ژانر خانوادگی مهم‌ترین گونه انیمیشن برای سالمندان

دومین بخش از سومین نشست بررسی پایان‌نامه‌های برتر دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی، با حضور دکتر محمدعلی صفورا، استاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه انیمیشن برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست پایان‌نامه «بررسی اثربخشی پویانمایی بر شادکامی سالمندان مقیم آسایشگاه در شهر بندرعباس» از سارا عباسی دانشجوی دانشگاه سوره، بررسی شد.
در ابتدای این جلسه سارا عباسی، درباره انتخاب موضوع این پایان‌نامه، اظهار کرد: مسئله سالمندی از این جهت مد نظرم بود که جامعه امروز به سمت سالمندی پیش می‌رود و هر روز به تعداد قشر آسیب‌پذیر سالمندان جامعه اضافه می‌شود. معمولا برای کودکان و حتی بزرگسالان انیمیشن‌هایی وجود دارد و همیشه اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که انیمیشن برای کودکان است در حالی که مادربزرگ‌ها از جمله مادربزرگ خودم علاقه زیادی به انیمیشن دارد.
او توضیح داد: این‌که چرا سالمندان به انیمیشن علاقه دارند و چه چیزهایی می‌تواند برای آن‌ها جذاب باشد و یا چه تاثیری ایجاد می کند، موضوعی برای پژوهش من شد.
عباسی گفت: در این پژوهش فیلم‌های آپ، رنگو، تام و جری و شکرستان را برای سالمندان در نظر گرفتم و اینکه فانتزی‌های موجود در انیمیشن چه‌قدر می‌تواند موثر باشد را بررسی کردم.
در پایان این نشست صفورا، گفت: موضوع این پایان‌نامه، موضوعی خوب و کاربردی است و به بررسی خاصیت انیمیشن درمانی سالمندان می‌پردازد. امروزه با بحرانی همچون بحران صحبت نکردن در خانه و استفاده از فضای مجازی روبرو هستیم. باید سعی کنیم با یکدیگر در خانه بیشتر حرف بزنیم. هنر درمانی یکی از موضوع‌هایی است که مد‌ت‌هاست درباره آن بحث می‌شود.
او ادامه داد: شادکامی و سرگرمی‌سازی برای سالمندان و کسانی که بیماری خاص دارند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و می‌تواند این افراد را در زندگی امیدوارتر کند. امیدوارم در آینده بتوانیم به عنوان یک شکل تولید در تلویزیون به آن فکر شود که این امر نیاز به زیرساخت‌های مهم دارد. ژانر خانوادگی مهم‌ترین ژانر برای سالمندان است.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز 19 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان می‌دهد.