تلاش می‌کنیم استعدادها را شناسایی و حمایت کنیم

علیرضا حاجیان‌زاده چهارمین سالی است که به عنوان مدیرعامل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور دارد. او همواره به سینما و البته جشنواره پویانمایی علاقه داشته و خبرهای این رویداد را پیگیری کرده است.

 برگزاری «دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» دومین تجربه کانون پرورش در دوران مدیریتی علیرضا حاجیان‌زاده به شمار می‌آید. در این باره و موضوعات مربوط به سینمای انیمیشن با مدیرعامل کانون گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.
آقای حاجیان‌زاده، برای شروع درباره آثار رسیده به جشنواره توضیح دهید، اینکه میزان و کیفیت آثار طبق پیش‌بینی‌ها بوده است؟
به نظر می‌رسد با توجه به میزان آثار ارسال شده به دهمین دوره جشنواره پویانمایی این رویداد هنری جای خود را در میان انیماتورهای داخلی و خارجی باز کرده است. در جشنواره امسال از 79 کشور دنیا فیلم ارسال کردهاند که مجموعاً دو هزار و 98 فیلم ثبت شده، در مجموع 1354 فیلم به مرحله انتخاب رسیده و در نهایت 357 فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کرده است. این آمار هم برای ما رضایت بخش است و هم نشان می دهد که حضور در جشنواره پویانمایی برای بسیاری از انیمیشن‌سازها اهمیت پیدا کرده است.
به نظرتان در طول 9 دوره گذشته این جشنواره به اهداف مورد نظر یا سیاست‌های کانون دست پیدا کرده است؟ اساساً در این دوره شاهد اتفاق جدیدی در جشنواره خواهیم بود؟
معمولا جشنواره‌های این چنینی مرحله به مرحله پیشرفت می‌کنند. ما در قدم اول که افزایش کمّی آثار را دنبال می‌کردیم و خوشبختانه به آن رسیده‌ایم. قدم بعدی نمایش فیلم دغدغه ما بوده است که تلاش کردیم به هدف مورد نظر دست پیدا کنیم. ما تا به حال چیزی به نام اکران فیلم کودک و انیمیشن نداشته‌ایم و در نشستی که با فیلم‌سازان جوان برگزار کردیم این نکته به ما گفته شد. در حال حاضر با توجه به این‌که پشتوانه‌های سخت افزاری باید فراهم شود از آذرماه امسال جریان اکران فیلم کودک را آغاز کردیم و بیش از 39 سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را فعال کرده‌ایم و این سالن‌ها الان فعال هستند و در جریان برگزاری جشنواره فیلم‌ها نمایش داده خواهد شد. سینمای آزادی و سینما فلسطین نیز به همراه دو سالن در مرکز آفرینش‌ها و سالن سینما کانون در تهران به نمایش فیلم‌های جشنواره اختصاص داده شده باشد. همچنین بخش تخصصی کارگاه آموزشی توسعه یافته و بخش نقد فیلم را جدیتر و گسترده‌تر دراین دوره از جشنواره دنبال خواهیم کرد.
برای حمایت از برگزیدگان این جشنواره یا به طور کلی استعدادهای جوان در کانون چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
ما علاوه بر اینکه جشنواره را برای تولیدکنندکان حرفهای برگزار می‌کنیم. جریانی را نیز برای کودکان و نوجوانان سراسر کشور در راستای آموزش انیمیشن داریم. در حال حاضر کانون 954 مرکز فرهنگی هنری در سراسر کشور دارد و در زمان برگزاری جشنواره در بسیاری از این مراکز کارگاه آموزش انیمیشن برگزار میکنیم. مربیان مجربی انتخاب شده‌اند و بچه‌ها در این کارگاه‌ها فیلم می‌سازند و هر چند فیلم‌ها کوتاه است، اما همین که بچه‌ها با این سن و سال جرائت فیلم‌سازی پیدا می‌کنند خوب است و در واقع کانون به دنبال همین است که استعدادها و ظرفیت‌های بچه‌ها را ارزیابی و در جهت شکوفایی آن‌ها تلاش کند.
