کانون شبکه عرضه سراسری کتاب و محصولات فرهنگی ایجاد می‌کند

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دنبال ایجاد یک شبکه سراسری برای توزیع محصولات فرهنگی‌هنری به ویژه کتاب است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع کانون صبح روز 16 اردیبهشت در تهران با بیان این مطلب گفت: نظام فرهنگی کشور می‌تواند با محوریت کانون این شبکه را راه‌اندازی کند چراکه به عنوان یک دستگاه فرهنگی معتقدیم باید پیش قدم باشیم و نمی‌شود بدون ایجاد شبکه توزیع به توسعه تولید بپردازیم و این می‌تواند برای نظام فرهنگی جمهوری اسلامی و کانون یک سند افتخار باشد.
وی که در گردهم‌آیی مشترک مدیران کل ستادی و استانی و نمایندگان عرضه محصولات فرهنگی کانون سخن می‌گفت با اشاره به دو بعد فرهنگی و اقتصادی عرضه و توزیع کتاب و محصولات فرهنگی یادآور شد: اگرچه کانون دارای مجموعه‌ای از فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی است اما قبول داریم هنوز به یک شبکه منسجم و سراسری در حوزه عرضه این محصولات نرسیدیم و خانواده‌ها به راحتی به این امکان دسترسی ندارند هم باید در ایجاد شبکه و هم در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی کار بیشتری صورت بگیرید.
وی تصریح کرد: در شرایط رکود و تنگناهای اقتصادی نخستین کالایی که به صورت عمده از سبد اقتصادی خانوار حذف می‌شود، محصولات فرهنگی و کتاب است و باید اذعان کنیم در زمینه دسترسی جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان به محصولات فرهنگی و مخصوصاً کتاب با مشکل روبرو هستیم و به تبع آن میزان مطالعه کتاب و مصرف محصولات فرهنگی نیز بسیار کم است و در همه‌ی این موارد، علاوه بر کارهای اجرایی، باید به آگاهی‌بخشی به بچه‌ها و خانواده‌ها بپردازیم.
واحدی در عین حال از اهالی فرهنگ و مدیران و معلمان مدارس خواست کودکان و نوجوانان را به بازدید از نمایشگاه‌های کتاب تشویق کنند.
وی اطلاع‌رسانی ناکافی را مشکل دیگری در مسیر عرضه‌ی کتاب و دیگر محصولات فرهنگی عنوان کرد و افزود: لازم است رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما در کنار تبلیغ کالاهای تجاری و موسسه‌های آموزشی، به معرفی و تبلیغ کتاب و محصولات فرهنگی؛ با نگاهی فرهنگی و نه اقتصادی صرف توجه کنند. مخصوصاً که در این بخش به دلیل سودآوری اندک، چندان مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار نمی‌گیرد. در این زمینه کمک رسانه‌ها برای معرفی آثار و آگاهی‌بخشی به جامعه بسیار موثر خواهد بود.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در عین حال با یادآوری این نکته که دولت در حوزه‌های تجاری و صنعت و کشاورزی از تولیدکنندگان حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: در این بخش‌ها به بنگاه‌های زود بازده وام‌های کم‌بهره اعطاء می‌شود ولی در حوزه کالاهای فرهنگی و کتاب کم کاری شده است.
وی پیشنهاد کرد در حوزه کالاهای فرهنگی اگر مالیات دریافت نشود یا با حمایت مجلس و دولت، این کالاها از مالیات ارزش افزوده معاف شوند، سرمایه‌گذاران انگیزه‌ی بیشتری پیدا می‌کنند، چرا که در این زمینه سود و بازدهی اندک است.
گردهم‌آیی مشترک مدیران کل ستادی و استانی و نمایندگان عرضه محصولات فرهنگی کانون روز 16 اردیبهشت 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران برگزار شد.