پویایی و فراگیری؛ دو ویژگی شاخص جشنواره پویانمایی

مناف‌ یحیی‌پور، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نویسنده کودک و نوجوان و سردبیر نشریه دوچرخه نیز شناخته می‌شود. او پیش از این دبیر دومین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب بازی بوده که امسال برگزار شد.

با یحیی‌پور درباره دهمین دوره از جشنواره پویانمایی تهران و تغییرات و تحولات این دوره به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
آقای یحیی‌پور، جشنواره امسال تغییرات و نوآوری‌هایی داشته است. لطفا بفرمایید ویژگی‌های جشنواره پویانمایی این دوره چیست؟
جشنواره پویانمایی یکی از تخصصی‌ترین جشنواره‌ای است که در ایران برگزار می‌شود و امسال دهمین دوره  و البته بیستمین سال برگزاری خود را تجربه می‌کند. این جشنواره در سطح خودش جزو بهترین‌ها در حوزه انیمیشن در دنیا است. جشنواره پویانمایی تهران در بین مخاطبان، هنرمندان و دست‌اندرکاران حوزه انیمیشن مورد استقبال بوده و کسانی که در این حوزه فعالیت دارند با نگاه ویژه‌ای به این جشنواره دارند و برای جشنواره اهمیت و ارزش خاصی قائلند. یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال هنرمندان از جشنواره نگاه باز و گسترده به تمامی گرایش‌ها و شاخه‌های انیمیشن و حرکت رو به رشدی است که همواره و در همه دوره‌ها در جشنواره شاهد آن بوده‌ایم.
یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این جشنواره ثبات مدیریت آن است که آقای کریمی صارمی با دلسوزی و نظم خاصی این جشنواره را در طی این 20 سال به خوبی اداره کرده است. در کشور ما کمتر اتفاق می‌افتد که یک رویداد فرهنگی از قبل همه برنامه‌هایش مشخص باشد. در این دوره و از نزدیک شاهد بودم که همه مراحل برگزاری جشنواره از فراخوان گرفته تا شروع کار هیات انتخاب و داوران تا امروز که شاهد برگزاری آن هستیم همه چیز با نظم و ترتیب اجرا شده است. تمامی این ویژگی‌ها باعث می‌شود فعالان حوزه انیمیشن به کمک جشنواره آمده و اعتبار جشنواره را مضاعف ‌کنند. علاوه بر تمامی این موضوعات، جشنواره در هر دوره ویژگی خاص خودش را دارد.
در این دوره چه رویکردی را می توان به عنوان پیشرفت و حرکت رو به جلو یاد کرد؟
گسترش اکران آثار یکی از ویژگی‌های دهمین جشنواره پویانمایی تهران است، امسال در سالن شهر هنر سینما آزادی در نوبت صبح پذیرای دانش‌آموزان مدارس هستیم و در نوبت بعدازظهر بلیت‌فروشی داریم و عموم علاقه‌مندان می‌توانند آثار جشنواره را تماشا کنند. در دوره‌های گذشته صرفاً افرادی می‌توانستند فیلم‌ها را ببینند که از فعالان حوزه انیمیشن بودند و علاقه‌مندانی که فعالیتی نداشتند نمی‌توانستند فیلم‌های حاضر در جشنواره را تماشا کنند. در این دوره همزمان با جشنواره در تهران در 32 سالن نمایش کانون در استان‌ها فیلم‌ها برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته می‌شود. سالن‌های کانون پرورش فکری در مدت جشنواره به اکران فیلم‌های جشنواره اختصاص خواهد داشت. با توجه به کوتاه بودن زمان فیلم‌ها مخاطبان نمی‌توانستند فیلم‌ها را ببینند و این فرصتی برای هنرمندان هم فراهم آورده که فیلم‌هایشان بر روی پرده سینما برای مخاطبان اکران شود. در این 5 روز 645 سانس نمایش فیلم داریم که واقعا کار دشواری است و تا به امروز این فرصت برای فعالان این حوزه به وجود نیامده بود که مخاطبان عام هم بتوانند فیلم‌ها و آثارشان را ببینند.