بعد از کشف استعدادها چه حمایت‌هایی از این نوجوانان می‌کنید؟
در واقع کار اصلی کانون آموزش کودکان و کشف استعدادها و قرار دادن آن‌ها در راهی است که در آن موفق خواهند شد. اما مرحله آموزش‌های تخصصی و تحصیلات عالیه خیلی در حیطه کاری کانون نیست. ما تا به حال تلاش کرده‌ایم انجمن‌های مرتبط به هنری که بچه‌ها بر اساس علایق کودکی وارد آن شده‌اند را در دوران نوجوانی و دبیرستان ادامه دهند، راه‌اندازی کنیم.
نظر به اینکه کانون یکی از عرصه‌های پیشرو در تاریخ هنر انیمیشن ایران بوده، چرا به تدریج سطح تولیدات آن و همکاری بزرگان این عرصه کمتر شده است؟
این سوال شما در واقع دو بخش دارد. در مورد بخش اول باید بگویم؛ بله. در دوره‌های ما شاهد کاهش تولیدات کانون در بخش فیلم انیمیشن بودهایم و در عوض در بخش‌های دیگر مثل کتاب رونق بیشتری صورت گرفته است. اما از سه سال پیش که مدیریت جدید وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد اعلام کردیم که بخش سینما، انیمیشن و مجموعه‌ها باید تقویت شود در همین راستا نیز یک مجموعه انیمشن 20 قسمتی، یک فیلم سینمایی و یک سریال در حال آماده‌سازی و پخش از تلویزیون است. بنابراین جریان فیلم‌سازی در حوزه داستانی و انیمیشن را افتاده است. اما در مورد بخش دوم سوال شما؛ درباره کم‌رنگ شدن حضور بزرگان حوزه انیمیشن در کانون باید بگویم کانون پرورش فکری کودکان سعی می‌کند سبک جدیدی را ارایه دهد و در واقع هدایت کننده باشد که امروز هم این اتفاق افتاده است. ما تلاش می‌کنیم جوانانی که استعداد دارند شناسایی و حمایت کنیم و چه بسا همین جوانان گُمنام امروز انیماتورهای بزرگی در آینده خواهند شد. همان‌طور که می‌دانید برخی از انیمیشن سازهای بزرگ که امروز در حال فعالیت هستند کودکی خود ار در کانون سپری کرده‌اند.
برای آن‌که بخش بین‌المللی تقویت شود و مثلا مهمانان بیشتری در آن دعوت شوند، در آینده طرحی پیش‌بینی کرده‌اید؟
در حال حاضر در حد دعوت داوران مهمان خارجی داریم که از کشورهای اسپانیا، روسیه، آلمان و کانادا هستند. البته داور کانادایی که از انیماتورهای برجسته دنیا هم هست علاوه بــر داوری آثار ورکشــاپ‌هایی هـم برگزار خواهد کرد. بـــرای افــزایش مهمــانان خارجـی به دنبــال ایــن هستیم که بازار فیلم انیمیشن را که در حاشیه جشنواره بـرگـــزار می‌شـــود بین‌المللی کنیم و با این کار در واقع خود به خود حضور افراد مطرح در جشنواره محیا می‌شود البته این اتفاق نیاز به سازوکار زیادی دارد و ممکن است برای دوره بعد هم هماهنگ نشود، اما حتما به دنبال این موضوع هستیم.
برای تولید آثار سینمایی انیمیشن آیا طرح و برنامه‌های دارید؟
برنامه‌ریزی 5 سالهای را در حال تدوین داریم که به زودی آماده خواهد شد. اما این نکته را در نظر بگیریم که کانون زمانی تولید کننده انحصاری انیمیشن بود ولی الان تولیدکنندگان زیادی اضافه شده است و این یک فرصت برای کانون است که نقش خودش را به سمت حمایت و تولید نمونه ببرد. بنابراین تولید انبوه در کانون خیلی مطرح نیست که بخواهیم با سایر تولید کنندگان رقابت کنیم. یعنی ما اصلا در موضع رقابت نیستیم بلکه کانون جایگاه حمایت هدایت و سیاست‌گذاری است.