کانون از جامعه انیمیشن ایران حمایت می‌کند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آمادگی خود را برای همکاری و حمایت از جامعه‌ی هنر انیمیشن ایران اعلام، و در عین حال به این صنف توصیه کرد که از سرمایه‌ها و اندوخته‌های نهادی خود، چه در قالب صنف، چه در قالب آسیفا یا هر شکل دیگری، کمال استفاده را ببرند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در بخشی از مراسم پایانی جشنواره پویانمایی تهران به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به روند برگزاری دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، اظهار کرد: «بار دیگر و پس از دو سال، این افتخار را داریم که میزبان اهالی هنر انیمیشن باشیم و در جشنی شکوهمند و بزرگ، همراه با خانواده‏‌ی فراگیر این هنر، برگزاری موفق دوره‌ای دیگر از دوسالانه‌ی جهانی پویانمایی تهران را جشن بگیریم، رخدادی که حالا دیگر می‌توان به حق مدعی بود که نه فقط چشم و چراغ هنرمندان انیمیشن در ایران است، بلکه چشمان اهالی این هنر در جای جای جهان به آن خیره شده، تا ببینند، این دوره چه تحفه و سوغاتی برایشان خواهد داشت و چه‌طور در ادامه‌ی مسیر به سمت بلندای کشف ناشده‌ی این هنر، به آن‌ها کمک خواهد کرد».
مدیرعامل کانون، در ادامه مطرح کرد: «اکنون در دهمین دوره‌ی این جشنواره، از فرصت استفاده می‌کنم و از جایگاه همراه و کسی که شاهد رشد مستمر و بالنده‌ی این هنر در کشورمان، به همت شما هنرمندان برجسته بوده است، چند نکته را عرض می‌کنم».
حاجیان‌زاده، ضمن اشاره به اهمیت جایگاه انیمیشن ایران در سطح بین‌الملل، یادآور شد: «هنر انیمیشن در ایران، امروز نه به دلیل ویژگی‌های تکنولوژیک یا غنای سخت‌افزاری، بلکه به دلیل پیوند ریشه‌داری که با سنت و فرهنگ خود دارد، و به واسطه‌ی غنای فرهنگی‏ آن، می‌تواند حرفهایی برای عرضه در سطح بین المللی داشته باشد؛ اما ضمن پاس‌داشت این توانایی، همچنان می‏توان  توجه بیشتر به ریشه‌های فرهنگی، ملی و مذهبی در این هنر را، به اهالی آن توصیه کرد».
وی با بیان این‌که، فرهنگ حماسی و قومی ما،سرچشمه‌ی بی‏‌پایانی از داستان‌ها و حماسه‌هایی است، که هنوز به زبان تصویر درنیامد‌ه‌اند، عنوان کرد: «این گنجینه‌ی بکر، که از شاهنامه‌ی فردوسی، تا حکایات ایرانی و بالاخره حماسه‌های دینی و انقلابی را شامل می‌شود، دیر یا زود در هنر-صنعت انیمیشن نیز جای خود را پیدا خواهد کرد، و چه مطلوب خواهد بود اگر قلم و هنر توانای هنرمندان ایرانی باشد که مسیر ورود این چشمه‌های بکر و تازه‌ی فرهنگ ایرانی را به هنر انیمیشن هموار ‏کند».
مدیرعامل کانون، ضمن اعلام آمادگی در جهت همکاری و حمایت از صنف انیمیشن ایران، در عین حال به جامعه هنر انیمیشن، توصیه کرد: «ضرورت انسجام صنفی و پویایی درونی جامعه‌ی انیمیشن ایران است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ضمن آرزوی موفقیت و دوام صنف انیمیشن‌سازان ایران، آمادگی خود را برای همکاری و حمایت از این صنف اعلام، و در عین حال به جامعه‌ی هنر انیمیشن ایران این توصیه را می‌کند که از سرمایه‌ها و اندوخته‌های نهادی خود، چه در قالب صنف، چه در قالب آسیفا یا هرشکل دیگری، کمال استفاده را ببرند».
حاجیان‌زاده، با اشاره به جایگاه فعالیت‌های هنرمندان، تاکید کرد: «جایگاه هر فعالیت، به ویژه‏ فعالیت‌های هنری در جامعه را، خود هنرمندان تعیین می‌کنند، امیدوارم روندهای موجود در مسیر تحکیم و انسجام جامعه هنرمندان انیمیشن، تسهیل شده و ما در آینده‌ی نزدیک، چه بسا در دوره‌ی آینده‌ی همین جشنواره، شاهد صنفی قوی، و جامعه‌ای منسجم‏‌تر از همیشه باشیم».
وی در ادامه، بیان کرد: «میزبانی از جشنواره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران، یکی از افتخارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، امیدوارم این چند روزی را که میهمان ما بودید، به شما سخت نگذشته باشد، و با مرور ساخته‌های خود و همکارانتان در این چند روز، لحظاتی خوش، و خاطراتی ماندگار آفریده باشید».
مدیرعامل کانون در پایان این سخنرانی، از همه برگزارکنندگان این جشنواره به‌ویژه دبیر آن، محمدرضا  کریمی‌صارمی قدردانی کرد و گفت: «همچنین قدردان سایر همکاران ایشان در هیأت انتخاب، هیأت داوران، دبیرخانه جشنواره، ستاد خبری، امور بین‌الملل، بخش‌های پشتیبانی و بخش‌های علمی نیز هستم. شما را تا دو سال آینده و برگزاری یازدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، به خدا می‏‎سپارم».
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در حالی روز 19 اسفند 1395 به کار خود پایان داد که دبیرخانه جشنواره یازدهم که قرار است روزهای 12 تا 16 اسفند سال 1397 برگزار شود، به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.