انیمیشن‌های موفق را الگو قرار دهیم

بهرام عظیمی کارگردان، کارتونیست و انیماتوریست به هنرجویان انیمیشن، توصیه کرد: انیمیشن‌های موفق دنیا را تماشا کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بهرام عظیمی درباره تجربه ساخت انیمیشن بلند سینمایی، اظهار کرد: تولید انیمیشن سینمایی کار مشکلی است، من زمانی متوجه این موضوع شدم که اثرم تقریبا به نیمه رسیده بود.
او ادامه داد: سال‌ها در این حوزه کار کرده‌ایم، انیمیشن کوتاه می‌‌سازیم، اعتقاد داریم برای ساخت یک انیمیشن 10 دقیقه‌ای، 6 یا 7 ماه زمان و یک گروه 5 یا 6 نفره لازم است. در همین حال برای تولید فیلم 90 دقیقه‌ای باید گروهی بزرگ‌تر با حدود 30 یا 40 نفر حاضر باشند.
عظیمی تاکید کرد: زمان در تولید انیمیشن تاثیر دارد، ما این زمان را حدود دو ساعت در نظر می‌گیریم و فکر می‌کنیم به این ترتیب می‌توان اثر سینمایی ساخت.
کارگردان انیمیشن «تهران 1500» با اشاره به این‌که بیشتر انیمیشن‌سازان با چنین استدلال ناقصی به سراغ ساخت کار بلند می‌روند، توضیح داد: آن‌ها فکر می‌‌کنند هر قدر زمان به کار اضافه شود به تناسب انیمیشن پنج، شش دقیقه‌ای باید انرژی بیشتری بگذارند. اما زمانی که تولید کار سینمایی شروع می‌شود، بی اهمیت بودن این استدلال معلوم می‌شود.
او افزود: تولید انیمیشن سینمایی، زمین تا آسمان با کار کوتاه فرق می‌کند. ممکن است ده‌ها کار کوتاه تولید شود که در هفت، هشت دقیقه همه را شگفت‌زده و غافلگیر کند. اما وقتی همان کارگردان سراغ ساخت نسخه سینمایی می‌رود، متوجه می‌شود چهل دقیقه از کار به نمایش در آمده و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
این انیمیشن‌ساز با بیان یک توصیه به هنرجویان انیمیشن، ادامه داد: اگر یک نفر از من بپرسد چه‌طور می‌شود، انیمیشن بلند سینمایی ساخت؟ بیا و مرا راهنمایی کن. به او خواهم گفت علاوه بر تجربه‌ای که داری، گروهی که باید درجه یک باشد، منابع مالی‌ات هم باید تامین باشد، فیلم‌نامه‌ات هم آماده است، ولی برو یکی دو انیمیشن موفق دنیا را ملاک قرار بده.
عظیمی با تاکید بر این‌که توصیه‌هایش درباره انیمیشن‌های پرفروش و پرمخاطب است، گفت: اگر انیمیشن‌سازان هم‌زمان با این‌که انیمیشن کوتاه می‌سازند، تجربه کسب کنند، بسیار خوب است.  
او ادامه داد: باید به صورت مداوم انیمیشن بلند ببینند تا شیوه صحیح ساخت فیلم بلند را به دست آورند.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد و تا 19 اسفند ادامه دارد.