برای حفظ قدرت انیمیشن ایرانی تلاش می‌کنیم

نشست بررسی انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس» به کارگردانی محمدامین همدانی در دومین روز دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، 16 اسفند در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدامین همدانی در این نشست در باره پروسه انتخاب موضوع انیمیشن فهرست مقدس، توضیح داد: همه می‌دانیم انیمیشن هنوز سعی دارد خود را ثابت کند. این یکی از مهم‌ترین نکاتی است که همه دوستان در انیمیشن به دنبال آن هستند. می‌خواهیم هم‌زمان هم انیمیشن را ثابت کنیم و هم قدرت انیمیشن ایرانی را معرفی کنیم.
او ادامه داد: می‌دانیم در بزرگترین کمپانی‌های انیمیشن‌سازی جهان روی فیلم‌نامه چندین سال وقت می‌گذارند و حتی استوری بورد می‌کشند تا این‌که بالاخره تصمیم می‌گیرند آن را بسازند یا نسازند. همه ما به خاطر علاقه‌ای که به انیمیشن داریم، با پول کم و زمان محدود می‌خواهیم این موضوع را ثابت کنیم که این مسیر را با همه محدودیت‌ها می‌توان طی کرد.
این کارگردان در خصوص چگونگی شروع پروژه «فهرست مقدس»، گفت: قرار بود این پروژه به صورت فیلم سینمایی با متنی از مرحوم سلحشور ساخته شود. اما سازمان اوج طرح حاضر را به ما پیشنهاد کرد. در آن موقع بود که برادران نجفی به عنوان یکی از بهترین گروه‌های حوزه تبلیغات و تیزرسازی ساخت این پروژه را بر عهده گرفتند.
او افزود: اما بعد از مدت کوتاهی به این نتیجه رسیدند که حوزه ساخت انیمیشن بلند با تیزر فاصله بسیاری از همدیگر دارند. بنابراین این کار را روی دوش من گذاشتند. فیلم‌نامه دوباره بازنویسی شد و ما در خرداد 93 کار را تولید کردیم و در دی 94 به پایان رساندیم.
همدانی در خصوص طراحی شخصیت‌ها، ادامه داد: داستان تراژیک و سفارش‌دهنده جدی بود. اما به این نتیجه رسیدیم که صفات درونی و بارز شخصیت‌ها را در طراحی نمایان کنیم. به این ترتیب شکل انسان‌های حیوان‌نما را طراحی کردیم.
او ادامه داد:  البته شاید برایتان جالب باشد که این موضوع را حتی به سازمان اوج هم اطلاع ندادیم. تا این‌که چند ماه بعد در یکی از جلسه‌هایی که ابراهیم حاتمی‌کیا هم  حضور داشت، تصاویر را به سازمان و حاضران در جلسه نشان دادیم. خوشبختانه آن‌ها از انتخاب ما استقبال کردند. همین موضوع باعث شد تا در کارهای بعد قدم‌های محکم‌تری برداریم و بیشتر مخاطبان کودک و نوجوان را هدف قرار دهیم و به سمت فانتزی پیش برویم.
او درباره شباهت برخی شخصیت‌ها به فیلم‌هایی همچون آواتار، پسر جهنمی و ارباب حلقه‌ها، گفت: در زمان اکران از این قبیل نقد‌ها زیاد شنیدیم. اما من اصلا شباهت شخصیت معشوقه قهرمان فیلم به آواتار را قبول ندارم. ما این شخصیت را به شکل آهو دیدیم و طبیعی است که شباهت‌هایی با آواتار پیدا کند. از طرف دیگر شباهت شخصیت جادوگر و شخصیتی که آن را به پسر جهنمی منتسب می‌کنند، تعمدی بود. چون این دو شخصیت‌ در نقد‌های بین‌المللی به جریان‌های متفاوتی منتسب شده‌اند.
کارگردان فهرست مقدس، گفت: در مورد شخصیت مقدس این فیلم چالش بسیاری داشتیم. برای طراحی آن سراغ حیواناتی رفتیم که نماد هوش و خرد هستند. شخصیت‌هایی مثل بز و قوچ. خوشبختانه بازخوردها مثبت بود و کسی ما را به بازی با مقدسات متهم نکرد. اما واقعا مسیر سختی را پشت سر گذاشتیم.
همدانی با بیان این‌که انیمیشن را از سال 78 و از سنین کم شروع کرده، گفت: به یاد دارم سال 80، اول دبیرستان بودم که تیزر انیمیشن‌های سروش را ‌ساختم. بعد از آن در دفاتر مختلفی با عنوان‌های متفاوتی کار کردم. از همان ابتدا علاقه‌ام به بخش فنی کار بود، تا این‌که بالاخره در سال 85 دفتر شخصی‌ام را به همراه حامد جعفری به‌نام «هفت سنگ» تاسیس کردیم.
او ادامه داد: خانه انیمیشن را هم سال 90 تاسیس کردم. در رزومه کاری من چند انیمیشن کوتاه و سریالی وجود دارد. اما نخستین انیمیشن سینمایی بلند را در سال 91 ساختم که در جشنواره فیلم فجر هم شرکت داشت. سال گذشته با انیمیشن «فهرست مقدس» در جشنواره حضور داشتیم که موفق به دریافت جایزه‌ای از این جشنواره شدیم.
محمد خیراندیش، طراحی شخصیت، حمید کریمیان سرپرست بخش کامپوزیت و میعاد شیخی مسئولیت کنترل این پروژه را بر عهده داشتند.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد و تا 19 اسفند ادامه دارد.