگی و رخوت می‌زنیم.
مشاور مدیرعامل کانون از پژوهش‌گران نوجوان و مربیان پژوهش‌گر کانون خواست نگاهی نو به جهان داشته باشند و اضافه کرد: اگر این نگاه تازه نشود در گذشته متوقف خواهیم ماند در حالی که هیچ آینده‌ای تداوم گذشته نیست حتی با اکنون هم گره نخورده است. ما نیاز به فهم فردا داریم، فردایی که بچه‌ها آن را خلق خواهند کرد و آنان مسوول زمانه خویش هستند.
شامانی در ادامه نوجوانان را خطاب قرار داد و به آن‌ها گفت: از امروز به خود بگویید من برای فردا آماده‌ام و هر روز، بخوانید و پرسش‌های تازه‌ای مطرح کنید.
وی سپس در بخش دیگری از این سخنرانی - که به گفته‌ی خودش بهانه‌ای بود برای بیان برخی حرف‌های ناگفته‌اش‌- تصریح کرد: ماجرای ما و کودکان ماجرای تکرار و تکثیر ما نیست. تکثیر ما هیچ جهانی را نو نخواهد ساخت و این یک اشتباه تاریخی است که فکر کنیم جهان با تکثیر ما، بهینه می‌شود. به اعتقاد من این، در جا زدن و مرگ جهان است.
مشاور عالی مدیرعامل کانون با بیان این که باید به پیش‌فرض‌ها و دانسته‌هایمان حمله کنیم زمانه ما را زمانه‌ای بدون چالش خواند و گفت: وای به حال جهانی که چالش‌هایش به جای طرح پرسش‌های اساسی برای عالم، در «آب یخ» و «مانکن» خلاصه شده است و من از این به عنوان جهالت قرن 21 نام می‌برم که از جهالت‌های نقطه صفر بشر، دردآورتر است.
شامانی در ادامه خطاب به حاضران در این آیین که بیشتر آن‌ها را مربیان و کارشناسان این نهاد فرهنگی تشکیل می‌دادند، یادآور شد: هنوز از 50 سال پیش عبور نکرده‌ایم و دارای نوستالژی خوش‌آیند 50 ساله هستیم و در حالی که کانون باید برای گفتمان آینده برنامه داشته باشد.
وی گفتمان آینده را ضروری دانست و اضافه کرد: گفتمان رایج کانون و دانشِ امروز کانون متعلق به دیروز است و به اعتقاد من پژوهش می‌تواند نقطه آغاز نقد خویش باشد و باید نگاه‌مان را به این نسل که به اصلاح دیجیتالی هستند، تغییر دهیم.
در این آیین که صبح روز 24 آذر 1395 در تهران برگزار شد، برگزیدگان هشتمین جشنواره پژوهش کانون  معرفی شدند.
معاون فرهنگی کانون نیز در این آیین به هدف‌های کانون از انجام فعالیت‌های پژوهشی، ویژگی‌های یک پژوهشگر خوب و نیازهای پژوهشی کانون اشاره کرد و افزود: پژوهش، زاییده دغدغه‌های آدمی است و باعث می‌شود پرسش در درون انسان به جوشش درآید.
رضا قمرزاده ادامه داد: پژوهشگری احساس زنده بودن و رشد و کشف مجهول‌ها را به پژوهشگر منتقل می‌کند.
وی اظهار امیدواری کرد تا همه برنامه‌های آموزشی از پشتوانه‌های پژوهشی سرچشمه بگیرد.