اسامی برگزیدگان بخش‌های دانشجویی، پایان‌نامه‌ و گرافیک

هیات داوران دو بخش مسابقه دانشجویی و پایان‌نامه‌های دهمین جشنواره پویانمایی تهران با معرفی برگزیدگان این بخش بر حساسیت و تمرکز بیشتر بر مضمون و محتوا به عنوان تکمیل‌کننده گام‌های خلاقانه دانشجویان و ورود به حوزه‌های مطالعاتی جدید تاکید کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، همچنین برگزیدگان بخش گرافیک متحرک (موشن‌گرافیک) جشنواره نیز معرفی شدند.
بر این اساس هیات داوران بخش مسابقه دانشجویی متشکل از محمدعلی صفورا، سارا خلیلی و کیارش زندی تندیس طلایی بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی را به ‌همراه یک جایزه نقدی 30‌میلیون ریالی به سیّدمسلم طباطبایی برای فیلم «لایت سایت»اهدا کرد.
در آیین پایانی این جشنواره که شامگاه روز 19 اسفند 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار شد، همچنین تندیس طلایی بهترین فیلم‌نامه در بخش دانشجویی به همراه 30‌میلیون ریال به پرستو کاردگر برای «ایکی» و تندیس طلایی بهترین انیماتور به همراه 30‌میلیون ریال به الهام طرقی برای فیلم «هیچکس» اختصاص یافت.
این گروه داوری در بیانیه خود بر بداعت، پویایی و جستجوگری آثار این بخش تاکید کردند.
در بخشی از متن این بیانیه آمده بود؛ استفاده از ایده‌های ناب و خلاقانه و توجه به ساختار روایی، در کنار تلاش برای خلق فضاهای بصری جذاب، از دیگر نکته‌های مثبت برخی از آثار این دوره است.
هیأت داوران بر این باور است که حساسیت و تمرکز بیشتر در بخش مضمون و محتوا، می‌تواند تکمیل‌کننده گام‌های خلاقانه دانشجویان در بخش‌های تصویری و تکنیکی باشد. توجه به دنیای متفاوت خود و سپهر زیست خاص هر هنرمند، پیشنهادی است که به دانشجویان فیلمساز می‌توان داد، در این صورت ما شاهد آثاری بدیع و تازه که گستره‌های نامکشوف‌تری را دربرگیرد خواهیم بود.

جایزه‌هایی برای پایان‌نامه‌های دانشجویی
هیات داوران بخش پایان‌نامه‌های برتر نیز متشکل از سیدحسن سلطانی، سید نجم‌الدین امیر‌شاه‌کرمی، محمد معین‌الدینی جایزه بهترین پایان‌نامه را به مریم کتان‌فروش برای پایان‌نامه «جایگاه تصویر متحرک در مدیوم‌های متاخر هنری از دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر آثار دو دهه آغاز قرن 21» به همراه 10میلیون ریال جایزه نقدی اهدا کردند.
بر اساس این گزارش، این گروه داوری بخش پایان‌نامه‌های برتر جشنواره در عین حال با تقدیر از پایان‌نامه‌های فاطمه درینی، المیرا باقرزاده، پگاه حمیدخانی و حامد معینی‌پناه سه دیپلم افتخار و جایزه نقدی 7میلیون ریالی به تفکیک به سه پایان نامه اختصاص دادند.
بر همین اساس جواد جلوانی برای پایان‌نامه (خصلت‌های پهلوانی و فتوت در سیمای جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه ارتباطات آیینی، مطالعه موردی سریال: (پهلوانان و انیمیشن «راستش را بگو» از دانشگاه صدا وسیما)، سیدمسلم طباطبایی برای پایان نامه بررسی رویکردهای ارتقای باور‌پذیری در انیمیشن رایانه‌ای با تمرکز بر نقش بازیگری کاراکتر در انیمیشن سه بعدی روایی از دانشگاه هنر و سارا عباسی برای پایان‌نامه«بررسی اثر بخش انیمیشن بر شادکامی سالمندان آسایشگاه، در شهر بندر عباس از دانشگاه سوره» این  دیپلم‌های افتخار و جایزه نقدی را دریافت کردند.
در همین حال در بخشی از بیانیه هیات داوران آمده است که؛ همگام با رشد همه جانبه هنر، صنعت، رسانه انیمیشن در جهان، مطالعات انیمیشن در سه دهه گذشته از گستردگی زیادی برخوردار شده و مباحث و دیدگاههای نظری بسیاری وارد حوزه مطالعاتی انیمیشن شده است. محافل علمی و آکادمیک انیمیشن در ایران نیز، نزدیک به یک دهه است که در کنار توجه به بحث‌های عملی وارد بحث‌های مختلف نظری شده است. جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، برای دومین دوره فرصتی فراهم کرده تا در کنار توجه به انواع تولیدات انیمیشن، پایان‌نامه‌های نظری نیز ارائه و داوری گردند، که جا دارد سپاسگزار این تصمیم دوراندیشانه باشیم.

گرافیک‌های متحرک هم معرفی شدند
بخش جدید گرافیک‌های متحرک (موشن گرافیک) در دهمین جشنواره پویانمایی تهران تنها یک برگزیده داشت که از سوی هیات داوران این بخش متشکل از سیدرضا حق زارع، مجید کاشانی و مجتبی داننده معرفی شد.
بر همین اساس تندیس نقره‌ای بهترین گرافیک متحرک به‌همراه جایزه نقدی 30میلیون ریالی به شبکه مستند و میلاد شاه‌جانی برای «وله میانی» شبکه مستند به خاطر هماهنگی بین تصویر،‌ صدا و موسیقی، همچنین طراحی گرافیک و متحرک سازی جذاب، خلاقانه و متناسب با موضوع تعلق گرفت.
این گروه نیز در بخشی از بیانیه خود آورده‌اند: از آن‌جایی که در این دوره برای اولین بار شاهد حضور گرافیک متحرک در جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بودیم، با تمام ویژگی‌های قابل اعتنای آثار، مجموعه‌ی به نمایش درآمده، تنها؛ بازتاب دهنده قسمت محدودی از فعالیت‌های هنرمندان جوان و خلاق این حوزه بود. ضمن قدردانی از جشنواره انیمیشن، امیدواریم در دوره‌های بعد شاهد حضور پررنگ‌تر هنرمندان این عرصه باشیم.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که روز 15 اسفند 1395 کار خود را در تهران آغاز کرده بود روز 19 اسفند پایان یافت.