قصه‌ها را به خانه‌ها ببرید

محمد مسلمی معتقد است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیازمند شبکه‌ای تلویزیونی برای بازتاب آثار فرهنگی و هنری تولید شده برای دسترسی عموم است.

به ‌گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، مسلمی طی گفت‌وگویی درباره‌ی محدود بودن دامنه‌ی نتایج جشنواره‌های فرهنگی سخن گفت و از نهادهای مختلف خواست تا سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ را افزایش دهند.
این هنرمند سخنان خود را با پاسخ به سوالی در باره‌ی دلیل بهره‌گیری فیتیله از داستان و قصه آغاز کرد. او معتقد است که اگرچه بخش‌های این برنامه آهنگین است اما بار اصلی جذابیت آن را روایت داستانی بر عهده دارد: «طبعاً به دلیل فرهنگ و پیشنیه‌ی قوی ما که می‌توان تاریخچه‌اش را در لالایی‌ها جستجو کرد زندگی ایرانیان با قصه گره خورده است. قصه‌ها همیشه دوست داشتنی بوده‌اند. خود ما نیز هر وقت کتاب می‌خواندیم یا داستان می‌شنیدیم حس خوبی داشتیم. من فکر می‌کنم انسان دنبال قصه است چون زندگی‌اش برگرفته از قصه است و همواره دنبال نتیجه است.»
مسلمی ادامه می‌دهد: «برنامه‌ریزان فیتیله هم از این داشته‌ی فرهنگی استفاده کردند و برای جذابیت آن تصمیم گرفتند از موسیقی هم بهره ببرند.»
او به شعاری شدن بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی‌هنری اشاره دارد: «در شرایطی که بچه‌ها به سمت تبلت‌ها رفته‌اند و کم حوصله‌اند برنامه‌های فرهنگی ما نیز شعاری شده‌اند و مقطعی. جشنواره‌هایی همچون تئاتر، قصه‌گویی و غیره باید مستمر باشند تا نتایج بلند مدت بر جا بگذارند چرا که به طور مثال تمام بچه‌ها نمی‌توانند به این مراکز بروند اما جایی مثل کانون می‌تواند به خانه‌ها قدم بگذارد.»
مسلمی در ادامه‌ی این پیشنهاد را مطرح می‌کند: «می‌شود خیلی قوی‌تر از این‌ها عمل کرد. لوح‌‌های فشرده خانگی می‌توانند قصه و نمایش کانون را به دل خانواده‌ها ببرند و حتی راهی برای در آمدزایی باشند. یا از خیلی قبل‌تر احساس می‌شد که کانون باید به عنوان یک شبکه‌ی تلویزیونی به خانه‌ها برود. تولیدات بخش‌های مختلف کانون نباید محدود به کتاب‌خانه‌ها شود، چون در دنیا روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری شده و غرب در حال از بین بردن فرهنگ شرق است و راه مقابله با آن تولیدهای با کیفیت و در دسترس است.»
این کارگردان و بازیگر به فرمایش رهبر معظم انقلاب اشاره دارد و می‌گوید: «همان‌طور که آقای خامنه‌ای فرموده‌اند امروز جنگ، جنگ رسانه‌هاست با این حال متاسفانه آثار تولیدی ما کیفیت گذشته را ندارند و پاسخ‌گوی نیازها نیستند و نگرانی رهبر انقلاب مشهود و قابل لمس است. بچه‌های ما مهجور مانده‌اند و با قدم‌های کوچک و برنامه‌های مناسبتی نمی‌توان کمکی به آن‌ها کرد. بچه‌های ما در دبستان آهنگ‌هایی را حفظند که فاجعه‌اند. موسیقی‌های نابهنجار گوش می‌‌کنند و ما باید در مقابل این فجایع با فرهنگ و موسیقی و دین‌مان جلو برویم.»
او در ادامه به تاثیر داستان‌های فولکلور اشاره کرد و زنده نگه داشتن آن‌ها را مطلوب دانست: «این نوع داستان‌ها برای ما نجات دهنده‌اند. هم عمق زیاد دارند و دنیایی را دربر می‌گیرند که نه مربوط به گذشته بلکه مربوط به آینده هم هست. در دیگر کشورها از این داستان‌ها بهره می‌برند و نباید فراموش کنیم بی‌نظیرترین قصه‌های ما همان قصه‌های فولکلوراند چرا که شخصیت‌پردازی و نتیجه دارند و تا سال‌ها در ذهن ما حک می‌شوند.»
وی معتقد است با توجه به تغییر ذائقه‌ی نسل جدید تنها باید قالب جدیدی به قصه‌های فولکلور داد اما نباید از لحاظ محتوایی آن‌ها را از یاد برد: «بچه‌های امروز دنیای دیگری دارد. وظیفه‌ی هنرمند در برابر آن‌ها ارائه قالب جدید است. اما به خاطر این‌که مخاطب دنبال جذابیت و چیزهای جدید است در بیان قصه هم باید به این نکته توجه داشت. باید قصه‌ها را با مفاهیم قدیم اما در قالب جدید به آنان ارایه دهیم.»
این کارگردان که سال‌ها پیش تجربه‌ی سفر با تریلی سیار کانون را داشته است درباره‌ی ظرفیت‌های این اقدام فرهنگی نیز سخن می‌گوید: «تریلی سیار نمایشی یکی از کارهای خوب و تاثیرگذار کانون است که باید فعالیت گسترش پیدا کند. نیاز کشور ما 100 تریلی سیار است چون سفر این تریلی به شهرهای دور شاید چند وقت طول بکشد.»
مسلمی سخنان خود را با طرح یک پیشنهاد پایان داد: «تریلی سیار فرهنگ و شادی را تزریق می‌کند. با اقوام مختلف ‌آَشنا می‌شود و می‌تواند در این سفرها آهنگ‌ها و داستان‌ها را جمع‌آوری کند. می‌تواند داشته‌ها و نداشته‌ها را با حضور یک محقق همراه بسنجد. و راهی باشد برای اهمیت بخشی به داستان‌ها و قصه‌ها.»