احساس آرامش اولین نشانه‌ی یک ارتباط خوب است

مشاور عالی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد فضای ایمن برای آرامش افراد را از مهم‌ترین نشانه‌های یک ارتباط موثر دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدعلی شامانی در کارگاه آموزشی که با عنوان «روابط انسانی» در بخشی از گردهم‌آیی معاونان اداری مالی و فرهنگی اجرایی استان‌ها در تهران برپا شده بود با تاکید بر این مطلب گفت: گرچه شیوه‌ی برقراری ارتباط با افراد مختلف در انواع موقعیت‌ها متفاوت است اما اصول ارتباط، در شرایط مختلف زندگی اعم از خانوادگی، شغلی، اجتماعی و... یکسان است.
شامانی خطاب به معاونان اداره‌کل استان‌های کانون یادآور شد: با فراگیری اصول و مبانی ارتباطات و حذف موانع ارتباطی امکان تعمیم از یکی به دیگری وجود دارد.
وی افزود: نقطه آغاز ارتباط‌ها از زمانی است که پیامی ارسال می‌شود و اگر پیام ما به درستی درک نشود سوء‌تفاهم‌ها به وجود می‌آید و موجب بازخوردهای نادرست می‌شود چرا که مهم‌ترین نکته پس از دریافت پیام دریافت بازخورد آن است.
مشاور مدیرعامل کانون با بیان این‌که بیشتر اوقات تصور افراد از ما چیز دیگری است اظهار داشت این تصور به رفتار ما برمی‌گردد چرا که گاهی اگر چه پادشاهانه رفتار نمی‌کنیم اما پیام پادشاهانه می‌دهیم.
وی در بیان اهمیت ارتباط‌ها نیز گفت: بیش از 75 درصد وقت زندگی ما صرف ارتباط می‌شودف افزود: در عصر ارتباطات برنده کسی است که بتواند خوب ارتباط برقرار کند.
شامانی افزود: مهارت ارتباطی خوب به ما کمک می‌کند روابط سالم و رضایت‌بخشی با دیگران داشته باشیم هرچه با افراد فاخرانه رفتار کنیم پاسخ فاخرانه دریافت می‌کنیم و از طرف دیگر مهارت‌های ارتباطی ضعیف می‌تواند به گونه‌ای باشد که به سوء تفاهم‌ها و احساس‌های منفی منجر شود.
مشاور عالی مدیرعامل کانون هدف از برقراری ارتباط را انتقال پیام مورد نظر در قالب‌ احساسات، بیان نیازها و خواسته‌ها و انتقال اطلاعات عنوان کرد و اظهار داشت: اغلب پیام فرستاده شده پیامی نیست که دریافت می‌شود و این درک نادرست پیام موجب ناکارآمدی آن می‌شود.
وی با اشاره به سبک‌های گفت‌وگو یادآور شد: هنر خوب گوش دادن یکی از مهم‌ترین اصول گفت‌و‌گو است که باید تلاش کنیم در زمان گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل در مقام سرزنش‌گر ظاهر نشویم.
شامانی در ادامه با بیان برخی تسهیل کننده‌ها و بازدارنده‌ها‌ی ارتباطی خاطرنشان کرد: پذیرش و اعتماد، ابراز علاقه‌مندی و احساسات، مثبت نگری و مثبت اندیشی، تلاش برای درک نیازهای طرف مقابل و... از جمله عوامل تسهیل کننده‌های ارتباط‌اند و پیش‌داوری، برچسب زدن، تعمیم دادن، تهدید کردن، تمسخر و تحقیر، گفت‌وگوی آمرانه و دستوری و... نیز از عوامل بازدارنده محسوب می‌شوند.
گردهم‌آیی معاونان اداری مالی و فرهنگی اجرایی اداره‌کل کانون استان‌ها طی روزهای 23 تا 25 اردیبهشت در تهران برگزار شد.