انیماتورها معروف نمی شوند

امیرکاظمی با دو انیمیشن کوتاه «فرار» و «مای» در دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران حضور دارد. او طراحی کارشناسی طراحی صنعتی از دانشگاه هنرهای زیبا و کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه تربیت مدرس دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امیر کاظمی در رابطه با ساخت این دو انیمیشن کوتاه، اظهار کرد: تیزر تبلیغاتی «مای» اولین تجربه کارگردانی من بود و اشکان رهگذر به من اعتماد کرد و این فرصت را در اختیارم قرار داد. البته پیش ‌از این هم کارهایی به شکل تجربی انجام داده بودم اما «مای» اولین انیمیشن جدی‌ام بود.
کاظمی با بیان این‌که از سال 88 در شرکت‌های مختلف برای یادگیری بهتر انیمیشن آغاز به‌کار کرده در باره اوضاع انیمیشن، گفت: به نظرم در صنعت انیمیشن بسیار راحت می‌توان پول درآورد. هر چند پول‌های کلان دست عده خاصی است و به همه نمی‌رسد.
این انیمیشن‌ساز با اشاره به استقبال مخاطب از آثار پویانمایی، عنوان کرد: خوشبختانه به‌طور معمول همه از انیمیشن لذت می‌برند، یعنی سن و سال ندارد. کودک تا بزرگ‌سال می‌توانند مخاطب انیمیشن باشند.
او ادامه داد: در ایران مردم آن‌چنان با انیمیشن آشنا نیستند و به‌درستی نمی‌دانند این فیلم‌ها چه‌طور ساخته می‌شود، چه‌قدر کار می‌برد یا کسانی که خوب کار می‌کنند چه کسانی هستند. تعریف انیمیشن خوب چیست و غیره. اگر در این زمینه آموزشی صورت بگیرد، مخاطبان با دید بهتری به انیمیشن نگاه می‌کنند و این حوزه از تنها یک علاقه خارج می‌شود.
کاظمی در باره دیده‌نشدن انیماتورها در کارهای انیمیشن، بیان کرد: این اتفاق در همه جای دنیا وجود دارد. به‌صورت کلی انیماتورها، حتی قدیمی‌ترها خیلی اسم ‌و رسم ندارند و معروف‌ترین آن‌ها در ژاپن با اسم مستعار کار می‌کنند.
او افزود: برای من این موضوع شناخته شدن یا نشدن دغدغه نیست و مهم‌تر این است که کارم دیده شود، حتی اگر کسی من را به‌ عنوان انیماتور آن نشناسد.
کاظمی در باره آثارش توضیح داد: انیمیشن «فرار یا Run Away» را در بخش تجربی فرستادم و «مای» را در بخش دیگری. از انیمیشن «مای» که به‌عنوان پایان‌نامه ارایه‌ دادم، خیلی استقبال شد. اما چون کوتاه بود مجبور شدم «فرار» را هم بسازم.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در  خیابان حجاب تهران تا روز 19 اسفند 1395 در حال برگزاری است.