کودکان ایران و جهان صلح و دوستی را نقاشی کنند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان "صلح و دوستی" را عنوان نهمین دوره مسابقه‌ی بین‌المللی نقاشی تهران اعلام کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده عصر روز هشتم دی 1395 و در آیین پایانی هشتمین دوره این رقابت هنری دوسالانه از انتشار فراخوان دوره بعد خبر داد و گفت: این‌بار کودکان و نوجوانان را دعوت می‌کنیم تا با فطرت پاک خود، «صلح و دوستی» را به تصویر بکشند. می‌دانیم دنیای امروز هم‌چنان درگیر ستم، جنگ و خشونت غیرقابل تصور است؛ به‌ویژه که در این رویدادها کودکان و نوجوانان بی‌رحمانه قربانی می‌شوند.
وی سپس افزود: پس بیایید در آرزوی ساختن دنیایی آکنده از آرامش و صلح و دوستی، رؤیاهای کودکانه را بیدار کنیم، باشد که به مدد جان بی‌آلایش کودکان، خداوند مهربان بشر را در ساختن چنین دنیایی یاری کند.
مدیرعامل کانون با اشاره به ویژگی زندگی در اجتماع انسان و میل و انگیزه پایان‌ناپذیر او به رشد و تعالی که خداوند در وجود انسان به ودیعه گذاشته است یادآور شد: انسان برای حرکت در مسیر تعالی و رشد و توسعه‌ی جامعه، مرحله به مرحله و گام به گام تلاش می‌کند که از موانع و سختی‌ها عبور کند و برای مشکلات چاره‌ بیاندیشد، تا بتواند روی زیبای زندگی را بیشتر دریابد و به مدد زیبایی، امید را در زندگی خود و همنوعان خود ترویج دهد.
حاجیان‌زاده سپس با بیان این‌که اگر از دریچه چشمان کودکانه به مشکلات و مسایل زندگی اجتماعی بشر بنگریم و از نگاه آنان این وضعیت را به تصویر بکشیم، ماجرا شکل دیگری به خود می‌گیرد ادامه داد: اگر از کودکان بخواهیم یکی از مسایل پیش‌روی بشر امروز را در نظر بگیرند و آن را در نقاشی‌های خود به نمایش درآورند، بی‌تردید با تصویرهایی شگفت‌انگیز روبه‌رو خواهیم بود؛ چرا که کودکان و نوجوانان، فارغ از کلیشه‌ها و قواعد خشک بزرگ‌سالان به دنیای پیرامون خود می‌نگرند و در روندی طبیعی، عواطف و احساسات خود را بروز می‌دهند و به خلق اثر هنری می‌پردازند.
او در این آیین که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون و با حضور نمایندگان و سفرای برخی از کشورهای شرکت‌کننده در جشنواره برگزار شد، تصریح کرد: کودکان با تخیل آزاد و خلاقیت ناب خود، دنیای پیرامون خود را آن‌گونه که می‌بینند و نه لزوماً آن‌گونه که هست، یا آن‌گونه که در نگاه ما متجلی می‌شود، به تصویر می‌کشند و عواطف، احساسات و تفکر خود را در نقاشی‌های خود بیان می‌کنند.
به‌ اعتقاد وی بچه‌ها هم‌زمان با لذت بردن از نقاشی، آن‌چه را که در ذهن دارند بیرون می‌ریزند و در این کار نه خود را ملزم به اطاعت محض از طبیعت می‌دانند و نه به رعایت اصول و قواعد تعریف ‌شده‌ی دنیای بزرگ‌سالان مقیدند.
حاجیان‌زاده در عین حال معتقد است: کودکان واقعیت‌ها، مسایل و مشکلات دنیا را متفاوت از ما می‌بینند و هر جا لازم بدانند در به تصویر کشیدن آن‌چه که می‌خواهند بیان کنند مبالغه و اغراق می‌کنند یا موضوع‌ها و مفاهیم خیالی، شاعرانه و افسانه‌ای را نیز به خدمت می‌گیرند تا پیام عاطفی خود را به دیگران برسانند.
او در تکمیل این بحث خاطر نشان کرد: کودکان، ساده و بی‌آلایش و صادقانه احساسات و برداشت‌های خود را بیان می‌کنند و هنگام نقاشی، آن‌چه را که می‌خواهند بگویند، با شور وشعف و با احساسی کاملاً شخصی در قالب خطوط و رنگ‌ها عرضه می‌کنند. آن‌ها نقاشی را بازی می‌کنند و هم‌زمان با لذت بردن از این بازی هنرمندانه، تصویرهای ذهنی خود را بروز می‌دهند و ناخودآگاه به رشد هوش و مهارت خود کمک می‌کنند.
مدیرعامل کانون به صراحت گفت: اگر ما کودکان و نوجوانان را وادار به تبعیت از قواعد خشک و اطاعت از واقعیت‌های غیرمنعطف دنیای خود نکنیم، هنر آنان، خودانگیخته و صادق است؛ هنری است که هنرمندان بزرگ دنیا، آن را منبع دست‌یابی به نگرش و بیانی تازه تلقی کرده‌اند.
حاجیان‌زاده سپس با اشاره به این که فراخوان هشتمین دوره‌ی مسابقه‌ی دوسالانه‌ی بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان دوسال پیش با موضوع آب منتشر شد، تاکید کرد: «آب، نعمت بی‌نظیر خداوند، جلوه‌ی زیبایی و طراوت است. در نبود آب، از خروش رودخانه‌ها، آواز دل‌نشین پرندگان، بازی ماهی‌ها، ترنم شکوفه‌های درختان، تبسم و لبخند گل‌های زیبا و رنگارنگ، خبری نخواهد بود.»
وی توضیح داد: در این فراخوان از کودکان و نوجوانان دنیا دعوت شد با توجه به رویارویی بشر امروز با چالش آب، به این بیندیشند که «همه‌ی موجودات هستی، حق استفاده از آب را دارند»، «همه‌ی ما در حفظ منابع آبی نقش داریم»، «من هم در مصرف درست آب مسئولم»، «درست استفاده کردن از آب را به یکدیگر یاد بدهیم» و «هنگام گردش در طبیعت، به تمیز نگاه داشتن آب چشمه‌ها و روزخانه‌ها اهمیت بدهیم.»
حاجیان‌زاده با تحسین کودکان ونوجوانانی که در این مسابقه دعوت شده بودند به آب بیندیشند و آن‌چه را که به ذهن خلاقشان می‌رسد در نقاشی‌های خود به نمایش درآورند اظهار نظر کرد: حال در نمایشگاه هشتمین دوره‌ی مسابقه و در مراسم معرفی و اهدای جوایز برگزیدگان، شاهد آثار متنوع و خلاقانه‌ی کودکان و نوجوانان عزیزمان هستیم؛ آثاری که شایسته است بارها بدانها بنگریم و در آن‌ها تأمل کنیم تا نگاه تازه و خیال‌انگیز کودکان را در رویارویی با این موضوع دریابیم.
در این آیین جوایز برندگان ایرانی این رقابت هنری شامل نشان‌های طلا، نقره و برنز و دیپلم‌های افتخار به آنان اهدا شد و جوایز برگزیدگان خارجی نیز در اختیار سفرا و نمایندگان آن کشورها در ایران قرار گرفت.