جشنواره قصه‌گویی گنجینه تجربه‌های کانون است

بهنوش بساک‌کاظمی که 21 سال سابقه قصه‌گویی را در کارنامه فعالیت‌هایش دارد، با اشاره به ویژگی‌های جشنواره قصه‌گویی، گفت: این رویداد فرهنگی را می‌توان گنجینه تجربه‌های کانون دانست که تجربه‌های افراد متخصص به صورت یک‌جا در ظرف آن جمع و موجب غنی و عمیق شدن جشنواره می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بساک که مربی مسوول مرکز شماره هفت کانون شهر اراک است، با بیان این‌که جشنواره در افزایش تجربیات و تخصص مربیان قصه‌گویی موثر است، عنوان کرد: در این جشنواره علاوه بر رقابت مربیان با یکدیگر، دوستی‌هایی شکل می‌گیرد که موجب نهادینه شدن قصه در مربی‌ها می‌شود، همچنین خاطره خوشی از قصه و قصه‌گویی ایجاد می‌کند و می‌تواند به روند رو به رشد قصه‌گویی در کشور، کانون و مربیان کمک کند.
وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر، قصه‌گویی جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است و اگر چه الان یکی از فعالیت‌های 40گانه کانون به شمار می‌آید اما همچنان یکی از فعالیت‌های پایه است و برای هر مربی اولویت دارد که در این حوزه تخصص و مهارت داشته باشد، یک مربی شاید نتواند یک شعر خوب بخواند اما باید بتواند یک قصه را خیلی خوب برای بچه‌ها روایت کند.
بساک با بیان این‌که برپایی جشنواره‌ها در ایجاد انگیزه در مربی‌ها موثر هستند، افزود: این جشنواره‌ها زمینه‌ای برای رقابتی شدن فعالیت‌های قصه‌گویی در میان مربیان است، در این میان معتقد هستم برای ترغیب مربیان برای حضور در این جشنواره باید توان آن‌ها را افزایش دهیم تا حضور آنها در این جشنواره پررنگ تر شود.
او که پیش از این برگزیده دوره‌های مختلف جشنواره قصه‌گویی بوده است، با اشاره به بخش بین‌الملل این جشنواره، عنوان کرد: از دوره دهم که بخش بین‌الملل به قصه‌گویی اضافه شد، ما شاهد قصه‌گوهای خارجی توانمند بسیاری بودیم که موجب آشنایی ما با قصه‌ها، افسانه‌ها و فرهنگ مردم کشورهای مختلف بین‌الملل می‌شود، از آنجایی که قصه‌ها نمادی از فرهنگ و جامعه ما به شمار می‌آیند.
بساک با بیان این‌که وقتی برای بچه‌ها قصه می‌گوییم، در حقیقت همان درس جامعه‌شناسی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود را برای آن‌ها گفته‌ایم، گفت: دروس جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی با زبان کودکانه در قالب قصه برای بچه‌ها روایت می‌شود و این موضوع بسیار ارزشمند و قابل توجه است، همکاران خارجی من تلاش می‌کنند قصه‌هایی را روایت کنند که بومی کشور خودشان باشد، ما نیز با توجه به پتانسیل بسیار خوبی که در متون کهن و فرهنگ غنی ایرانی داریم، می‌توانیم قصه‌های خوبی برای بچه‌ها بگوییم.
وی تاکید کرد: این توان تخصصی یک قصه‌گو است که بتواند از ابزار و ظرفیتهای موجود در فرهنگ کشورش برای قصهگویی استفاده کند و ایران این ظرفیتها را به خوبی در خود دارد.
این قصهگوی خوزستانی با بیان این‌که قصه نقش مهمی در رشد کودکان دارد، یادآور شد: کارشناسان معتقد هستند که علائق و سلائق انسان‌ها همواره از دوران کودکی در آن‌ها شکل می‌گیرد و خط فکری و سیر تحول آدم‌ها در این دوران نهادینه می‌شود، در این میان قصه‌ها می‌توانند در هدایت این تفکر و اندیشه در میان کودکان نقش مهمی داشته باشند.
او با اشاره به دوران کودکی خود گفت: جرقه‌های قصه‌گویی در من زمانی آغاز شد که پدرم که فرهنگی بود، همیشه وقتی به خانه می‌آمد، برای ما کتاب داستان خریداری می‌کرد و می‌خواند، حتی یک‌روز کتاب موش و گربه عبیدزاکانی را برای ما تعریف کرد که هنوز هم بعد از سال‌ها، تن صدای پدرم در ذهن من است.
بساک که با قصه «پرواز» در جشنواره امسال شرکت کرده است، درباره قصه‌اش توضیح داد: این قصه، روایت دختری به نام سارا است که 9 ساله می‌شود و در شب تولدش آرزو می‌کند که ای کاش بتواند پرواز کند، اما پدرش برای او که به سن تکلیف رسیده است، هدیه‌ای ویژه خریده است...
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور 68 قصه‌گوی ایرانی و خارجی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز اول اسفند به کار خود پایان می‌دهد.