پانزده میلیون کودک و نوجوان ایرانی مخاطب کانون هستند

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصد دارد تعداد استفاده کنندگان از تولیدات و خدمات کانون را در برنامه پنج‌ساله با استفاده از فن‌آوری مستندسازی کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون با بیان این مطلب، توضیح داد: جمعیت کودک و نوجوان 4 تا 18 ساله کشور 15 میلیون نفر است و پیش‌بینی ما این است که بتوانیم 30 درصد این جمعیت را به صورت مستقیم تحت پوشش فعالیت‌ها و خدمات کانون قرار دهیم و برای دست‌یافتن به آمار واقعی قرار است کارت‌ هوشمند برای مخاطبان واقعی کانون صادر کنیم.
وی که در گردهم‌آیی سراسری مدیران ستادی و استانی جزییات چشم‌انداز  10‌ساله و برنامه پنج‌ساله کانون را تشریح می‌کرد، افزود منظور ما از مخاطب علاوه بر اعضای فعال، کسانی هستند که به هر نحوی از طریق طرح‌ کانون مدرسه یا برگزاری کلاس‌های دوره‌ای به کانون می‌آیند، در سالن‌های کانون به تماشای فیلم‌ها و تئاترها می‌نشینند، کتاب‌ها و محصولات فرهنگی کانون را خریداری و استفاده می‌کنند و یا در کلاس‌های کانون زبان ایران آموزش می‌بینند.
حاجیان‌زاده با بیان این‌که در حال حاضر هم تخمین ما از تعداد مخاطبان مستقیم فعالیت‌های کانون همین پنج میلیون نفر است ادامه داد: به دلیل نداشتن سازوکارهای دقیق شمارش و آمارگیری، این عدد تخمینی است به همین دلیل قصد داریم از فن‌آوری الکترونیک استفاده و در برنامه پنج‌ساله کانون این عدد را تثبیت کنیم.
مدیرعامل کانون مهم‌ترین بخش این مخاطبان را اعضای فعال که ثابت و پایدار هستند عنوان کرد و گفت این اعضا در طول سال به صورت پیاپی به مراکز کانون مراجعه و از برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون به طور مستمر استفاده می‌کنند.
وی در ادامه اظهار داشت باید نسبت به این بخش اهتمام ویژه داشته باشیم چون هویت واقعی کانون این گروه از مخاطبان هستند.
حاجیان‌زاده در تشریح روی‌کردهای فن‌آوری کانون در برنامه پنج ساله در ادامه توضیح داد: با صدور کارت‌های هوشمند دیجیتالی، این کودکان و نوجوانان می‌توانند با شرکت در هر یک از این برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون، از امتیازهای ویژه‌ای برای استفاده از دیگر فعالیت‌های کانون نیز برخوردار باشند در عین حال آمارهای اعضا هم شکل واقعی‌تری پیدا می‌کند.
او به جنبه‌های دیگر استفاده کانون از فن‌آوری‌های نوین نیز اشاره کرد و آن را در مسیر دولت الکترونیک و بهره‌مندی تعداد بیشتری از مخاطبان از فعالیت‌ها و تولیدات کانون برشمرد.
یک‌پارچه‌سازی سامانه‌ها و نظام اداری، سامانه‌های اطلاعاتی، بهبود نرم‌افزار کتاب‌داری، ساماندهی حضور کانون در شبکه‌های اجتماعی، شناسایی و معرفی مربیان موفق، آموزش برخط مربیان، ایجاد فروشگاه‌های آنلاین، راه‌اندازی کتاب‌خانه یا کانون مجازی، موزه‌های مجازی، توسعه تولید کتاب‌های الکترونیک، اپلیکیشن‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و در نهایت راه‌اندازی پرتال کودک و نوجوان را از جمله فعالیت‌های کانون و دورنمای پنج‌ساله آن برای استفاده از فن‌آوری‌های نوین اعلام کرد.
مدیرعامل کانون همچنین توجه به امنیت کودکان در شبکه‌های اجتماعی، دقت در ورود اطلاعات سازمانی و محتوای مورد نیاز پرتال کودک و نوجوان را ضروری دانست و تاکید کرد: باید در این مسیر فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسیم و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
وی تولید محتوای مناسب و آگاه‌سازی نحوه حضور در فضای مجازی را از سیاست‌های اصلی در این موضوع دانست.
در این بخش از گردهم‌آیی نیز مدیران کل کانون دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و درباره‌ی ضرورت‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌های استفاده از فن‌آوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی سخن گفتند.
توجه به تقویت مهارت‌های اجتماعی، بالا بردن دانش حرفه‌ای مدیران، کارکنان و مربیان کانون در این زمینه، تولید محتوای مناسب، لزوم ایجاد مراکز مجازی، ضرورت حضور قدرت‌مندانه در فضای وب، اهمیت آگاه‌سازی مخاطبان به جای حساس‌سازی و ایجاد محدودیت، تقویت پرتال کودک و نوجوان، توجه به نیازهای کودکان در فضای مجازی و ایجاد هیجان و نشاط به‌عنوان نیازهای جدی و واقعی کودکان، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی، ورود جدی به عرصه بازرگانی و فروش آنلاین از جمله این دیدگاه‌ها بود.
مهدیار نویدادهم سرپرست دفتر فن‌آوری اطلاعات کانون نیز در ادامه تصریح کرد: جمع‌آوری و شناسایی آمار و اطلاعات و بازپردازش و گزارش‌گیری دقیق آن به تصمیم‌سازی‌های سازمانی کمک می‌کند.
وی یادآور شد: پرتال کودک و نوجوان موضوعی بسیار جدی در برنامه‌های کانون است و اصلا موضوعی حاشیه‌ای و صرفا تفریحی نیست بلکه مساله تبادل اطلاعات، ایده‌ها و تجربه‌ها از این راه برای ما بسیار اهمیت دارد.
گردهم‌آیی مدیران کانون سراسر کشور روزهای 21 و 22 اسفند 1395 در تهران برگزار شد.