کانون پشتوانه‌ی قوی تخصصی در تحول نظام آموزشی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یک پشتوانه‌ی تخصصی بسیار قوی برای اجرای تحول در آموزش و پرورش است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بخشی از سخنان فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در دیدار نوروزی با مدیرعامل، مدیران و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.
به گفته دانش آشتیانی، کانون می‌تواند آموزش مربیان مدارس را بر عهده بگیرد و در این زمینه اقدام‌های خوبی از سوی کانون صورت گرفته اما نیازمند فعالیت‌های هنری هستیم ما باید برنامه‌ریزی کنیم تا کانون روش هایش را به داخل نظام آموزشی سرایت دهد. این اقدام، به ما کمک زیادی می‌کند و می‌تواند نگرش‌ها و بینش‌ها را هم در معلمان و هم در خانواده‌ها تغییر دهد.
این مقام مسوول ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌هایی که در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش صورت گرفته روی این مساله تأکید شده که برای پیاده سازی آن به زیرساخت‌هایی نیاز داریم که مهم‌ترین آن تلفیق آموزش با هنر و بازی است و در کنار آن لازم است کانون  در زمینه‌ موضوع‌‌های مختلف تعلیم و تربیت با رویکرد جدید، فیلم‌های کوتاه  تهیه و با هماهنگی صدا و سیما پخش شود. در عین حال با ارسال این فیلم‌ها به مدارس، خانواده‌ها نیز از این مساله آگاهی پیدا کند.
وزیر آموزش و پرورش در این زمینه گفت: ما را یاری کنید تا این شیوه را در نظام آموزشی جاری و همه دانش‌‌آموزان را به کتاب خواندن تشویق کنیم. او یادآور شد: مطالعاتی صورت گرفته که در ساختن شاکله انسان، رمان‌ها نقش مهمی دارند. کتاب خواندن ایده‌پردازی، تفکر و خلاقیت را در بچه‌ها تقویت می‌کند. ما باید با محتوای ارزش‌های دینی خودمان این رمان‌ها را ارایه کنیم و اگر بتوانیم همه دانش‌‌آموزان را کتاب‌خوان کنیم، بقیه مسایل حل می‌شود.
دانش آشتیانی افزود: عادت مطالعه باید از کودکی و از دوره دبستان و پیش دبستانی ایجاد شود و این، وظیفه کانون و مدرسه است. اصل این است که بچه‌ها را کتاب‌خوان کنیم. در کشورهای دیگر جوان‌ها و مسن‌ها با کتاب ارتباط برقرار می‌کنند و این امر در تخصص و تجربه کانون است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد که ارتباط و همکاری نزدیک‌تری بین کانون و مدرسه اتفاق بیفتد و سبکی را طراحی کنیم تا کانون بتواند تعداد زیادی از دانش‌‌آموزان را تحت پوشش خود قرار دهد و در عین حال در آموزش مربیان تلاش کند تا به اهدافی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، دست یابیم و نسل آینده را طوری تربیت کنیم که این مهارت‌ها در آن‌ها شکل بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تولید فیلم‌ها و بازی‌های کودکان، هدف‌گذاری آموزشی دارد. به خصوص در برخی کشورها اعتقاد دارند که باید در سنین کودکی، فرد استراتژیک بار بیاید و به همین خاطر، در فیلم‌ها سبک‌های استراتژیک وجود دارد و به طور عادت و تمرین، مدل ذهنی در کودکان شکل می‌گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که ما باید در زمان کودکی، هویت ملی و ایرانی بودن را در کودکان تقویت کنیم، اضافه کرد: اگر هدف تعلیم و تربیت کسب این مهارت‌ها باشد، باید دانش‌‌آموزانی تربیت کنیم که بلد باشند فکر کنند.
به گفته دانش آشتیانی، کانون نقش بسیار اساسی  و کلیدی را در این زمینه دارد و باید توجه کنیم تا در دوره دبستان بحث مهارت و آموزش، با هنر و بازی، تئاتر و نقاشی تلفیق شود.
او توضیح داد که برنامه‌های دبستان در پیشرفته‌ترین نظام آموزشی در دنیا مبتنی بر بازی است و نه بر کلاس‌های درس، چرا که کودک نیاز به بازی دارد و از همین احساسِ کودک برای آموزش باید استفاده کرد.
دانش آشتیانی با بیان مثالی توضیح داد: شعار سال 1396 تولید و اشتغال است، نقش کلیدی در تولید و اشتغال را آموزش و پرورش بر عهده دارد و ما باید روی ارزش و فرهنگ ، کار تاکید کنیم.
او همچنین گفت: ما نیازمند این نگاه و نگرش در آموزش هستیم. باید یک سبک استراتژیک، ذهنی و شهروند مسوول از کودک ‌مان بسازیم. کانون ظرفیت خوبی دارد و باید به کمک این تفکر و رویکرد  بیاید. کانون باید وارد مدرسه شود.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مدرسه و کانون باید ارتباط تنگانگی با هم داشته باشند، باید در دبستان‌ها قصه‌گویی شود و موارد آموزشی با قصه‌گویی آموزش داده شود و این هنرِ مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در این زمینه تخصص دارند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما غافل شدیم از این‌که می‌خواهیم جوانی را تربیت کنیم که زندگی سالم و بانشاطی داشته باشد و جوانی را نمی‌خواهیم که از زندگی‌اش احساس رضایت نکند و یا نگرش منفی داشته باشد و علت آن این است که در نظام آموزشی ما، روی این مسایل کم کار شده است.
دانش آشتیانی یادآور شد: اگرچه در فضای مجازی می‌توان فیلم و محتواهای آموزشی تولید کرد و در اختیار دانش‌‌آموزان قرار داد و دانش‌‌آموزان بهتر از کلاس درس این محتوا را یاد می‌گیرند اما امکان تربیت در محیط مجازی شکل نمی‌گیرد.
وی در پایان تاکید کرد: در بحث تربیت، کودک باید چهره به چهره با مربی خود روبرو شود و بچه‌ها از همدیگر یاد می‌گیرند و تجربه می‌کنند و دنیا هم به این سو حرکت کرده است. بچه‌ها در کنار همدیگر مهارت‌هایشان افزایش می‌یابد و اعتماد به نفس‌شان بالا می‌رود و مسوولیت پذیر می‌شوند.
این نشست و دیدار، صبح روز 21 فروردین 1396 در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.