 ویژگی دوم و قابل ذکر اضافه شدن بخش موشن‌گرافی به جشنواره است که در حوزه انیمیشن به عنوان شاخه جدیدی شناخته می‌شود و هنرمندان زیادی در این رشته شروع به فعالیت کرده‌اند. اینها پویایی جشنواره را نشان می‌دهد که هیچ‌گاه در یک نقطه متوقف نشده و متناسب با تحولات رشد کرده، به روز شده و رو به جلو گام برمی‌دارد. اگر بگوییم که بزرگ‌ترین ویژگی جشنواره پویایی آن است سخن گزافی نگفته‌ایم.
سطح آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره چگونه بوده است؟
من همه آثار را ندیده‌ام اما طبق نظرات هیات انتخاب و داوری جشنواره، آثار ارائه شده هم از لحاظ کمی رشد خوبی داشته و هم از لحاظ کیفی - خصوصا در آثار هنرمندان ایرانی- شاهد رشد چشمگیری بوده‌ایم. در واقع تمامی آثار از لحاظ تکنیکی در سطح بالایی قرار دارند.
مسئولان و نهادها چه مسئولیت و وظیفه‌ای در قبال جشنواره و انیمیشن دارند؟
در طی سال‌های اخیر چه از طرف مردم و چه از سمت مسئولان نگاه ویژه‌ای به حوزه انیمیشن و جشنواره پویانمایی شده و این حمایت‌ها را نمی‌توان انکار کرد، اما ظرفیت‌ها و نیازهای ما در این حوزه بسیار زیاد است و باید سرمایه‌گذاری جدی روی آن انجام شود. اگر توجه درستی به حوزه انیمیشن شود داشتن انیمیشن ایرانی دور از دسترس نخواهد بود همانگونه که برخی کشورها مثل هند و ژاپن انیمیشن مختص به خودشان را دارند، ما نیز می‌توانیم با یک همت عالی و ایجاد زمینه‌ها هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ معنوی به این مهم دست پیدا کنیم. انیمیشن هنری است که با حفظ هویت هنری خود به صنعت هم پهلو می‌زند و از لحاظ اقتصادی یکی از راه‌های تقویت بنیه اقتصادی در سینما است. باید فضا را برای بروز و ظهــور خلاقیت‌ها و اســتعدادها در کشور فراهم آورد. با وجود تمام سـختی‌ها و نبود امکانات بازهم انیماتورهای ما بسیار خوب کار کرده و به جایگاه خوبی در دنیا رسیده‌اند. باید هنرمندان فعال این حوزه را از لحاظ ادبیات غنی ساخت و فرصت مناسبی فراهم کرد که با داشتن ادبیات قوی در کنار تکنیک و خلاقیت آینده درخشانی را برای پویانمایی ایران رقم بزنند.
در مورد شرکت‌کنندگان و میهمانان خارجی، آیا برای افزایش حضور هنرمندان خارجی برنامه‌ای اندیشیده‌اید؟
با توجه به امکانات محدود کانون سیاستی برای حضور هنرمندان خارجی در دستور کار قرار نداشته و تمرکز اصلی بر روی ایجاد اعتبار بیشتر جشنواره بوده است. امسال بعضی از فیلم‌سازان خارجی از کشورهای تایوان و پرتغال ابراز تمایل به حضور در جشنواره را داشتند و قرار است در جشنواره حضور پیدا کنند. البته به همت معاونت علمی و فن‌آوری رئیس جمهوری تعدادی از تهیه‌کنندگان کشورهای منطقه نیز قرار است در جشنواره حضور داشته باشند. امیدوارم کانون بتواند در دوره‌های بعدی فرصت حضور تهیه‌کنندگان و هنرمندان خارجی را فراهم کند تا با جامه عمل پوشاندن به این مسئله یک ویژگی مثبت دیگر به ویژگی‌های جشنواره بیفزاید.