«وجدان بیدار» به جشنواره‌ی قصه‌گویی می‌رسد

قصه‌گوی ایلامی قرار است داستان «وجدان بیدار» که از قصه‌های فولکلور این استان است را به زبان کردی در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری اجرا کند.

به‌ گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، داستان «وجدان بیمار» بازآفرینی یک اثر فولکلور است  که از سوی رویا حواس‌بیگی بازآفرینی شده است.
به گفته‌ی این مربی قصه‌گو این اثر روایت خانواده‌ای است که هفت دختر دارند و در آرزوی داشتن پسری هستند اما پسری که به این خانواده اضافه می‌شود صورتی قرمز دارد و تا سال‌ها همه‌‌ی اهالی شهر او را مضحکه‌ی خود قرار می‌دهند تا این‌که او طی چالشی می‌تواند مشکلات خود را حل کند.
قرار است این داستان به زبان کردی در جشنواره‌ی قصه‌گویی روایت شود. راوی این قصه از دوام سنت قصه‌گویی در ایلام سخن می‌گوید: «خوشبختانه داستان‌های فولکلور هنوز جایگاه خود را در ایلام حفظ کرده‌اند و شب‌نشینی‌ها همراه با قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاست.»
او این شیوه از آموزش را در حفظ زبان نیز میسر می‌داند و از تمایل کودکان این استان به شنیدن قصه ابراز خرسندی می‌کند: «خوشبختانه در برنامه‌های مختلف مربیان کانون می‌توانند در مدرسه‌ها حاضر شوند و معلمان و مدیران نیز به دوام سنت قصه‌گویی کمک می‌کنند. در همین راستاست که من نیز با زبان اصلی خود در جشنواره‌ی قصه‌‌گویی حاضر خواهم شد.»
حواس‌بیگی که پیش از این نیز در جشنواره قصه‌گویی حاضر بوده است از رقابتی شدن بخش بین‌الملل استقبال نمی‌کند و به چالش‌های این بخش می‌پردازد: «قصه‌گویی ما همراه با محدودیت است؛ این درحالی است که قصه‌گویان خارجی با خط قرمزها روبرو نیستند. با این تفاوت‌ها داوری‌ها چگونه صورت می‌گیرد؟»
او درباره‌ی کاربرد موسیقی و نمایش در قصه‌گویی دیگر کشورها سخن می‌گوید: «سال گذشته مشاهده کردم که قصه‌گویان خارجی از آواز در بیان خود بهره می‌برند اما مثلا همین امسال بخشی از کار من منوط به اجرای لالایی بود که برای اجرای آن محدودیت داریم. به همین دلیل فکر می‌کنم باید برای شیوه‌ی داوری این بخش به راه‌کاری اندیشید.»
گفتنی است که داستان «وجدان بیدار» مناسب گروه سنی «ج و د» است و در 15 دقیقه روایت خواهد شد.
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 27 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کار خود را آغاز می‌کند.