آغاز حرکت کانون برای راه‌اندازی 510 مرکز جدید در 10 سال

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصد دارد تعداد مراکز فرهنگی هنری خود را در چشم‌اندازی 10 ساله به 1500 مرکز برساند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اجرای این چشم‌انداز 10 ساله از ابتدای سال 1396 و با برنامه‌ی توسعه پنج ساله ششم دولت جمهوری اسلامی آغاز می‌شود و کانون درنظر دارد کودکان و نوجوانان بیشتری را تحت پوشش فعالیت‌هایش در سراسر کشور قرار دهد.
مدیرعامل کانون در روزهای پایانی سال گذشته با بیان آمارهایی از وجود 15 میلیون کودک و نوجوان در کشور در عین حال گفت: در چشم انداز 10 ساله کانون، نسبت استفاده این مخاطبان از فعالیت‌های مراکز، به ازای هر 10‌ هزار نفر یک مرکز است، در عین حال برای این توسعه باید کیفیت توجه ویژه داشته باشیم.
علیرضا حاجیان‌زاده در همین حال با بیان این که آیین‌نامه تاسیس و راه‌اندازی مراکز کانون نیز تدوین شده است توضیح داد که تعداد مراکز کانون در حال حاضر 954 مرکز است که پیش‌بینی کرده‌ایم در برنامه 5 ساله توسعه 210 مرکز و در طول 10 سال حدود 510 مرکز  به شمار مراکز کانون افزوده شود.
تاکید اصلی مدیرعامل کانون در این زمینه بیشتر بر افزایش تعداد مراکز سیار شهری و روستایی بود و او تاکید کرد که از این میان 160 مرکز سیار و 50 مرکز ثابت طی 5 سال آینده راه‌اندازی خواهد شد تا تعداد مراکز در این برنامه به حدود 1200 مرکز برسد.
وی در همین حال از خرید 31 ناوگان جدید کتاب‌خانه سیار برای کانون خبر داد و گفت به زودی تعداد این مراکز به 170 مرکز خواهد رسید.
حاجیان‌زاده در همین سخنرانی بر اهمیت توسعه کتاب‌خانه‌های پستی کانون هم تاکید کرد و گفت: کودکان و نوجوانان عضو این مراکز به فعالیت این کتاب‌خانه‌ها دل بسته‌اند ضمن این ‌که در قانون برنامه ششم توسعه نیز بندی مبنی بر حمایت دولت از کانون برای توسعه مطالعه در مناطق محروم و روستایی افزوده شده است.
 مدیرعامل کانون در بخش دیگری از سخنانش در گردهم‌آیی مدیران ستادی و استانی، برنامه‌های کانون را برای توسعه مراکز فراگیر - که در آن کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضای کانون فعالیت می‌کنند – تشریح کرد و افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم طی 5 سال آینده 500 مرکز کانون به مرکز فراگیر تبدیل شود در این زمینه همه مسوولان کانون بر این نظر هستند که در هر منطقه‌ای که کانون دارای مرکز باشد و حتی یک کودک یا نوجوان دارای نیازهای ویژه در آن منطقه زندگی کند، کتاب‌خانه کانون فراگیر می‌شود.
حاجیان‌زاده در عین حال یادآور شد تمامی ساختمان‌های جدید مراکز کانون نیز مناسب برای ایجاد مراکز فراگیر طراحی و ساخته می‌شود.
وی همچنین در کنار مساله توسعه مراکز، بر توزیع متوازن آن‌ها، ایمن سازی و مقاوم سازی مراکز جدید و قدیم با تشکیل ستادی ویژه، توجه به امنیت مراکز، زیباسازی و شاداب سازی و جداسازی بخش کودک و نوجوان، تجهیز مراکز بر اساس فن‌آوری‌های جدید و احداث بناها بر اساس استانداردهای کانون با استفاده از نقشه تیپ تاکید کرد.