جشنواره قصه‌گویی تخصصی‌تر شده است

جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تفکیک بخش ملی و بین‌الملل به سمت تخصصی شدن پیش رفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وحید خسروی برگزیده دوم دور قبل جشنواره‌ی قصه‌گویی قرار است برای نخستین بار داستانی را برای کودکان روایت کند.
این مربی کانون در دوره‌های قبل جشنواره، قصه‌گویی برای نوجوانان را تجربه کرده است و امسال داستان «حیاط خانه ما» نوشته‌ی زهره پریرخ را برای مخاطبان کوچک‌تر اجرا می‌کند.
خسروی در این باره می‌گوید: «قصه‌ی حیاط خانه ما اثری تصویری و جذاب بود. پس از انتخاب و کمی پرداخت و تغییراتی جزیی تصمیم گرفتم تا برای جشنواره‌ی قصه‌گویی امسال این قصه را اجرا کنم.»
او در توضیح چالش‌های این انتخاب می‌گوید: «پیش از این من سال‌ها برای نوجوانان قصه گفته بودم و این اولین تجربه من در حوزه‌ی کودک بود. پیش‌تر و همیشه از نواهای سنتی و سبک نقالی- قصه‌گویی استفاده می‌کردم اما حالا مخاطبان من کوچک‌تر شده بودند و دیگر حتی جنس صدای من برای این قصه‌ها آماده نبود اما تمرین و ممارست باعث شد تا کار به مرحله‌ی پایانی راه پیدا کند. جالب این‌که دوستان و همکاران در ابتدا مخالف این تغییر بودند و با اجرا ارتباط برقرار نمی‌کردند و تغییر ذهنیت آن‌ها نیز بر دشواری کار می‌افزود اما بالاخره موفقیت لازم را در این زمینه به دست آوردم.»
خسروی در ادامه در مورد تغییرهای امسال جشنواره سخن گفت. او معتقد است که رقابتی شدن جشنواره در بخش بین‌الملل تغییری در ماهیت جشنواره نمی‌دهد و در واقع چاشنی آن محسوب می‌شود اما آن‌چه سبب تغییر ماهوی می‌شود، کیفیت بخشی است.
این مربی سیار کانون استان کرمانشاه اما از تفکیک جشنواره به بخش ملی و بین‌الملل ابراز رضایت می‌کند: «تصور می‌کنم جشنواره امسال تفاوت‌های خاصی دارد. تفکیک بخش ملی و بین‌الملل نشان از آن دارد که جشنواره نگاهی تخصصی‌تر پیدا کرده است.»
خسروی سخنان خود را با ابراز خرسندی از افزوده شدن بخش قصه‌گویان نوجوان به جشنواره پایان می‌دهد. او می‌گوید: «ایده‌آل‌ترین حالت این است که روزی کودکان و خردسالان هم بتوانند قصه بگویند. هدف ما این نیست که خود قصه بگوییم و رقابت کنیم. هدف به ثمر رسیدن آموزش‌ها و فعالیت‌های مربیان در کانون است که قطعا با شکوفایی اعضا آشکار می‌شود.»
گفتنی است که نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز چهارشنبه‌ 27 بهمن آغاز به کار می‌کند.